فریب وعده های پر زرق و برق کاندیداهای شورای شهر را نخوریم
فریب وعده های پر زرق و برق کاندیداهای شورای شهر را نخوریم
حجت الاسلام حجت رستم پور ، کارشناس و فعال در حوزه فرهنگی ، گفت: فریب وعده های پر زرق و برق کاندیداهای شورای شهر را نخوریم، کسانی که حتی یک شب هم حاشیه نشین نبوده اند امروز روی این موضوع موج سواری می کنند، مسائل فرهنگی در کارهای شهری نادیده گرفته شده است.

به گزارش قلم پرس، مشکلات و معضلات بیشمار در زمینه های مختلف شهری ، در کلانشهر تبریز ، باعث شده است که امروز همه دلسوزان و دغدغه مندان این شهر ، احساس خطر کرده و از هر ابزار و روشی برای ریشه یابی ، حل و بیان این معضلات استفاده کنند.
با نزدیک شدن به انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا ها ، متاسفانه شاهد هستیم حتی آنهایی که خود مسبب و از مقصرین این شرایط هستند ، برای کسب آراء و نظر مردم ، روی این مشکلات موج سواری می کنند و اینک وظیفه رسانه ها ،آگاه سازی و بیان واقعیت ها برای شهروندان است.
معضلات و مشکلات بیشمار کلانشهر تبریز همچون معضلات حوزه فرهنگ و هنر ، اشتغال جوانان ، بافتهای فرسوده و حاشیه نشینی ، عدم وجود عدالت در توزیع خدمات شهری ، پایین بودن سرانه ورزشی ، فرهنگی و فضای سبز و … ما را بر آن داشت تا با حجت الاسلام حجت رستم پور از فعالین معروف فرهنگی _ مذهبی شهر تبریز ، در مورد چرایی و حل این مشکلات ، گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید ؛

* مهد فرهنگ و هنر کشور ، امروز به واسطه سوء مدیریتها ، از قافله عقب مانده است

حجت الاسلام حجت رستم پور با بیان اینکه متاسفانه شرایط فرهنگی و هنری کلانشهر تبریز ، اصلا در شأن این شهر نیست گفت : مدیران شهری در سالهای اخیر به شدت از پرداختن به مسائل فرهنگی غافل بوده اند که همین غفلت باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است.
مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی لبیک ، افرود : کار فرهنگی باید اساس و معیار اصلی فعالیتهای شهری قرار گیرد و حتما همه پروژه ها پیوست فرهنگی داشته باشند نه اینکه یک پروژه یا طرح را افتتاح کنیم و به حال خود رها کنیم.
وی ادامه داد : با سوابق و فعالیتهایی که در زمینه تربیتی ، فرهنگی و اجتماعی داشتم ، مطمئن هستم که اگر به صورت ریشه ای و عملی وارد کار فرهنگی شویم ، ظرف چند سال می توان به این شرایط سر و سامان داد و گرنه اگر با همین منوال پیش برویم ، بحران جدی فرهنگی در راه است.

* مواظب باشیم ، مسببین اصلی مشکلات شهری ، برای کسب رأی ، روی همین مشکلات موج سواری نکنند

معاون سابق تعلیم و تربیت حوزه ۵ بسیج شهری تبریز، در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه در آستانه انتخابات ، وعده ها و شعارهای وسوسه انگیز به مردم داده می شود گفت : آنهایی که این وعده ها را می دهند ، امروز باید پاسخگوی فسادها ، ویژه خواری ها ، باند بازی ها و … که در شهر به راه انداخته اند باشند نه اینکه دوباره برای چسبیدن به مدیریت شهری ، هر شعار غیر عملی و غیر واقعی را به مردم بدهند.
حجت الاسلام حجت رستم پور ادامه داد : امروز وظیفه رسانه ها ، فعالین فرهنگی و دلسوزین شهر ، این است که با آگاه سازی و بیان واقعیت ها ، به انتخاب اصلح کمک کنند.

* عده ای خود را پدر خوانده و همه کاره شهر می دانند

سرمربی برتر فرهنگی استان در جشواره مالک اشتر ، با اشاره به قالب شدن یک مدل و الگوی مدیریتی خاص و غلط در سیستم مدیریت شهر تبریز گفت : مدتها است که یک تیم و جریان خاص ، با لابی گری و با استفاده از باند ثروت ، مدیریت شهر تبریز را به دست گرفته اند و خود را به نوعی پدر خوانده و همه کاره شهر می دانند.
وی گفت : انتخابات پیش رو ، فرصتی عالی برای حذف این گونه افراد از بدنه مدیریتی شهر تبریز هست که ذره ای به فکر شهروندان نیستند بلکه در همه پروژه ها ، منافع شخصی خود را در نظر می گیرند.

* قطار توسعه و مدیریت شهری ، از ریل خود خارج شده است

این فعال و کارشناس فرهنگی _ اجتماعی ، در ادامه گفت و گو با اشاره به شرایط نامناسب مدیریت شهری تبریز گفت : قطار توسعه ، پیشرفت و مدیریت شهری از ریل خود خارج شده است و اینک همه ما باید کمک کنیم که این قطار به ریل و مسیر درست برگردد ، لازمه این کار هم انتخاب اصلح و افرادی با روحیه جهادی برای اداره شهر است.

* کسانی که در کاخ های لوکس ساکن هستند چگونه می توانند مشکل حاشیه نشینها را حل کنند ؟؟

بحث ساماندهی حاشیه نشینی و بافتهای فرسوده از دیگر محورهای این گفت و گو بود که حجت الاسلام رستم پور در این زمینه گفت : عده ای از مسئولین و کاندیداها که سالها در این شهر متولی و عضو شورا بودند ، برای حل مشکل حاشیه نشینان کاری نکرده اند اما در آستانه انتخابات روی این موضوع ، موج سواری می کنند در حالی که یک فرد کاخ نشین و تجمل گرا ، به هیچ وجه مشکل حاشیه نشینان را درک نمی کند.
وی گفت : معضل و مشکل بافتهای فرسود از فقر ناشی شده است که صدها بزه و آسیب اجتماعی در آن نهفته است و ما فقط مشکلات ظاهری را می بینیم.
حجت الاسلام رستم پور ادامه داد : بنده با گروههای جهادی و در قالب حرکتهای مختلف فرهنگی ، محله به محله این مناطق را گشته ام و به خوبی میدانم که چه آسیب هایی در مناطق حاشیه نشین ، تربیت و فرهنگ نوجوانان و جوانان را تهدید می کند.
وی گفت : برای حل مشکل حاشیه نشینی ، به یک حرکت عظیم با همکاری همه نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی ، نیاز هست و گرنه با چندین طرح و پروژه خُرد ، این موضوع حل نخواهد شد.

* شورا به محل داد و ستد و معامله تبدیل شده است

حجت الاسلام حجت رستم پور ، لابی گری و باند بازی را یکی دیگر از بدعت های غلط و خطرناک در شورای شهر عنوان کرد و گفت : برخی از اعضاء ، برای اینکه دار و دسته خود را وارد بدنه شهرداری بکنند ، دست به هر کاری می زنند و پستها و عنوان های الکی به افراد می دهند که فقط پول بیت المال را تلف می کنند.
وی افزود : برای جبران ریخت و پاشهای تبلیغاتی ، این افراد مجبورند که در شهرداری و شورا ، داد و ستد و معامله کنند و همین کارها باعث گسترش فساد در بدنه شهرداری ها شده است.

* می توان از ظرفیت های مشاغل خُرد و کارگاههای کوچک ، برای اشتغال کمک کرد

مسئول قرارگاه فرهنگی – اجتماعی لبیک ، با بیان اینکه بیکاری در بین جوانان به بدترین حالت خود رسیده است گفت : کشوری مثل چین با آن همه جمعیت ، به واسطه بها دادن به مشاغل کوچک و خانگی ، فرصت های شغلی زیادی ایجاد کرده اند که ما هم همین کار را می توانیم انجام بدهیم.
حجت الاسلام رستم پور گفت : توجه به صنایع دستی ، فرش و قالی بافی ، ساماندهی دست فروشان ، احیاء فعالیتهای هنری و … از جمله مواردی است که با توجه به آنها ، می توان شغل ایجاد کرد.

* توجه به سبک معماری اسلامی و موسیقی محلی

این فعال فرهنگی ، از بین رفتن سبک منحصر بفرد اسلامی _ ایرانی در ساخت و سازها و معماری شهری را یک هشدار دیگر برای فرهنگ و پیشینه شهر دانست و گفت : سبک معماری اسلامی و بومی باید مورد توجه قرار گیرد و سعی کنیم حتی الامکان ، بافتهای منحصربفرد قدیمی را مرمت کنیم.
وی افزود : از زمانی که سبک زندگی و معماری غربی در کشور رواج پیدا کرد ، مشکلات فرهنگی ، روحی و روانی هم افزایش پیدا کرد چرا که در سبک اسلامی _ ایرانی ، موارد مهم و اساسی فرهنگی ، لحاظ شده بود.
حجت الاسلام رستم پور همچنین با اشاره به مقوله موسیقی و هنر گفت : هیچ وقت نگاه مغرضانه به این مقوله نداشتیم و اتفاقا با موسیقی سنتی ، اصیل و دارای اصالت و محتوا موافقیم ، اما حساب موسیقی های مبتذل از اینها جدا است و مواضع ما هم کاملا در این موارد روشن است.

* روحیه جهادی و انقلابی باید جایگزین الگوی مدیریتی حاکم شود

حجت الاسلام حجت رستم پور با بیان اینکه افرادی با تفکرات دلالیسم و اشرافی در بدنه مدیریت شهری رخنه کرده اند گفت : برای انجام کارهای بزرگ و توسعه سریع ، به افرادی با روحیه جهادی و انقلابی نیاز هست که انشاءالله در انتخابات پیش رو ، شهروندان به این مهم توجه خواهند کرد.
وی گفت : مشکلات زیادی در زمینه مسکن ، فضاهای مناسب تفریحی ، مراکز فرهنگی و … هست که برای حل همه آنها باید یک انقلاب فکری و مدیریتی در شهر انجام شود.
گفتنی است که حجت الاسلام و المسلمین ، حجت رستم پور ، بیش از یک دهه به عنوان مربی ، فعال فرهنگی و اجتماعی در سپاه استان ، حوزه ۵ بسیج شهری ، گروههای جهادی ، مسئول قرارگاه محلات اسلامی کلانشهر تبریز ، طراح و مجری طرح تربیت مربی شهید ابراهیم هادی و …. منشاء خدمات فرهنگی زیادی به خصوص در ایام شیوع ویروس کرونا بوده است