تعامل مثبت دولت و صدا و سیما در آذربایجان شرقی؛ برنده ها و بازنده ها
تعامل مثبت دولت و صدا و سیما در آذربایجان شرقی؛ برنده ها و بازنده ها

جشن های دهه فجر همانند وجه تاریخی این مناسبت بزرگ ملی، همچون منشوری پرنقش و نگار همه ساله در کشورمان تلالو می کند و آن روزهای حماسی و تاریخ ساز را یادآور می شود. یکی از جلوه های تاثیرگذار در این جشن ملی، رسانه ها و به طور مشخص رسانه ملی است. شبکه های مختلف […]

جشن های دهه فجر همانند وجه تاریخی این مناسبت بزرگ ملی، همچون منشوری پرنقش و نگار همه ساله در کشورمان تلالو می کند و آن روزهای حماسی و تاریخ ساز را یادآور می شود.

یکی از جلوه های تاثیرگذار در این جشن ملی، رسانه ها و به طور مشخص رسانه ملی است.
شبکه های مختلف صدا و سیما از جمله شبکه استانی همه ساله با تولید و پخش برنامه های گوناگون مردم را در این جشن ملی همراهی می کنند.
واقعیت این است که با وجود ابزارهای تبلیغی و رسانه ای متنوع و تلاش دستگاه هایی همچون سازمان تبلیغات و آموزش و پرورش در برگزاری برنامه های دهه فجر هنوز هم رادیو و تلویزیون بیشترین تاثیرگذاری را در حضور و مشارکت مردم در این جشن ملی دارد.
صدا و سیما با تولید و پخش فیلم ها و سریال های مناسبتی، برنامه های نمایشی و ترکیبی شاد و جنگ گونه، پوشش خبری افتتاح پروژه ها و بیان دستاوردهای نظام در کنار تحلیل تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب سعی در ایجاد شور و نشاط همراه با شعور در جامعه دارد.
شبکه استانی سهند هم امسال در برنامه های شبانگاهی خود میزبان مسئولان کشور همچون وزیر نیرو و وزیر اطلاعات بود که حضور وزیر اطلاعات در برنامه ای جنگ گونه با حضور گروهی از مردم جالب توجه می نمود.
این شبکه با تولید و پخش برنامه ای با عنوان ‘دستاورد’ سعی کرد با کنار هم نشاندن مسئولان دستگاه های دولتی با کارشناسان و شماری از خبرنگاران، عملکرد دستگاه ها را موشکافی کند.
تولید این برنامه فارغ از قضاوت در مورد محتوا و اجرا، از جهت توجه به اصحاب رسانه استان ارزشمند بود.
البته این برنامه بر خلاف ساختار ظاهری، رویکرد چالشی و انتقادی نداشت و به واقع هم از صدا و سیما انتظار هم نمی رود در سالگرد پیروزی انقلاب برنامه چالشی و انتقادی روی آنتن ببرد.
پخش برنامه های چالشی و انتقادی علیه دستگاه های دولتی در صدا و سیما دور از انتظار نیست و بارها شاهد برنامه های نخ نما و تخریب محوری همچون ثریا از رسانه ملی بوده ایم .
اما مدیران صدا و سیمای آذربایجان شرقی با وجود فضای موجود برای تخریب دولت از پخش برنامه های انتقادی در دهه فجر خودداری کردند.
صرف نظر از تغییرات مدیریتی یک سال گذشته در سازمان صدا و سیما و رفتن فردی مانند سرافراز و آمدن فردی دیگری مانند علی عسگری باید در نظر داشت که مدیریت صدا و سیمای استان در این سال های خدمت دولت یازدهم بر عهده افرادی بوده که با انگیزه و محاسبه شخصی و سازمانی خاصی خود را متقاعد کردند که در اصطلاح شمشیر را علیه دولت از رو نبندند.
در سوی دیگر این معادله مدیریت عالی استان در این سال ها برعهده کسی بوده است که به اذعان دوست و دشمن، اعتدال برایش نه تاکتیک و نه حتی راهبرد بلکه فراتر از این ها بخشی از هویت و شخصیت سیاسی و مدیریتی وی محسوب می شود.
با قرار گرفتن این عوامل مدیریتی در کنار هم، تعامل صدا و سیما و دولت در استان در وضعیتی سازنده و مثبت شکل گرفته است.
در چنین شرایطی حضور وزرای دولت در برنامه شبانگاهی شبکه سهند و پرداختن به مسائل کلی انقلاب و نظام قابل درک و منطقی است.
تولید و پخش برنامه هایی با هدف بررسی و بیان عملکرد دستگاه های دولتی در استان با چاشنی انتقادی کمتر آن هم در ایام جشن و امیدآفرین دهه فجر، نه خدمت خاص صدا و سیمای استان به دولت محسوب می شود و نه فاصله گرفتن آن از سیاست های رسانه ای اصولی و قابل دفاع، چه اینکه برای انتقاد و زیرسوال بردن فرصت فراوان است و با توجه به رویکرد دولت و استقبال مدیریت عالی استان از تولید برنامه های انتقادی، تنها هنر برنامه سازان و به ویژه مدیران صدا و سیما و وقت شناسی آنان را نشان می دهد که این موضوع را در برنامه دستاورد شاهد بودیم.
البته چنین اقدامی یعنی تولید برنامه های انتقادی حسن نیت و پرهیز نگاه جناحی و سیاست زدگی مدیران صدا و سیما را می طلبد.
واقعیت این است که مردم عملکرد صدا و سیما را در دولت قبلی و تولید و پخش برنامه های چالشی حتی در دهه فجر را فراموش نکرده اند اما دهه فجر امسال صدا و سیمای استان به دور از اهداف جناحی، وفاق و همدلی دولت و رسانه ملی را در جهت حل مشکلات استان نظاره گر بودیم.
اکنون می توان گفت فضای تعاملی مثبت و سازنده ای میان رسانه ملی و دولت در استان آذربایجان شرقی شکل گرفته است و برنده این تعامل هم در درجه نخست مردم هستند که کمتر شاهد جنجال های غیرسازنده هستند.
دستگاه های دولتی استان هم به جای صرف انرژی برای دعواهای رسانه ای می توانند از امکانات بیت المال رسانه ملی برای تحقق اهداف توسعه استان بهره ببرند.
در این بین صدا و سیمای استان نیز برنده است که می تواند از ظرفیت و فضای تعاملی با دستگاه های اجرایی به ویژه توجه خاص مدیریت عالی استان به فکر پاسخگویی هر چه بهتر به نیازهای رسانه ای مردم باشد و خود را به شبکه موفق استانی تبدیل کند.
البته تعامل مثبت دولت و صدا و سیمای استان بازندگانی هم دارد؛ کسانی که درصد گل آلود کردن آب برای گرفتن ماهی با اهداف جناحی و انتخاباتی هستند.
انتشاردهنده: محمد عزیزی راد

منبع: خبرگاری ایرنا