کار فرهنگی و اقناعی بهترین روش بهبود شرایط عفاف و حجاب در کشور
کار فرهنگی و اقناعی بهترین روش بهبود شرایط عفاف و حجاب در کشور
دبیر کارگروه زیست عفافانه شورای فرهنگی عمومی کشور گفت : بایستی فرهنگ عفاف و حجاب را طوری در جامعه نهادینه کنیم که خانواد ها از لحاظ فرهنگی و عقیدتی ، آرامش و امنیت را احساس کنند.

به گزارش قلم پرس، حجت الاسلام و المسلمین مهدی بیاتی در حاشیه نشست فرهنگی کنشگران و دست اندرکاران حوزه حجاب و عفاف، که صبح امروز در خانه فرهنگ تبریز برگزار شد، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت : برای بهبود شرایط عفاف و حجاب در کشور، در سه حوزه گفتمان سازی، دسترس پذیر بودن پوشاک و البسه های اسلامی و استفاده از شیوه های تعزیری و درمانی، از مهم ترین اهداف و اولویت های، شورای فرهنگی عمومی و کارگروه زیست عفافانه است.
وی با بیان اینکه این سفر، پنجمین سفر خود برای تبیین اهداف کارگروه زیست عفافانه در کشور است گفت: از طریق جلسات شورای فرهنگی هر استان که نماینده ولی فقیه، استاندار و مدیران ارشد هر استان، از اعضاء جلسه هستند، تمام مصوبات، راهکارها و مسائلی که طرح می شود، برای اجرا و پیاده سازی، بیان می شود.
حجت الاسلام و المسلمین، بیاتی با بیان اینکه برای بررسی موانع و مشکلات تولید کننده گان لباسهای اسلامی، جلساتی با تولید کنندگان و فعالین صنعت مد و لباس، برگزار می شود گفت: اینکه ما وضعیت عفاف و حجاب در کشور را مناسب یک جامعه اسلامی نمی دانیم، یک طرف قضیه است اما در طرف دیگر ما باید لباس مورد نیاز و مورد تأئید عموم را تولید و به راحتی در دسترس عموم قرار دهیم تا کمبودی در بازار نداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه اولویت بهبود وضعیت عفاف و حجاب، کارهای فرهنگی، تربیتی و آموزشی است گفت : اما متأسفانه عده ای فوق هنجار شکن در سطح جامعه هستند که پوشش آنها بسیار زننده و بدن نما هست که اکثر خانواده ها هم از تردد آنها در جامعه، گله مند هستند و برای این افراد، از روشهای سلبی استفاده خواهد شد.
بیاتی ادامه داد : در برخورد با این افراد هم روش ما تقنیعی و درمانی خواهد بود به شکلی که این افراد را در کلینیک های مخصوص با استفاده از مشاورین و متخصصین امر، درمان خواهیم کرد.
دبیر کارگروه زیست عفاف شورای فرهنگی عمومی کشور در بخش دیگری از این گفتگو، با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب گفت : رسانه ها و فضای مجازی دلسوز، باید در گسترش و ترویج این فرهنگ کمک کنند چرا که کمک به زندگی بهتر و امنیت شهروندان، از وظایف اصلی رسانه ها است.
وی با بیان اینکه قدم دوم برای ترویج عفاف و حجاب، تسهیل دسترسی بانوان به لباسها و پوشاک اسلامی است گفت : باید با استفاده از طراحان خوب، البسه های با کیفیت و مورد پسند را به راحتی ارائه دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین بیاتی ادامه داد: با همکاری وزارت صمت، به افراد و سرمایه گذاران در این زمینه، تسهیلات و امتیازهای ویژه تعلق خواهد گرفت.
وی استفاده از ظرفیت وزارت آموزش و پرورش در تربیت کودکان و ترویج حجاب در جامعه را ضروری دانست و گفت : در مفاهیم و کتب درسی، محتواهای مرتبط با حجاب و عفاف، بایستی گنجانده شود و در این زمینه هم محتواهای خوبی حاضر کرده ایم که در صورت موافقت، این کار عملی خواهد شد.
وی با بیان اینکه متأسفانه به دلایل مختلف، خلاءهای عاطفی زیادی در جوانان و حتی متأهلین احساس می شود گفت : زیست عفیفانه بدون تأمین نیازهای جنسی و عاطفی ممکن نخواهد بود و وظیفه ما این است که این خلاء عاطفی را ترمیم بکنیم.
مدیر موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا افزود: ما به دنبال ایجاد توازن در سه بخش گفتمان سازی، رفاه عمومی و کار هوشمندانه تعزیر و درمان هستیم و اگر در این سه حوزه توازن ایجاد شود، بخش عمده ای از معظلات عفاف و حجاب، حل خواهد شد.
وی در خاتمه با بیان اینکه اگر کارهای اقناعی و فرهنگی خوبی انجام شود، خود شهروندان هم داوطلبانه با ما همکاری می کنند گفت : مردم اگر به خوبی توجیه شوند که فعالیتهای ما برای امنیت اجتماعی، تربیت خوب فرزندان و کاهش آسیب های اجتماعی است، تحت هر شرایطی، همکاری خواهند کرد.