واکنش محیط زیست به مالچ‌پاشی در دریاچه ارومیه
واکنش محیط زیست به مالچ‌پاشی در دریاچه ارومیه
سازمان حفاظت محیط زیست امروز در حالی نسبت به مالچ پاشی در دریاچه ارومیه واکنش نشان داد که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفت که طبق بررسی های انجام شده، این اقدام بدون انجام هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیاء دریاچه ارومیه انجام شده است.

به گزارش قلم پرس، روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، روز گذشته ویدئویی از گزارش صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی در رابطه با انجام یک طرح تحقیقاتی در گوشه‌ای از دریاچه ارومیه منتشر شده است.

پس از پخش این گزارش، برخی فعالان در فضای مجازی با بازنشر این ویدئو ضمن برخورد احساسی و غیرکارشناسانه با موضوع ، انجام این طرح را موجب ورود آسیب به اکوسیستم دریاچه دانستند، این در حالی است که طرح مالچ پاشی با هدف تثبیت شن‌های روان به‌صورت آزمایشی و تنها در ۶۰ متر مربع از بستر دریاچه که فاقد پوشش گیاهی است، انجام می‌شود و در گزارش نیز اشاره می‌شود که مالچ یا خاکپوش‌های استفاده شده قابلیت تجزیه داشته و هیچ آسیبی به اکوسیستم دریاچه وارد نمی‌کند.

درحالی که کاربران فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مالچ‌پاشی را پایانی بر احیای دریاچه ارومیه و پذیرفتن خشکی دریاچه دانسته‌اند اما تلاش‌ها برای احیای دریاچه ارومیه در دولت مردمی سیزدهم با قدرت ادامه دارد و برگزاری منظم ستاد احیا، اتمام بخش سخت‌افزاری احیای دریاچه تا پایان سال، بهره‌برداری از تونل انتقال آب زاب، اصلاح الگوی کشت و حذف محصولات آب‌بر، توقف توسعه اراضی کشاورزی، ممانعت از احداث سدهای در حال بهره‌برداری یا درحال مطالعه نشان از این تلاش‌های صادقانه دارد.

سازمان حفاظت محیط زیست و مجموعه دولت سیزدهم بدون توجه به حواشی و با روندی کارشناسانه احیای دریاچه ارومیه را مجدانه پیگیری می‌کند و از مردم می‌خواهد بدون توجه به مواردی کم‌اهمیتی ازجمله موضوع مالچ‌پاشی به اصل مطلب و اقدامات درحال اجرا توجه کنند.

روابط عمومی سازمان محیط زیست در واکنش به مالچ پاشی در دریاچه ارومیه و با توجه به توضیحات داده شده درباره کار تحقیقاتی در برابر طوفان های نمکی نشان می دهد که از این مالچ پاشی با خبر بودند در حالی که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفت  که  طبق بررسی‌های انجام شده، این اقدام بدون انجام هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیاء دریاچه ارومیه انجام شده است.

با مردم صادق بودن و شفاف مطالب را بیان و توضیح دادن می تواند خیلی از مشکلات را حل کند تا اینکه به مسائل جای خالی داده و بیان شود بدون هماهنگی محیط زیست انجام شده است.

براساس بررسی های خبرنگاراندر زمان کار تحقیقاتی مالچ پاشی در دریاچه ارومیه در شهرستان عجب شیر کارشناسان و برخی مسئولان محیط زیست نیز آنجا حضور داشتند.

انتهای پیام/