رتبه بندی دستگاه‌ها براساس کیفیت شغل‌ها نه کمیت
رتبه بندی دستگاه‌ها براساس کیفیت شغل‌ها نه کمیت

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش کیفیت مشاغل را مهمترین جهت گیری امسال در این وزارتخانه و شورای عالی اشتغال بیان کرد و گفت: به گزارش قلم پرس،از تبریز، محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت متبوع امروز در جلسه شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت در استان […]



معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش کیفیت مشاغل را مهمترین جهت گیری امسال در این وزارتخانه و شورای عالی اشتغال بیان کرد و گفت:

به گزارش قلم پرس،از تبریز، محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت متبوع امروز در جلسه شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت در استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ به لطف خدا و زحمات کارکنان رکورد کم نظیر در تاریخ بازار کار را رقم بزنیم. 

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری ۹ درصد کمترین نرخ بیکاری ثبت شده سالانه در دو سه دهه اخیر است، گفت: این اقدامات به واسطه زحمات کارکنان بود. 

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: در استان آذربایجان‌شرقی در سال گذشته هفت دهم درصد از میانگین نرخ بیکاری کشور کمتر بود و در شاخص‌های دیگر بازار کار هم وضعیت خوبی داشته است. 

وی ادامه داد: در بهار ۱۴۰۲ نیز نرخ بیکاری ۸.۲ در کشور بود که این رقم در استان آذربایجان‌شرقی کمتر از میانگین کشوری بود. 

بیرانوند خاطرنشان کرد:  با قدردانی از بانک‌ها گفت: بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ در کل کشور با بازار کار همکاری کردند؛ با وجود همه مشکلات و ترازهایی که در حساب‌های بانکی و پرداخت‌های قرض الحسنه‌ای است، همچنان کمک قابل توجهی به بازار کار می‌کنند. 

وی گفت: امید است این مسیر را پرشتاب‌تر ادامه دهیم یعنی مدیران بانکی استانی اگر از مدیران ستادی مطالبه‌ اشتغال کنند، همکاری کنند. 

معاون وزیر کار در ادامه از مجموعه فعالان بخش خصوصی و بخش تعاونی و کار‌آفرینان تشکر کرد و افزود: هر کاری در مجموعه حاکمیت انجام می‌شود برای باز کردن گره این عزیزان است و ما به دنبال این هستیم که بخش خصوصی راحت کارش را انجام دهد؛ یعنی در کجاها دست و پای خود را از مسیر حرکتی شما برداریم تا مبادا در این مسیر با مشکل روبرو نشوید؟ 

وی با تاکید بر استفاده از سامانه رصد اشتغال گفت: استفاده از این سامانه از سال ۱۴۰۱ اجباری شده است به طوریکه این سامانه به خودی خود یک ابزار است و نخوه استفاده از این سامانه است که به آن ارزش می‌دهد. 

بیرانوند افزود: تا سال گذشته ۱۸ هزار کاربر دستگاه اجرایی وجود داشت (لشکر اشتغال دولت) و الان به ۲۱ هزار نفر رسیده است. اینها همان‌هایی هستند که برای اشتغال کشور یاری می‌رسانند. 

وی متذکر شد: هدف این سامانه این بود که مجموعه خدمات دولتی و حاکمیتی که به بخش مردمی می‌دهد را بفهیم و کجاها اتفاق می‌افتد. 

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره بر اینکه هدف از ایجاد این سامانه در سه شاخصه است، توضیح داد: هدف اول ایجاد شفافیت و به عبارت دیگر کدام دولت اینقدر برخط و دقیق آمار اشتغال داشت جز دولت سیزدهم؟ هدف دوم نیز نظارت بر این آمارهای اعلام شده و در نهایت هدف سوم سیاست‌گذاری در اشتغال است. 

وی اضافه کرد: سامانه رصد برای ارائه اطلاعات دقیق جهت تحلیل هر استان و شهر به شهر است. 

بیرانوند با بیان اینکه در جلسات کارگروه اشتغال بحث‌های کیفی سیاست‌گذاری از سامانه رصد انجام گیرد، گفت: با گوشی‌ها در دست‌تان هم می‌توانید این میزان را نگاه کنید و گزارش تحلیلی برای آن ارائه کنید. 

وی خاطرنشان کرد: صحت آمار ثبت شده و اعلامی مورد تاکید رهبری و ریاست جمهوری است؛ با پیشرفتی که در استان دیده می‌شود قطعا به تعهد خواهید رسید و در حال حاضر هم جزو استان‌های اول هستید. 

معاون وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی متذکر شد: تمرکز را از این به بعد روی کیفیت مشاغل ایجاد شده بگذارید، دستگاه‌ها را با کیفیت شغل‌ها رتبه‌بندی خواهیم کرد. 

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته همه فشار را روی ایجاد یک میلیون شغل گذاشتیم، ادامه داد: با توجه به اینکه انباشتی از دولت سابق بود به همین خاطر کمی زمان برد تا به قول خودمان عمل کنیم که خدا را شکر رسیدیم. 

بیرانوند گفت: بنده امسال این سیزدهمین سفری است که به استان‌ها داشته‌ام، از این‌رو از نزدیک شاهد این هستم که استان‌ها کمیت را در اشتغال مدنظر بگیرند این در حالیست که باید بنا رو روی کیفیت بگذارند. 

وی ادامه داد: برای مثال سهمیه به درجه تحصیلی و تخصص فارغ‌التحصیل بدهید برای مثال برای پذیرش هزار نفر حتما صد نفر از آنها را به فارغ‌التحصیلان دکترا تخصیص دهید. 

معاون وزیر رفاه گفت: اقای معاونت علمی و پارک علم و فناوری، حداقل مساله بیکاری فارغ‌التحصیلی مقطع دکتری را شما حل کنید. مگر چقدر دکتری بیکار داریم؟ 

وی یادآور شد: مقرر است مدیرکل فنی حرفه‌ای، مدیران و روسای دانشگاه و فرهنگی و صدا و سیما باید بیشتری مجری مصوبات را بر دوش داشته باشند. 

بیرانوند با تاکید بر اینکه برای صادرات مشاغل خانگی هر کاری از دستتان برمی‌آید انجام دهید و تصویب کنید، گفت: نسخه ارتقا یافته سامانه‌جستجوی شغل از سه ماه پیش رونمایی شد و این دستور صریح ریاست جمهوری است؛ هدف از این سامانه کاهش هزینه جستجوی شغلی است. 

وی ادامه داد: هدف دیگر کسب اطلاع از کف بازار کار است و به همین خاطر ما اصرار بر ارتقای این سامانه است. 

پایان پیام/۶۰۰۲۷