آموزش به موقع و صحیح حلقه گمشده روند مبارزه با کرونا
آموزش به موقع و صحیح حلقه گمشده روند مبارزه با کرونا
اگر اعتمادسازی صحیحی با مردم انجام می‌شد و تفکر آموزش بهتر از درمان است را در دستورات قرار میدادیم، هرگز شاهد این حجم از فشار بر سیستم‌ها و مردم نبودیم.

قلم پرس، یادداشت : حبیب حسینقلی زاده ، فعال رسانه ای، خبرنگار ، کارشناس فوریت های پزشکی،  ویروس کرونا یا کوئید ۱۹ اکنون بیش از ۱۹ ماه است، دنیا را درگیر خود کرده و هر روزه شاهده ابتلای کثیری از افراد جامعه و فوت آنها هستیم. در روند شیوع این بیماری شاید نگاه به رفتار این ویروس و رفتارهای مسئولان و مردم می تواند بیانگر علت اوج این ویروس در این روزها باشد.

ویروس کرونا با درگیر کردن ریه افراد که ابتدا در بین افراد مسن و بیماران شایع بود و به مرور افراد جوان و کودکان جامعه را درگیر خود کرد و هر روز با یک سویه جدید منجر و تحمیل زجر تنفسی به مرگ افراد بیشتری می شود.

از دی ماه سال ۱۳۹۸ که این ویروس خود را در کشور چین نشان داد ، تقریبا فرصتی یک ماهه برای آمادگی مسئولان برای مقابله و آموزش به مردم داد تا ضمن آماده کردن تجهیزات پیشگیری و آموزش مردم، صحیح ترین روش استاندارد جهانی اجرا شود. اما از همان اوایل با ساده انگاری اصل این بحران از طریق صدا و سیما و عدم دخالت وزارت بهداشت در این رفتارها ، مردم با تفکر یک بیماری ساده وارد این بحران شدند، در برخی موارد حتی مسئولان مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی با عنوان جلوگیری از ترس و واهمه مردم، اجازه استفاده ماسک را برای پرسنل درمانی برای بیمارانی به غیر از بیماران تائید شده ابتلا به کرونا، نمیدادند و این خود باعث نوعی آموزش بی تفاوتی به اصل رعایت اصول ابتلا در بین مردم شد و در حالی که توان مقابله در شهر و استان و کشور خود را بخاطر دستورات غیر اصولی نداشتیم و در کنار این مشکلات، تمام سعی و تلاش بر مقصر قلمداد کردن مردم شروع شد.

حالا بدون توجه به اصل آموزش صحیح مردم از سال‌های گذشته، حتی در مورد این بحران و عدم برنامه ریزی دقیق برای ورود سریع واکسن،  هر روز شاهد افزایش موارد ابتلا و فوتیهای ناشی از این بحران هستیم. هرچند مردم در همان اوایل بروز بحران به این نتیجه رسیدند که این بیماری در حال کنترل شدن توسط مسئولان بهداشتی است و کشور ما مطمئنا یکی از کاشفان و صادر کنندگان واکسن این بیماری خواهد بود و در بین مردم این مطالب به وضوح بیان میشد که بزودی واکسن می‌آید و از این فشارها خارج می‌شویم!!!

اعمال محدودیت‌های ناقص از یک سو و نبود آموزش کافی در بین مردم از سوی دیگر، فشار اقتصادی و تورم بالا ، به جای کاهش آمار ابتلا ، پتانسیلی برای بالا رفتن آمار ابتلا در موج بعدی می شد و هر اعمال محدودیت بجای باز کردن گره ای از مشکلات ، منجر به گره زدن مشکلی بر مشکلات اقتصادی مردم میشد.

در درمان بیماران مبتلا به کرونا ، توجه به دستورات و استانداردهای جهانی با سرعت کم انجام می شد و همین امر باعث می شد، اعتماد مردم از سیستم درمان سلب و بیماران بجای مراجعه به مراکز درمانی، در منازل و تحت دستورات غیر اصولی درمانی قرار بگیرند و هر روز شاهد اوج گرفتن و بالا رفت آمار مبتلایان خانوادگی شدیم.

داروهای درمانی چه وارداتی و چه تولید داخل ، با قیمت‌های گزاف در بازار سیاه به مردم فروخته می شود و اکثرا این داروها در روند درمانی خانگی، بصورت غیر اصولی تزریق و استفاده شده و عوارض بس مشکل ساز را بدنبال داشت.

سیاست ضعیف اطلاع رسانی در زمان مناسب، عدم اعتماد به مردم در ارائه گزارش ها و تصور واهمه از مسائل در بین مردم ، علتهای اصلی عدم همکاری مردم با سیستم‌های درمانی کشور شد ، در حالیکه اکنون در اکثر کشورها با روند عادی سازی رفتاری در برابر کرونا را شاهدیم ، در مقابل در کشورمان با روند افزایش آمار فوتیها در کشور مواجه هستیم و برایمان ثابت کرد که اگر اعتمادسازی صحیحی با مردم انجام می‌شد و تفکر آموزش بهتر از درمان است را در دستورات قرار میدادیم، هرگز شاهد این حجم از فشار بر سیستم‌ها و مردم نبودیم.

 

حبیب حسینقلی زاده،  خبرنگار و کارشناس مسئول فوریت‌های پزشکی