رفع سدمعبر، خواسته مشترک ۷۷ درصد تبریزی‌ها
رفع سدمعبر، خواسته مشترک ۷۷ درصد تبریزی‌ها
طبق‌ها و وانت‌بارهای میوه‌فروش یکی از دلایل عمده ترافیک و آلودگی صوتی و بصری در معابر شهری هستند که تبدیل به معضلی برای شهرداری‌ها شده و جمع‌آوری آنها مطالبه‌ای جدی از سوی اکثر شهروندان است.

قلم پرس / آناهیتا رحیمی: “سیب زمینی کیلویی ۲۰ هزار تومان، بیا ببر ارزان تر از همه جا” و “هندوانه به شرط چاقو” صداهای آشنایی هستند که در اکثر نقاط شهر به ویژه در مناطق حاشیه به گوش می‌رسند، نزدیک تر که می‌روی متوجه می شوی تمام این نوشته ها و درج قیمت ها صرفا برای جلب مشتری بوده  و خبری از کیفیت خوب و عدل و انصاف نیست.

هرچند اکیپ‌های سد معبر شهرداری با برخورد قانونی سعی در ساماندهی وضعیت آشفته معابر را دارند؛ ولی عده ای از وانت بارها همچنان در سطح شهر  به کار خود مشغول بوده و در برابر این طرح مقاومت نشان می‌دهند.

در سوی دیگر ماجرای وانت‌بارها، شهروندانی هستند که از تریبون‌های مختلف به خصوص  از طریق فضای مجازی، به اظهار نظر درباره فعالیت وانت‌های میوه‌فروش، سدمعبر، ترافیک و غیره می‌پردازند. اکثریت کاربران فضای مجازی در صفحات اینستاگرامی پایگاه‌های خبری تبریز از فعالیت وانت‌های میوه‌فروش اظهار نارضایتی می کنند.

یکی از شهروندان تبریزی ساکن در شهر جدید سهند در صفحه اینستاگرامی پایگاه خبری کاف نیوز معتقد است اکثر وانت بارها پس از جمع کردن بساط خود از سطح شهر تبریز به شهر جدید سهند می آیند و علاوه بر تجمع و بر هم زدن نظم، سینی و گونی ها را اطراف بساط خود می چینند و صدای موتورهای برقی هم موجب آزار و اذیت شهروندان می شود.

 

ناظمی، بانوی هنرجویی است که مشغول پخت و پز خانگی است و به اقتضای شغلی که دارد بیش از دیگران با وانت بارها سر و کار دارد؛ اما رضایت چندانی از  بساط وانت بارها در سطح شهر تبریز ندارد و می گوید: کاش به ترازوهای وانت بارها هم نظارت کافی و دقیقی اعمال شود چرا که متاسفانه هیچ کدام از آنها انصاف را رعایت نمی کنند.

اما در این میان یکی دیگر از مخاطبان کاف نیوز در رابطه با وجود وانت بارها در سطح شهر بیان می کند: سد معبر توسط وانت بارها حقیقت ندارد چون تمام وانت بارها در جایی بساط خود را پهن می کنند که مانعی برای رفت و آمد و تردد خودروها ایجاد نشود، باید آنها را درک کنیم چرا که آنان نیز به دنبال کسب روزی حلال هستند.

حامد یکی از مخاطبان شمس نیوز در رابطه با فعالیت وانت بارها می‌نویسد: تنها راه کوتاه شدن دست وانت بارها از سطح شهر تبریز این است که شهروندان از وانت بارها خرید نکنند تا خیلی زود این مشکل رفع شود.

فرشاد، کاربر دیگر صفحه اینستاگرامی شمس نیوز  نگاهی فراتر به معضلات شهری دارد و معتقد است: متاسفانه در حال حاضر معضل شهر تبریز تنها به وانت بارها ختم نمی شود بلکه سر هر چهارراه چند نفر گدا حضور دارند که هیچ کدام از آنها هم ترک زبان و بومی نیستند.

یکی دیگر از مخاطبان شمس نیوز نیز نوشته است: جمع آوری وانت بارها باید با جدیت تمام ادامه یابد چرا که علاوه بر ایجاد ترافیک، برخی از شهروندان نیز خودروهای خود را هنگام خرید کردن از آنها در وسط خیابان به حال خود رها کرده و بیشتر به این بی نظمی دامن می‌زنند.

 

احداث بازارچه و یا غرفه‌های میوه‌فروشی، راهکار یک شهروند برای ساماندهی وانت‌بارها

خانم موسوی یکی دیگر از شهروندانی است که معتقد است شهرداری باید در تمام محله ها، میادین میوه و تره بار و غرفه های میوه فروشی ایجاد کند تا شهروندان  هنگام تامین مایحتاج به این مکان ها مراجعه کنند و وانت بارها نیز برای کسب روزی و رونق کسب و کار با حضور در میادین میوه و تره بار، نظم در سطح شهر را برقرار کنند.

امید یکی از مخاطبان شهریار نیوز، به لزوم جمع آوری وانت بارها از سطح شهر تبریز اشاره کرده و می گوید: وجود وانت بارها در سطح شهر مشکلات متعددی از جمله ایجاد ترافیک سنگین و بر هم زدن نظم در یک شهر را به بار می آورند و دیگر وقت آن رسیده است که وانت بارها از سطح شهر تبریز جمع آوری شوند.

رحمان یکی از وکلای شهر تبریز است که بیان می کند: وانت بارها را جمع کنید چرا که اکثر آنها کم فروش هستند و ترازوهای دیجیتالی خود را دست کاری می کنند.

یکی دیگر از مخاطبان شهریار نیوز از وجود وانت بارها در سطح شهر تبریز گله کرده و می گوید: وجود وانت بارها در سطح شهر تبریز یعنی عامل ایجاد ترافیک سنگین که هر روز به علت پارک دوبله وانت بارها چند ساعت باید این ترافیک سرسام آور را تحمل کنیم.

ضرورت جرم‌انگاری معضل وانت‌بارها

حسین یکی از مخاطبان پایگاه خبری آذرانجمن نیز در رابطه با وانت بارها می‌نویسد: تا زمانی که به حقوق شهروندی احترام نگذاریم و به چنین معضلاتی به عنوان یک جرم نگاه نکنیم این وضعیت ادامه خواهد داشت.

پیمان یکی دیگر از شهروندان تبریزی است که می گوید: وانت بارها تنها معضل شهر تبریز نیست بلکه صدای سرسام آور وانت های سمساری که گاه و بی گاه در سطح شهر پرسه می زنند خسته کننده تر است.

خانم امیری یکی از مخاطبان پایگاه خبری نصر نیز از کم فروشی وانت بارها گله کرده و می گوید: چندین بار هنگام خرید از  وانت بارها متوجه کم فروشی آنها شده ام و پس از خرید و وزن کردن مجدد در منزل، متاسفانه این حدس و گمان به یقین تبدیل شده است.

 

معضلات ترافیکی خواسته‌ای متفاوت از وانت‌بارها ولی مرتبط با  سدمعبر

یکی دیگر از شهروندان تبریزی بیان می کند: علاوه بر بساط وانت بارها در شهر، سری به بستنی فروشی های خیابان بهار بزنید که علاوه بر بستنی فروشی، بساط میوه فروشی را هم در عرض خیابان و پیاده رو پخش کرده اند.

مهسا یکی از مخاطبان پایگاه خبری بیداری آذربایجان نیز معتقد است: افزایش وانت بارها در کلانشهرها و همچنین شهر تبریز به افزایش سرسام آور اجاره بها باز می گردد که اکثر مغازه داران ترجیح می دهند مغازه های خود را تعطیل کرده  و از این به بعد میوه و سبزی ها را در وانت ها بفروشند.

علی یکی دیگر از شهروندان تبریزی نیز بیان می کند: گذشته از لزوم ساماندهی و جمع آوری وانت بارها راه حلی هم برای پزشکان ۱۷ شهریور و ساختمان شیخ الرئیس پیدا کنید که مشکلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است.

این تنها بخشی از نظرات شهروندان تبریزی در رابطه با فعالیت وانت بارها در سطح شهر تبریز است که طبق یک نظرسنجی انجام گرفته از ۲۸ هزار شهروند از طریق  فضای مجازی، ۷۷ درصد تبریزی ها خواستار جمع آوری وانت بارها از شهرداری شده اند.

انتهای پیام/