تحکیم ارتباطات خانوادگی با احیای سنت های درست دیرین
تحکیم ارتباطات خانوادگی با احیای سنت های درست دیرین
هرچند این روزها شب یلدا تنها به بهانه‌ای برای کنار یکدیگر جمع شدن، تازه شدن دیدارها و خاطره ساختن تبدیل شده است اما در دل خود داستان‌ها و حکمت‌های بسیاری دارد.

قلم پرس|| یادداشت|| مینا نظری| دکترای علوم ارتباطات، اهمیت پرداختن به موضوع «تحکیم خانواده»، ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد. نهاد مقدس خانواده، رکن بنیادین اجتماع بشری و محمل فرهنگهای گوناگون است تا آنجا که سعادت و شقاوت امتها، مرهون رشادت و ضلالت خانواده می باشد. اولین شـرط داشـتن جـامعه ای سـالم و پـویا، سـلامت و پـایداری خانـواده اسـت. همه ی دستاوردهای علمی و هنری بشر در سایه ی خانواده های سالم و امن پدید آمده است. علاوه بر این، کارایی و ارزش علم و هنر نیز در صورت برپایی خانواده است و بدون خانواده، نه تنها هویت انسانی بشر نابود می شود، بلکه همه ی تلاش های فردی و اجتماعی نیز در حقیقت بی ثمر و نافرجام خواهد ماند. از این روست، ملت هایی که در آستانه ی فروپاشی خانواده قرار گرفته اند، در صدد تحکیم آن باید تلاش کنند، یکی از روش های درست تحکیم ارتباطات خانوادکی، احیای درست سنت های دیرین می باشد. شب یلدا یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین جشن هایی است که در آن خانواده ها و دوستان دور هم جمع می شوند و از خوردن میوه و تنقلات لذت می برند. مثل‌گویی که نوعی شعرخوانی و داستان‌خوانی است در قدیم اجرا می‌شده‌. به این صورت که خانواده‌ها در این شب گرد هم می‌آمدند و بزرگان فامیل برای همه قصه تعریف می‌کردند. در هر نقطه‌ای از کشور قصه‌های مربوط به فرهنگ خودشان رواج بیشتری دارد.

شب یلدا در استان آذربایجان شرقی با خانه‌تکانی و پخت «خشیل»، که غذایی محلی و گرم است، آغاز می‌شود. خشیل قوت بدن را برای مقابله با سرمای زمستان تأمین می‌کند. هم‌وطنان آذری در این شب با خواندن آوازهای قدیمی و افسانه‌های «کوراوغلو و قربانی و پری، حسین کرد شبستری» به شادی و شب‌نشینی مشغول می‌شوند. سینی شب یلدای آن‌ها پر از آجیل و میوه‌هایی مانند هندوانه و انار است. آذری‌ها به هنگام بریدن هندوانه می‌گویند: «قادا بلامیزی بو گئجه کسدوخ» یعنی بلایای خودمان را امروز بریدیم. اگر خانواده‌ای نوعروس داشته باشد نیز زنان فامیل به کمک یکدیگر «خوانچه» و هدایایی تزیین‌شده را برایش تدارک می‌بینند و می‌فرستند.

برپایی این جشن طی اعصار گذشته دستخوش تغییر و تحول شده است و کم کم رو به تجمل گرایی و زرق و برق است.  خالی از لطف نخواهد بود اشاره کنیم تصور جشن یلدا بدون انرژی امکان پذیر نیست. از همین روست بزرگان فامیل می بایست به عنوان فرد صاحب سخن و تاثیر گذا، فرهنگ درست برپایی سننن قدیمی را برای اعضای خانواده بازگو کنند تا این سنن سینه به سینه به نسل های آینده منتقل شود.

به عنوان مثال از روشن کردن لامپ های رشته ای، نور افکن ها و زینت های برقی از شمع و چراغ های کم مصرف استفاده کنند. بجای تلویزیون و کامپیوتر و لپ تاپ ازکتاب خواندن و بازی کردن و شعر خواندن و گفتگو کردن لذت ببرند.  از روشن کردن بخاری برقی و هیتر  از کرسی و پتو و لباس گرم استفاده کنند.

با گذشت هفت هزار سال جشن شب یلدا هنوز هم پابرجاست. هرچند این روزها شب یلدا تنها به بهانه‌ای برای کنار یکدیگر جمع شدن، تازه شدن دیدارها و خاطره ساختن تبدیل شده است اما در دل خود داستان‌ها و حکمت‌های بسیاری دارد.

نتهای پیام/