واکنش های بین المللی به ترور سفیر روسیه در ترکیه
واکنش های بین المللی به ترور سفیر روسیه در ترکیه

به دنبال ترور سفیر روسیه در ترکیه رجب طیب اردوغان با هتمای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزازش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، به دنبال ترور سفیر روسیه در ترکیه رجب طیب اردوغان با هتمای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرد.  رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای […]

به دنبال ترور سفیر روسیه در ترکیه رجب طیب اردوغان با هتمای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزازش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، به دنبال ترور سفیر روسیه در ترکیه رجب طیب اردوغان با هتمای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

 رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، وی را در جریان آخرین تحولات در پی ترور سفیر مسکو در آنکارا قرار داد.

پیش از این ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تایید خبر ترور کارلوف، در پیامی تلویزیونی این تیراندازی را اقدامی تروریستی خواند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه دولت ترکیه به این کشور اطمینان خاطر داده که تحقیقات کاملی درباره این سوء قصد انجام خواهد داد.

ملیح گوکجک، شهردار آنکارا این اقدام را تلاش برای تخریب روابط روسیه و ترکیه خوانده است.

 

آمریکا ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد

جان کربی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مقام‌های آمریکایی از گزارش‌های مربوط به ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه اطلاع پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما این اقدام تروریستی را فارغ از این که عامل آن چه کسی بوده است، به شدت محکوم می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین به ابراز همدردی با خانواده سفیر کشته شده مسکو در آنکارا پرداخت.

پیش از این، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تایید خبر ترور کارلوف، در پیامی تلویزیونی این تیراندازی را اقدامی تروریستی خواند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه دولت ترکیه به این کشور اطمینان خاطر داده که تحقیقات کاملی درباره این سوء قصد انجام خواهد داد.

واکنش وزیر دفاع ترکیه به ترور سفیر روسیه در آنکارا

فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه نسبت به ترور سفیر روسیه در آنکارا واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، فیکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه ضمن تسلیت به خانواده سفیر روسیه در آنکارا و محکوم کردن این حادثه تروریستی تصریح کرد: کسانی که در پشت پرده این حادثه حضور داشته‌اند، قطعا شناسایی و معرفی خواهند شد.

دادستان عالی آنکارا نیز که در محل حادثه حضور داشته، اعلام کرده است که منزل ضارب مورد تفتیش پلیس قرار گرفته است.

پیش از این، وزارت خارجه ترکیه ضمن اعلام انزجار از این اقدام تروریستی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله بر روابط دوستانه روسیه و ترکیه سایه نخواهد انداخت و بانیان این حادثه در پیشگاه عدالت ترکیه محاکمه خواهند شد. تمام جزئیات این اقدام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

ییلدریم: ترور سفیر مسکو برای بر هم زدن روابط ترکیه و روسیه بود

ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه ترور سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، بنعالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه این اقدام را در راستای بر هم زدن روابط روسیه و ترکیه دانست.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه نیز با محکوم کردن این اقدام تروریستی به خانواده سفیر روسیه و مردم این کشور تسلیت گفت.

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، عوامل پشت پرده این ترور خائنانه بر ملا شده و به دستگاه قضایی کشور تسلیم خواهد شد تا به جزای اعمالشان برسند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی گفت: ما اجازه نخواهیم داد که روابط دو کشور به دلیل این حادثه دچار ضرر و زیان شود. ما به دام ترور نخواهیم افتاد.

نخست‌وزیر ترکیه اضافه کرد: از همان ابتدای وقوع این حادثه از نزدیک این حادثه ترور را پیگیری کردم. این اتفاق برای ضربه زدن به روابط دو کشور بوده است. چنین حوادثی هرگز تلاش‌های ما و باورهایمان را برای مبارزه با تروریسم سست نخواهد کرد.

ییلدریم در ادامه اظهاراتش با اشاره به عملکرد سفیر روسیه در آنکارا، گفت: وی در زمان تیره شدن روابط دو کشور برای ترمیم مناسبات تلاش‌های بسیاری انجام داد.

پیش از این، فیکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه ضمن تسلیت به خانواده سفیر روسیه در آنکارا و محکوم کردن این حادثه تروریستی تصریح کرد: کسانی که در پشت پرده این حادثه حضور داشته‌اند، قطعا شناسایی و معرفی خواهند شد.

 

واکنش ترامپ به ترور سفیر روسیه در آنکارا 

به گزارش ایلنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، ساعاتی پس از هجوم کامیون در بازارچه کریسمس در برلین که چندین کشته برجای گذاشته، در بیانیه‌ای، «تروریست‌های افراطی» را مسئول این حمله معرفی کرد.

ترامپ در توئیتر خود نیز وقایع آلمان، قتل سفیر روسیه در آنکارا و تیراندازی در سوئیس را «حملات تروریستی» نامیده‌ است.

وی در توئیتر خود  با اشاره به ترور های انجام ده در برلین و آنکارا و زوریخ ،تاکید کرده، باید با کمک «شرکای دوست‌دار آزادی» به حیات «تروریست‌ها و شبکه‌های منطقه‌ای و جهانی آن‌ها» خاتمه داد.

قاتل سفیر روسیه با شبکه گولن در ارتباط بود

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ساعاتی پس از ترور سفیر روسیه در آنکارا، «ملیح کوکچه» شهردار این شهر مدعی شد، جماعت گولن مسئول ترور «آندری کارلوف» است و «نشانه‌هایی درباره این موضوع وجود دارد.»

کوکچه گفت: «کسانی که جنگنده روسیه را ساقط کرده و یا دستور ساقط کردنش را صادر کرده بودند(اشاره به جماعت گولن) اکنون این ترور را نیز صورت دادند. ما اجازه نمی‌دهیم روابط روسیه و ترکیه تیره شود.

وی افزود: «عاملان این ترور دقیقا عاملان سقوط جنگنده روسیه در مرزهای ترکیه هستند. هم روسیه و هم ترکیه انتقام این ترور را خواهند گرفت. این حمله بسیار معنی‌دار است. همانگونه که برخی نظامیان وابسته به فتح الله گولن در جنوب شرق ترکیه جنگنده روسیه را ساقط کردند این بار تنها راه چاره را در ترور سفیر روسیه دیدند.»

از سوی دیگر، یک مقام ارشد امنیتی در ترکیه از وجود «نشانه‌هایی قوی» از ارتباط میان عامل سوءقصد با شبکه گولن، خبر داد و تأکید کرد که تحقیقاتی کنونی بر ارتباط میان عامل سوءقصد و شبکه گولن متمرکز است.

این در حالی است که «فتح‌الله گولن» در واکنش به حادثه ترور کارلوف، از آن به عنوان «تروری شنیع» یاد کرده و آن را محکوم کرده است

واکنش نماینده دائم ایران در سازمان ملل به ترور سفیر روسیه در ترکیه

به گزارش  خبرگزاری فارس، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در پی انتشار خبر ترور سفیر روسیه در ترکیه که در جریان برگزاری جلسه شورای امنیت اعلام شد، ضمن ابراز تسلیت دولت جمهوری اسلامی ایران به روسیه گفت: ایران ضمن همدردی با دولت و مردم روسیه اطمینان دارد که اینگونه حوادث تنها اراده سیاسی برای مبارزه با تروریسم و سازمان‌های تروریستی را تقویت خواهد کرد.

به گزارش فارس، آندری کارلوف سفیر روسیه در آنکارا امروز (دوشنبه) در حین بازدید از یک نمایشگاه عکس، مورد اصابت گلوله‌های مردی قرار گرفت که فریاد «انتقام حلب» سر داده بود و کشته شد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ترور سفیر روسیه را به شدت محکوم کرد.