۱۱۰۰ هکتار  به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان اراضی ملی در آذربایجان‌شرقی به بیت‌المال بازگشت
۱۱۰۰ هکتار  به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان اراضی ملی در آذربایجان‌شرقی به بیت‌المال بازگشت

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: یک هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی ملی و دولتی به ارزش بیش از ۸ هزار میلیارد تومان به بیت المال اعاده شده است. به گزارش قلم پرس،از تبریز، موسی خلیل‌الهی، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور […]



رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: یک هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی ملی و دولتی به ارزش بیش از ۸ هزار میلیارد تومان به بیت المال اعاده شده است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، موسی خلیل‌الهی، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه : هفته قوه قضائیه همه ساله فرصت مناسبی برای بیان راهبردها و سیاست‌های قوه قضائیه برای سال جاری و ارائه گزارش از عملکرد دستگاه قضائی در طول یک سال گذشته است، اظهار کرد: ‌شهید بهشتی شخصیتی مجتهد، فیلسوف، سیاستمدار، اقتصاددان و مدیر و مدبر بود. 

وی با بیان اینکه شهید بهشتی از زمانی که عهده‌دار دستگاه قوه قضایی شدند، به دنبال تضمین عدالت در دستگاه قوه قضایی بود، افزود: هدفی که این عدالت تضمین شود اعم از قوانین و کادر قضایی شاغل در دستگاه‌ قضایی بود. 

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه قبل از انقلاب بخشی از عمده قوانین الهام گرفته از شرع و فقه شیعه نبود، گفت: شهید بهشتی کاری کرد تا اساسی‌ترین محور که می‌تواند عدالت واقعی را تضمین کند، که قانون بود و برای اینکه به این هدف برسد، لوایح متعدد برای قوانین تدوین شد. 

وی ادامه داد: شهید بهشتی کار دیگری که کرد تمام توان خود را گذاشت تا استقلال دستگاه قضایی را به دست آورد. 

راه اندازی سامانه اعتبار سنجی شهود و مطلعین در محاکم قضایی

رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: یکی از عدله استنباط شهادت شهود است؛ قبلا برخی‌ها بودند به عنوان شهود حرفه‌ای بودند و مسیر قضایی را به انحراف می‌کشاندند ولی در حال حاضر از طریق سامانه تمام مشخصات شهود نوشته و ثبت می‌شود از این‌رو الان هر کسی در هر کجای کشور شهادت دهد برای دادگستری نشان داده می‌شود. 

خلیل‌الهی درباره توضیه بیشتر در ارتباط با این سامانه گفت: سامانه اعتبارسنجی شهادت شهود و مطلعین در سراسرکشور در اختیار قضات دادگستری قرار گرفته است. به واسطه این سامانه، قضات در شعب رسیدگی کننده به محض ثبت اطلاعات هر شخص در سِمت شاهد،می توانند از تعداددفعات شهادت ایشان مطلع گردند. این سامانه به طورخودکار تعداددفعاتی که یک شخص به عنوان شاهد در کلیه محاکم کشور حاضر شده را در نظر می‌گیرد و به صورت هوشمند در هنگام ثبت مجدد آن شخص به عنوان شاهد، هشدار این موضوع را به اطلاع قاضی می رساند.

وی خاطرنشان کرد: ما الآن سامانه‌هایی داریم که زمان رسیدگی را کوتاه کرده است. 

رتبه نخست حمایت از واحدهای تولیدی

خلیل‌الهی ابراز کرد: سالهاست که شعار سال از طرف مقام معظم رهبری تعیین می‌شود در ارتباط با مسائل اقتصادی، تولید و شرکت‌های دانش بنیان است و دستگاه قضایی نیز برای حمایت از واحدهای تولیدی و اشتغال وارد شده است و با تلاش همکاران در دادگستری استان رتبه اول برای حمایت از واحدهای تولیدی در کل کشور را به دست آورد. 

جلوگیری از رکود و تعطیلی ۲۴۵ واحد تولیدی در آذربایجان‌شرقی

خلیل‌الهی همچنین حمایت از تولید و احیای واحدهای راکد تولیدی را از مهم‌ترین اولویت‌های دستگاه قضایی استان برشمرد و با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از نظر احیای کارخانجات ورشکسته جزو استان‌های پیشرو کشور است، افزود: در ۶ ماهه نخست امسال، مسائل و مشکلات ۲۴۵ واحد تولیدی به صورت تخصصی در دادگستری استان بررسی شده و از رکود و تعطیلی آنها جلوگیری  و بیکاری هزاران نفر جلوگیری شده است.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره بر اینکه یکی از وظایف اساسی قوه قضاییه، حفظ حقوق عامه است؛ گفت: هر چند حقوق عامه با مصادیق متعدد است اما ما یک‌ شورای حفظ بیت‌المال داریم؛ سال گذشته حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی و شهرسازی که توسط برخی سودجو گرفته شده بود که ارزش این زمین‌ها هشت هزار میلیارد تومان بود به بیت‌المال بازگشت. 

وی تصریح کرد: برنامه‌های قوه قضائیه هدف محور است، تا سال گذشته برنامه‌های دستگاه قضا مأموریت بود. در حال حاضر برنامه قوه قضائیه هدف محور شده است.

پایان پیام/۶۰۰۳۰