برداشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن چغندرقند از مزارع آذربایجان غربی
برداشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن چغندرقند از مزارع آذربایجان غربی
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:کارخانه‌های قند آذربایجان غربی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از چغندر قند تولیدی کشاورزان استان را خریداری کرده اند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری مهر، خسرو شهبازی در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: از ابتدای فصل برداشت چغندرقند تاکنون حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شده که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از این محصول توسط کارخانه‌های قند استان خریداری شده است و این روند تا آخر آذرماه ادامه دارد.

وی افزود: مجموع ارزش چغندرقندهای خریداری شده بیش از ۳ هزار و ۹۷۷ میلیارد تومان است که ازاین مبلغ ۷۷ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده و مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

شهبازی اظهار کرد: امسال پیش بینی می‌شود، حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن چغندرقند از مزارع استان برداشت و به کارخانه‌های قند استان تحویل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: شهرستان‌های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب، نقده به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند را به خود اختصاص داده اند.

شهبازی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود، علاوه بر خرید کارخانجات قند ۳۶ هزار تن چغندرقند به صورت تازه خوری و سایر مصارف در سطح استان مصرف شده است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی پیشتاز کشت چغندرقند در کشور است، اضافه کرد: شش کارخانه قند در ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر، مهاباد و میاندوآب با مجموع ظرفیت روزانه ۲۱ هزار تن در راستای خرید و جذب محصول چغندر قند کشاورزان فعال هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه متوسط عیار چغندرقند برداشتی ۱۶.۴۲ درصد است، افزود: ۳۰ هزار هکتار کشت قرار دادی چغندر قند در استان محقق شد که ۱۴ هزار هکتار درون حوضه آب ریز دریاچه و بقیه در خارج از حوضه بوده است.

وی تاکید کرد: افزایش تولید در واحد سطح و مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع ضرورتی است که نیاز است در اولویت برنامه کشت چغندرکاران قرار گیرد.

امسال طبق گفته مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی، به چغندرکاران به ازای افزایش هر واحد عیار چغندرقند بالاتر از ۱۶ درصد در محصولشان، ۲۱۵ هزار تومان در هر تن پرداخت خواهد شد که نسبت به سال گذشته که بهای پرداختی به قیمت ۱۳۰ هزار تومان بود، ۳۵ درصد افزایش دارد.

 

به گزارش قلم پرس بر اساس آنچه حول محور موضوع احیای دریاچه نیز بارها توسط ستاد احیای دریاچه و سایر ارگان های احیای دریاچه مطرح شده؛ چغندر قند به عنوان یکی از محصولات پرآب‌بری شناخته می‌شود که کشت آن اثر محسوسی بر وضعیت فعلی دریاچه ارومیه داشته است. مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه مبنی بر ممنوعیت خروج چغندرقند از استان آذربایجان غربی، با هدف کنترل سطح زیرکشت این محصول به تصویب رسیده است.