تراکتور ۱۴۰۲ ؛ شانس پلی آف نخبگان آسیا
تراکتور ۱۴۰۲ ؛ شانس پلی آف نخبگان آسیا
« تیم فوتبال تراکتور ، ساخته بردیف روسی و پرداخته پاکوی اسپانیایی است، در سال 1402 این تیم توانسته به شانس صعود به پلی آف نخبگان آسیا برسد و ما در این یادداشت،گذشته و آینده این تیم را بررسی خواهیم کرد. »

قلم پرس || حامد پناهی- سرویس ورزشی : هواداران تراکتور که اکنون با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) ، بعنوان پرهوادارترین در قاره کهن یاد می شوند، از ازمنه دور و طی سالیان متمادی آنها در گرما و سرما همراه این تیم بوده اند ، از کودک و جوان و پیر تا مردان و زنانی که عاشقانه و با شور و شعور پشت این تیم هستند و یار دوازدهم آن به حساب می آیند.

در سال ۱۴۰۲ ، در کتاب تاریخ تیم تراکتور ، سالی پر از فراز و نشیب ها بود و همین مزیدی بر علت قهر و آشتی ها شده بود. قربان بردیف روسی ساختار و شمایل تراکتور را با دیدی فراتر ساخت تا با ورود آقای خاص اسپانیایی،سبک فوتبال اروپایی در این تیم پیاده شود.

باخت دو هفته نخست مقابل سپاهان و پرسپولیس در لیگ برتر و باخت مقابل الشارجه امارات در مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا، دوباره انتظارات و درخواست ها را بالا برد. بردهای تراکتور از هفته چهارم مقابل مس رفسنجان شروع شد و سه بازی بعدی از هفته های پنجم تا هفتم برابر استقلال خوزستان،هوادار و آلومینیوم اراک با بُرد همراه بود. این تیم در هفته هشتم نتیجه را به شمس آذر قزوین واگذار کرد، اما در تبریز با حساب کار ۳-۰ نساجی مازندران را در استادیوم یادگار شکست داد.

هفته دهم، تهران انتظار دیداری بزرگ و قدیمی را در پایتخت می کشید ، اما تراکتور ۲ بر ۰ باخت تا موج جدیدی از انتظارات به سمت باشگاه سرازیر شوند، اما پافشاری مالک باشگاه بر روی حفظ سرمربی کنونی بود. در هفته یازدهم ، تراکتور فولاد خوزستان را بُرد و سپس در سیرجان،گل گهر را مغلوب کرد، و در هفته سیزدهم در تبریز توانست با نتیجه ۲-۰ از سد پیکان بگذرد. حال که اوضاع کمی بهتر شده بود، این تیم به تساوی مقابل ملوان در بندر انزلی رضایت داد، و در هفته پانزدهم سه بر صفر صنعت نفت آبادان را در تبریز شکست داد.

در این بین در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی ، تیم چوکای تالش در زمین بازی حاضر نشد تا رای انضباطی سه بر صفر به سود و نفع تیم تراکتور ثبت گردد. دوباره در تهران، این بار تراکتور ۲-۰ مغلوب پرسپولیش شد تا این فصل در بازیهای رفت و برگشت مقابل این تیم پایتخت مغلوب شود.

در اسفندماه ۱۴۰۲ ، از هفته هجدهم با گل های رحمان جعفری و امیرحسین حسینزاده تراکتور توانست استقلال خوزستان را در تبریز شکست داده ، با مس رفسنجان به تساوی ۱-۱ برسد ، برد قاطعانه و سخت هوادار را در تبریز رقم بزند، و با برد تیم شمس آذر در شهر قزوین ، سال را به پایان رساند.

 

حال تراکتور با یک بازی کمتر که مقابل سپاهان در پانزدهم فروردین برگزار خواهد شد، جدال سنتی،نفس گیر و فینال گونه را در تبریز طی خواهد کرد تا بتواند به سهمیه پلی آف لیگ نخبگان آسیا قطعیت بخشیده و رده سوم جدول را حفظ کند. این دیدار به نوعی آخرین شانس یاران خمس هم به حساب می آید تا پرونده را بسته و کار را قطعی کنند، در غیر اینصورت باید منتظر اما و اگرهای بسیاری باشیم، و البته که شانس صعود از جام حذفی نیز دور از انتظار نیست.

 

تراکتور ، تیمی که ۶ بازی آخر خانگی خودش را بُرده است اکنون با ۳۸ امتیاز در رده سوم جدول با تفاضل گل ۱۵ قرار گرفته است و ۹ بازی که ۷ بازی در خانه و ۴ بازی نیز در بیرون از خانه می باشد ، امید را در دستور کار بازگشت به اردوی این تیم قرار داده است. امیدی که مالک این تیم هم در پیام نوروزی به آن اشاره نموده است : « تراکتور در سالی که گذشت با ثبات مثال زدنی و پر ستاره تر از سالیان گذشته، نمایش درخشانی در فوتبال کشورمان داشت». وی در این پیام به نوعی نشان داده است، از ادامه کار سرمربی اسپانیایی،پاکو خمس، با اندیشه های آکادمی بزرگ رئال مادرید، برای سال جدید حمایت خواهد کرد و وعده خرید بازیکنان بزرگ را داده تا از همین حالا بازار نقل و انتقالات تراکتور داغ شود. بازیکنان این تیم نیز امیدوارانه مصاحبه می کنند و انتظار قهرمانی هواداران را بارها به زبان آورده اند، و مهم تر اینکه تمام بازیهای این تیم تا پایان فصل در استادیوم یادگار تبریز رایگان است.

حال مستطیل سبز و سکوهای هواداری انتظار می کشند تا تفکرات خمس و یاران او در داخل چمن منجر به کسب نتیجه، و حمایت های همیشگی هواداران با شور و اشتیاق قبلی بر روی سکوها ، این فصل را به نفع تیم تراکتور به پیش برده و به پایان برسانند.

تیم تراکتور، حال در خطوط دفاعی و میانی حفظ توپ را در دستور کار دارد و به محض خلق موقعیت آن را با مهاجمین خود به اشتراک می گذارد. بازی محتاطانه از مهم ترین دستورات خمس است، یعنی توپ در هر کجای زمین باشد،بازیکنان باید با حواس جمع آن را کنترل کرده ، از ضدحملات آتشین استفاده نموده و با نفوذ از مناطق مختلف مخصوصاً جناحین، حریف را سردرگم کنند. پرسینگ و حفظ مالکیت توپ کاملاً به خط دفاعی این تیم گوشزد شده است و دروازه بان نیز با تجربه های قبلی ، با فضاهای موجود آشنایی بیشتری یافته و آمادگی خود را افزایش داده است.

 

این تیم می تواند دوباره شادی قهرمانی و صعود به آسیا را نه تنها محدود به شهر تبریز بلکه در کل سرزمین آذربایجان پراکنده نماید، و انتظارات همه از مردم تا بازیکنان و کادر فنی روی این مهم است.