لزوم فرهنگ‌سازی مهارت آموزی کارمحور برای رفع بیکاری در کشور
لزوم فرهنگ‌سازی مهارت آموزی کارمحور برای رفع بیکاری در کشور
معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر لزوم فرهنگ‌سازی مهارت آموزی کارمحور در راستای اشتغال‌زایی و رفع بیکاری در کشور تاکید کرد.

به گزارش قلم پرس علی حسین شهریور امروز و در آخرین روز از هفتمین همایش مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، با اشاره به الزامات شرایط کنونی در راستای مهارت آموزی جوانان اظهار داشت: اقتصاد کشور نیاز به تحول دانش بنیان با سطح مهارتی بالا دارد، زیرا تقاضای نیروی کار ماهر به صورت فزاینده در حال رشد است.

 وی با اشاره به نیاز کشور به بالا بردن سطح مهارت و اطمینان از مطابقت آن با شرایط اجتماعی حال و آینده، افزود: مهارت آموزی مجدد و ارتقای مهارت بزرگسالان باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: تغییرات فناوری در جامعه امروز باعث شده تا مهارت‌ها و مشاغل جدید با سرعت بالایی ظهور یابد.

وی تصریح کرد: باید اطمینان حاصل شود تا شاغلان دستگاه‌های دولتی و اجرایی به‌روز شوند و بدنه دولت و اقتصاد کشور و اقشار معلمان، مربیان و مدرسان به فناوری‌های روز دسترسی یابند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود:کشورمان در راستای دسترسی به این اهداف، نیازمند راهبرد مناسبی است که به مهارت آموزی کار محور تاکید دارد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به سناریوهای دنیا اظهار کرد: نخستین سناریو مربوط به مهارت آموزش متکثر با یادگیری مادام العمر است که از بدو تولد تا مرگ ادامه یابد. دومین مورد نیز آموزش فنی و حرفه‌ای متمایز است که شایستگی‌های حرفه‌ای در آن موردتوجه و با آموزش عمومی متفاوت است و در نهایت نیز بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شغل گرا و متمرکز با نیاز بازار کار می‌باشد.

شهریور با اشاره به مسیرهای مختلفی که می‌تواند چشم انداز آموزش فنی و حرفه‌ای را در کشور رقم زند، گفت: بر یک چند راهی در حوزه مهارت آموزی قرار داریم و باید این راه‌ها را بررسی کرده و تصمیم گیری کنیم.

وی افزود: بررسی شرایط مهارت آموزی ۵۲ کشور جهان نشان می‌دهد که بالغ بر ۲۴ درصد آن‌ها، ارتباط مهارت آموزی با بازار کار را موثر می‌دانند و تمامی آن‌ها، ارتقای جایگاه فنی و حرفه‌ای مهارت آموزی را ترجیح داده‌اند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به وجود بیش از ۱۱ هزار استاندارد آموزشی فنی و حرفه‌ای و ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه‌ فعال در سطح کشور،گفت: اکنون تعداد ۵ هزار و ۳۰۰ نفر روزانه در مراکز سنجش و صلاحیت حرفه‌ای کشور تحت آزمون قرار می‌گیرند.

شهریور در ادامه با اشاره به قانون لزوم به‌کارگیری شاغلان در سمت‌ها با گواهی فنی و حرفه‌ای، تاکید کرد: طبق قانون، تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا در صورت اشتغال فردی در یک شغل، باید گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای را طلب کنند، اما این قانون تاکنون به نوعی تعطیل شده و برای راه اندازی مجدد آن باید سازمان اداری و استخدامی کشور به کمک این سازمان بیاید.

انتهای پیام/