نخستین موزه ادب و عرفان کشور در اهر همچنان تعطیل است
نخستین موزه ادب و عرفان کشور در اهر همچنان تعطیل است

آقای استاندار ۲۸ موزه اعلامی در استان که حضرتعالی در حاشیه بازدید از موزه‌های تبریز اعلام کرده‌اید، یکی از این موزه‌ها موزه ادب و عرفان کشور در شهرستان اهر است که متأسفانه در سایه کم لطفی‌های مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنان تعطیل است. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس از […]

آقای استاندار ۲۸ موزه اعلامی در استان که حضرتعالی در حاشیه بازدید از موزه‌های تبریز اعلام کرده‌اید، یکی از این موزه‌ها موزه ادب و عرفان کشور در شهرستان اهر است که متأسفانه در سایه کم لطفی‌های مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنان تعطیل است.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، این موزه که در سال ۱۳۷۴ به عنوان اولین موزه ادب و عرفان کشور در محل سرسرای بقعه شیخ شهاب‌الدین محمود اهری عارف بزرگ قرن هفتم هجری ایجاد شد، تا سال ۱۳۹۱ و قبل از زلزله ارسباران فعالیت داشت، متأسفانه به جهت خسارتی که در این زلزله به ساختمان و اثر تاریخی بقعه شیخ‌شهاب‌الدین وارد شد، به تبع آن این موزه نیز تعطیل و کلیه آثار موجود در این موزه به تبریز منتقل شد و تاکنون که از زلزله ارسباران بیش از پنج سال می‌گذرد، همچنان تعطیل است و کسی جوابگوی این مشکل و معضل نیست.

حال باید از مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان پرسید چرا باید این مجموعه فرهنگی تاریخی که یکی از آثار ارزشمند تاریخی کشور است، این‌گونه به حال خود رها شده است و کسی پاسخگوی این مسائل نیست.

 بقعه شیخ شهاب و بازگشایی مجدد موزه اهر خواسته  مردم ومسوولان اهر

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر پاسداشت آثار تاریخی و فرهنگ و هنر بومی منطقه تأکید کرد: انتظار داریم سازمان میراث فرهنگی تا پایان سال‌جاری نسبت به بازگشایی مجدد این موزه و برگرداندن آثار موجود آن اقدام کند تا گردشگران و مسافران نوروزی از اثر تاریخی و منحصر به‌فرد بازدید کنند.

بیت‌الله عبداللهی آثار تاریخی هر منطقه را نشان از هویت و میراث ماندگار گذشتگان و پیشینه فرهنگی و معنوی آن عنوان کرد و بر ضرورت معرفی هرچه بهتر و تمهیدات لازم برای مرمت و آماده‌سازی بناهای تاریخی شهرستان را برای گردشگران داخلی و خارجی تبریز ۲۰۱۸ مورد تأکید قرار داد.

وی یاد آور شد راه‌اندازی مجدد موزه و تسریع در تکمیل و مرمت و بازسازی آثار موجود  منطقه به خصوص بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری یکی از خواسته‌های اصلی مردم و مسوولان منطقه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است.

 

 

 امام جمعه اهر خواستار تسریع در مرمت و فعالیت مجدد موزه ادب و عرفان اهر شد 

امام جمعه اهر با انتقاد از کندی عملیات مرمت و بازسازی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تأکید کرد: چطور می‌خواهیم کنگره و بزرگداشتی برای شیخ شهاب‌الدین محمود اهری از عرفای بنام ایران اسلامی برگزار کنیم در حالی که همچنان عملیات مرمت ساختمان تاریخی آن به اتمام نرسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد حاجی‌زاده با تأکید بر صیانت از آثار تاریخی شهرستان خواستار تسریع در اتمام مرمت و بازسازی این اثر تاریخی و  شروع به کار مجدد موزه ادب و عرفان کشور در اهر شد.

  رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸  فرصتی برای معرفی توانمندی‌های گردشگری اهر و ارسباران است

 فرماندار اهر نیز رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ را فرصت بسیار مهم برای معرفی توانمندی‌های گردشگری و آثار تاریخی شهرستان اهر و منطقه ارسباران ذکر کرد و گفت: بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری از آثار مهم تاریخی این شهرستان است که می‌توان گفت:این بقعه هویت تاریخی و از افتخارات ارزشمند این منطقه است و ضرورت دارد با تلاش و کار شبانه‌روزی دستگاه‌های ذی‌ربط این اثر تاریخی برای ایام نوروز و آغاز سال جدید آماده بازدید و ارائه خدمات باشد.

زاهد محمودی افزود: ضرورت دارد مسوولان دست‌اندرکار با تدبیر و برنامه‌ریزی و ارائه تمهیدات لازم خود را برای این رویداد مهم آماده کنند و باید از این فرصت پیش آمده و قرار گرفتن شهرستان در محورهای پنج‌گانه گردشگری استان بیشترین بهره‌برداری را کنیم و این امر نیز در گرو آماده‌سازی مناسب زیرساخت‌های گردشگری و معرفی آثار تاریخی شهرستان برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی است.

این موزه در سال ۱۳۷۴ در تالار اصلی بنای تاریخی بقعه ” شیخ شهاب‌الدین اهری” تأسیس شد و آثار فرهنگی مربوط به ادب و عرفان را گردهم آورد، موزه ادب و عرفان از موزه‌های تخصصی کشور در نوع خود محسوب می‌شود.

این موزه بیشتر ارائه کننده آثار دوره‌های تاریخی صفویه تا قاجاریه است،در بخش ادبی موزه نیز آثار نفیسی از کتب خطی دوران صفوی تا قاجار از قبیل قرآن‌های خطی با جلد مذهب لاکی و دیوان شعرا و عرفا مانند دیوان جلال‌الدین مولوی و گلستان سعدی وجود دارد.

کتاب‌هایی مزین به نقوش مینیاتوری زیبا با آثار خوشنویسی شده از این جمله‌اند همچنین قطعه خط‌هایی به خط شکسته و نستعلیق از آثار ” استاد عبدالمجید طالقانی ” از خوشنویسان قاجاریه و نیز زیارتنامه حضرت سیدالشهدا به قلم “میرآقای اهری” و نیز آثاری از استاد درویشِ معروف در آن به نمایش گذاشته شده است.

از آثار بسیار شگفت‌انگیز این بخش طوماری است پارچه‌ای به طول ۳۶۰ سانتیمتر و به عرض ۵۰ سانتیمتر که مزین به سوره‌های کلام الله مجید به خط نسخ ، ثلث و غبار است.

این سوره‌ها در داخل نقوش اسلیمی و ترنجی‌ جای گرفته‌اند، این طومار متعلق به دوره صفویه است، در بخش عرفان نیز تابلوهای نقاشی از دوره قاجاریه و مجموعه جالبی از انواع کشکول‌های دراویش از جنس چوب، سفال، چینی و برنز که دارای کتیبه‌ها و نقوشی از مجالس درویشان و انواع کلاه‌های مخصوص آنان و نیز تبرزین‌های مرصع طلاکوب و نقره کوب فراهم آمده است.

از دیگر اشیای نفیس این بخش، درِ چوبی پاشنه‌گردان است. این در کنده‌کاری و منبت‌کاری شده است و دارای کتیبه‌ای متعلق به قرن هفتم ه . ق است.

بنای این موزه را به شاه عباس صفوی نسبت می‌دهند، این بنا دارای یک ایوان بزرگ، دو مناره بلند، دو ایوان کوچک، یک ایوان بزرگ و یک مسجد بزرگ و خانقاه معروف به قوشخانه و اتاق‌های متعدد است.

نگارنده: حسن بالاگر