رکورد شکنی شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز در تولید قطعات
رکورد شکنی شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز در تولید قطعات
ریخته گری ماشین سازی تبریز به عنوان مجموعه ای از گروه ماشین سازی تبریز است که توانست در تولید قطعات رکورد شکنی کند.

به گزارش قلم پرس، ریخته گری ماشین سازی تبریز به عنوان مجموعه‌ای از گروه ماشین سازی تبریز، بر اساس موافقت نامه منعقده بین ایران و چک اسلواکی سابق در سال ۱۳۴۶ به منظور راه اندازی یک واحد صنعتی بزرگ و بنیادی و ملی جهت تولید انواع قطعات ریخته ماشین‌های ابزار در قالب یک طرح اعلام وجود کرد.

 

این طرح عظیم در سال ۱۳۵۱ به بهره برداری رسید. از همان سال کارگاه‌های ریخته گری برای تولید قطعات ریخته ماشین افزار و قطعات ریخته گری سایر شرکت‌های همجوار در زیر مجموعه ماشین سازی تبریز شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۸۴ در راستای سیاست‌های کوچک سازی صنایع و بر اساس مصوبات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این کارخانه از گروه ماشین سازی منفک و از تاریخ ۱ مهر ۸۴ بعنوان ریخته گری ماشین سازی تبریز در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار در زمینه تولید انواع قطعات ریخته چدنی و فورج به فعالیت تولیدی خود ادامه می دهد.

 

تولید انواع قطعات ریخته چدنی و فورج

 

سررشته مدیر عامل این شرکت د گفت: تولید انواع قطعات ریخته چدنی و فورج، خرید و واردات مواد اولیه و تولید و فروش و صادرات قطعات ریخته گری و آهنگری، اعم از قطعات خام و یا ماشین کاری شده، واردات و خرید و فروش انواع ماشین آلات صنعتی و تجهیزات مربوط به توسعه شرکت و صنایع وابسته و اقدام در زمینه نصب و راه اندازی و مباشرت در انتخاب آن‌ها و پشتیبانی و ارائه خدمات مرتبط، طراحی و ساخت انواع قالب‌ها، مدل ها، جعبه ماهیچه و ابزار‌های مخصوص و تجهیزات مورد نیاز صنایع ریخته گری، آهنگری و فروش و صادرات و انجام هر گونه عملیات و عقد قرار داد مربوط به موضوع شرکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی از مهمترین موضوعات فعالیت شرکت بر طبق اساسنامه است.

 

اوافزود: این شرکت در سال‌های گذشته به دلیل واگذاری‌های نامناسب دچار افت شدید تولید شده بود، ولی امسال و با کمک ستاد تسهیل و رفع موانع تولید توانسته ایم میزان تولید در این شرکت را افزایش داده و با ۳۵۰ نفر پرسنل در چهار ماهه نخست امسال رکورد تولیدقطعات را بشکنیم و رشد ۷۰۰ درصدی را شاهد باشیم.

 

رکورد شکنی شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز در تولید قطعات

 

اوگفت:در حال حاضر و باشرایط موجود شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز توانایی تولید سالانه ۸ هزارتن قطعات ریخته چدنی از ۱۰۰ گرم تا ۶ تن و قطعات فورج به میزان ۲۵۰ تن بروش چکش کاری در قالب و فورج آزاد را دارد.

 

افزایش فروش ۱۰ برابری نسبت به سال‌های گذشته

 

خانم کشاورز مدیر بازاریابی و فروش این شرکت نیز  گفت:شرکت توانسته با افزایش فروش ۱۰ برابری نسبت به سال‌های قبل میزان فروش خود را افزایش دهد.

 

او افزود:از جمله مشتریان عمده این شرکت صنایع خودرو سازی (سبک و سنگین) ماشین ابزار و صنایع تراکتورسازی، ماشین سازی تبریز، ساپکو، صنایع ریلی صنایع مس، لیفتراک سازی، صنایع پمپ سازی است.

 

 

 

او گفت:امسال از لحاظ ریالی ۱۲۱۹ درصد نسبت چهارماهه سال گذشته از لحاظ فروش شرکت توانست رشد داشته باشد.

 

 

 

احمدی یکی از کارگران  این شرکت درباره واحد فعالیت خود گفت :واحد ذوب ریزی قطعات، واحد تخلیه قطعات است و قطعات از واحد دیگر که ذوب ریزی انجام می‌شود به این واحد منتقل می شود.

 

او افزود:این قسمت هم قطعات تخلیه می شود و از اینجا به قسمت تمیزکاری فرستاده می‌شود تا ساچمه زنی بشوند.

 

 

 

او گفت: سپس قطعات کارگاه ذوب به اینجا منتقل می شود و بعد از خشن کاری اگر ایراد نداشته باشد، تحویل مشتری داده می شود.

 

 

وصفی عضو هیئت مدیره شرکت فرسودگی کوره‌های ذوب را از مهمترین مشکلات این شرکت برشمرد و گفت: به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی و فرکانس شهری بودن برق این شرکت با مشکل مواجه هستیم چرا که این کوره‌ها هم میزان مصرف بالایی دارند و هم بازدهی خیلی کمی دارند.

 

او گفت: اگر مسئولان استانی بتوانند حمایت‌های لازم را از این شرکت انجام دهند می‌توانیم نسبت به نوسازی کوره‌های خود اقدام کنیم.

 

او افزود:بدهی‌های باقیمانده از سال‌های گذشته از دیگر مشکلات این شرکت است.

 

 

شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های ریخته گری در کشور محسوب می‌شود. از نقاط قوت این شرکت در زمینه فعالیت‌های تولیدی می‌توان به قابلیت‌های انعطاف پذیری در تنوع تولید، قیمت تمام شده مناسب به دلیل بالا بودن سرعت تولید و پایین بودن هزینه‌های پرسنلی، وجود خطوط تمام اتوماتیک دیزاماتیک، نزدیکی کارخانه به عرصه مصرف خریداران و صنایع بزرگ، قرار داشتن در یک قطب صنعتی و امکان بهره مندی از نیرو‌های متخصص و دانشگاهی، وجود مهارت‌ها و تجربیات فنی و مهندسی و عملی ناشی از عملکرد و سابقه نزدیک به نیم قرن کارخانه و وجود امکانات گسترده زیر بنایی و سخت افزاری مناسب جهت توسعه شرکت اشاره کرد. در شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز برای تولید بیش از ۲۴۰ قطعه سبک و سنگین در کارگاه‌های مختلف ۳۵۰ نفر همکاری دارند.

  • نویسنده : ناهیده خدادادی