صادرات یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلاری از گمرکات آذربایجان‌شرقی
صادرات یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلاری از گمرکات آذربایجان‌شرقی
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در 10 ماه امسال یک میلیارد و 242 میلیون دلار از گمرکات استان به مقصد بیش از 100 کشور دنیا صادر شده است.

محمد جعفر عظمائی امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اظهار کرد: بدون تردید تا پایان امسال وعده صادرات یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری کالاهای تولیدی استان از گمرکات استان با حمایت لازم از بخش های مختلف از جمله محصولات پتروشیمی و لوازم خانگی که ظرفیت های خوبی داریم محقق می شود.

وی ادامه داد: عمده صادرات استان به ترتیب به کشورهای ترکیه، عراق و ارمنستان بوده است.وی با بیان این که خوشبختانه صادرات محصولات کشاورزی و بخش معدن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، گفت: بیشترین گروه های کالایی صادر شده به ترتیب گروه صنایع فلزی، قیر نفت و محصولات پلی استیرن غیرقابل انبساط معمولی بوده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از افزایش ۲۲۵ درصدی صادرات آذربایجان‌شرقی به کشورهای عضو بریکس خبر داد و گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال میزان صادرات از گمرکات استان به کشورهای عضو بیرکس از نظر ارزش ۲۸ میلیون دلار و از نظر وزنی ۲۴ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۲۲۵٫۵ درصد افزایش یافته است.

عظمائی تاکید کرد: بیشترین میزان صادرات از گمرکات استان به کشورهای عضو بریکس به ترتیب به کشورهای هند به ارزش حدود ۲۱ میلیون دلار، چین به ارزش شش میلیون دلار، بلاروس ۷۱۵ هزار دلار، برزیل ۵۱۸ هزار دلار و کشورهای آفریقای جنوبی ۶۶ هزار دلار بوده است.*افزایش ۳۸۳۵٫۲ درصدی صادرات به هندوی ادامه داد: از بین کشورهای مقصد بریکس، کشور هند بیشترین آمار افزایش صادرات از گمرکات استان را با ۳۸۳۵٫۲ درصد به خود اختصاص داده که عمده کالای صادراتی محصولات پتروشیمی و پایه نفتی بوده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت توسعه مراودات تجاری به کشورهای عضو بریکس افزود: عمده گروه های کالایی صادر شده از گمرکات استان به کشورهای عضو بریکس محصولات پلی استیرن غیرقابل انبساط معمولی، محصولات خشکبار و پلی استیرن غیرقابل انبساط مقاوم در برابر ضربه بوده است.

لازم به ذکر است؛ همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان آذربایجان شرقی تا پایان امسال برگزار می شود.بریکس (BRICS)، نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌­های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو یعنی برزیل (Brazil)، روسیه (Russia)، هند (India) چین (China) و آفریقای جنوبی (South Africa) تشکیل شده است، مشابه همه پیمان­‌ها و ائتلاف‌­های اقتصادی، بریکس (BRICS) نیز واجد سیاست­‌های خاص خود در حوزه تجارت، سرمایه‌­گذاری، شرکت­‌های خرد، کوچک و متوسط، تأمین مالی، تغییرات اقلیمی، انرژی، توسعه زیرساخت، امنیت غذایی و در نهایت توسعه انسانی است. اوایل سالجاری میلادی، ایران نیز به این گروه پیوست.پایان پیام/