ایجاد میزهای تجاری هدفمند برای توسعه صادرات غیرنفتی انجام شود
ایجاد میزهای تجاری هدفمند برای توسعه صادرات غیرنفتی انجام شود
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت ایجاد میزهای تجاری برای کشورهای هدف صادراتی گفت: ایجاد میزهای تجاری باید هدفمند و با برنامه انجام شود تا علاوه بر شروع قدرتمند، نتایج مطلوب و تاثیرگذاری در این حوزه حاصل شود.

به گزارش قلم پرس محمدجعفر عظمایی صبح امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: تعداد میزهای تجاری در استان مهم است ولی شرط لازم برای توسعه تجارت خارجی نیست چرا که شاید با تشکیل دو میز تجاری قوی و تاثیرگذار هم بتوانیم بیشتر از گذشته در این حوزه نتیجه بگیریم.

وی با تاکید بر تمرکز بر روی موضوع اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری گفت: اتاق بازرگانی تبریز نقش ویژه ای در افزایش برنامه های پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری دارد که البته باید در این زمینه برنامه‌های راهبردی داشته باشیم.

عظمایی ادامه داد: پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری در استان به صورت سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده انجام نمی شود در حالی که اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و انعکاس این مسائل برای بهره‌برداری افراد ذینفع می‌تواند تاثیر ویژه ای در توسعه صادرات و مبادلات تجاری داشته باشد.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت برنامه‌های وزیر صمت در خصوص توسعه صادرات غیرنفتی گفت: در تکالیفی که در جلسات متعدد برای استان‌ها ارسال می‌شود بر حوزه تجارت و توسعه صادرات تاکید ویژه ای وجود دارد.

عظمایی با بیان این که توسعه صادرات غیرنفتی از سوی وزارت صمت به صورت جدی پیگیری می‌شود، افزود: برخی از مسائل و موانع در حوزه تجارت و صادرات غیرنفتی مانند ارز و یا سیاست‌های مربوط به تعرفه‌های ترجیحی که در استان نیز با این موارد مواجه هستیم در سطح کلان کشور مطرح است ولی در هر حال این موارد مانعی برای پیشنهاد دادن برای بهبود و تغییر وضعیت صادرات نیست.

وی با اشاره به این که عملکرد کارگروه توسعه صادرات در وزارتخانه رصد می‌شود، گفت: برخی از مسائل نیز مربوط به دستگاه‌های اجرایی استان است که در این زمینه دستگاه‌ها باید همکاری خود را افزایش دهند.

عظمایی ادامه داد: کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی یکی از کارگروه های اصلی و زیربنایی وزارت صمت است و ما موظف هستیم در این کارگروه مسائل و مشکلات مربوط به حوزه صادرات را پایش کنیم و تصمیم گیری های بهینه برای افزایش صادرات اتخاذ کنیم.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: همکاران اداره کل صمت استان همواره پای کار هستند تا موانع و مشکلات بخش تجارت و صادرات غیرنفتی رفع شود.

در این جلسه روند صادرات محصولات پتروشیمی و عوامل موثر در ارتقای میزان صادرات و ارتقای توان رقابتی محصولات پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفت.

موضوع کارآمدسازی تجارت خارجی ایران و ترکیه و همچنین موضوع ظرفیت قابل توجه صنایع تولیدی قیر در شمال غرب کشور و درآمدزایی ارزی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت که مقرر شد تسهیل تامین مواد اولیه این واحدها از سوی وزارت صمت پیگیری شود.

انتهای پیام/