دختر جوان تبریزی، ایران را از واردات محصول استراتژیک تیتانیُم بی‌نیاز کرد
دختر جوان تبریزی، ایران را از واردات محصول استراتژیک تیتانیُم بی‌نیاز کرد

دختر نوجوان تبریزی که در رؤیاهای خود مدیرعامل کارخانه بود حالا خانم مهندس جوانی است که هم کارخانه تولید ماسه‌های کرومیتی را راه‌اندازی کرده و هم به دانش فنی ساخت دی‌اکسید تیتانیم دست یافته است. به گزارش قلم پرس،از تبریز، معصومه درخشان– دختر نوجوان تبریزی که در رویاهایش خود را مدیرعامل کارخانه تولیدی می‌دید حالا خانم […]



دختر نوجوان تبریزی که در رؤیاهای خود مدیرعامل کارخانه بود حالا خانم مهندس جوانی است که هم کارخانه تولید ماسه‌های کرومیتی را راه‌اندازی کرده و هم به دانش فنی ساخت دی‌اکسید تیتانیم دست یافته است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، معصومه درخشان– دختر نوجوان تبریزی که در رویاهایش خود را مدیرعامل کارخانه تولیدی می‌دید حالا خانم مهندس جوانی است که در کنار راه‌اندازی کارخانه تولید ماسه‌های کرومیتی به دانش فنی و تکنولوژی ساخت محصول استراتژیک دی اکسید تیتانیوم دست یافته است. 

این خانم مهندس جوان لیلا آبادی نام دارد و از دوران نوجوانی خودش را دختری پرجنب و جوش و فعال می‌داند عاشق کارهایی بود که شاید برخی‌ها فکر می‌کردند دختران نمی‌توانند آن را انجام دهند.

وارد شدن او به حوزه تولید به روحیه تحقیق، پژوهش، کنجکاوی و فعال بودن او از دوران تحصیل مدرسه و دانشگاه  بر می‌گردد.

حالا این دختر فعال دهه هفتادی دانشجوی دکترای مهندسی مواد دانشگاه تبریز است و با تمام توان کوشیده و با راه‌اندازی یک مجموعه تولیدی توانسته است به یک بانوی کارآفرین تبدیل شده و با تولید ماسه‌های کرومیتی بخشی از نیاز کشور به واردات کرومیت را برطرف کند.

با این بانوی کارآفرین و مدیرعامل واحد تولیدی رایمند به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا از توانمندی‌های خود و همکارانش در گروه دانش بنیان رایمند در تولید ماسه‌های کرومیتی و دستیابی به دانش فنی و تکنولوژی ساخت دی‌اکسید  تیتانیوم سخن بگوید.

کارخانه تولیدی ماسه‌های کرومیتی گروه دانش بنیان رایمند در شهرک صنعتی ” باران لو ” مستقر است و برای ۱۵ نفر از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مواد اشتغالزایی صورت گرفته است.

همیشه خود را یک کارخانه‌دار  می‌دیدم

چرا  به کارهای فنی علاقه‌مند بودید؟ 

از همان دوران نوجوانی به کارهای فنی مانند پنچرگیری و تعمیرات دوچرخه و خودرو علاقه‌مند بودم، کارهای هیجانی را دوست داشتم، از ارتفاع و کارهای خطرناک نمی‌ترسیدم.   

سال ۱۳۸۵ در رشته مهندسی متالوژی دانشگاه تبریز پذیرفته شدم، در زمان درس خواندن همیشه خودم را در کسوت یک کارخانه‌دار می‌دیدم و مشتاقانه درس می‌خواندم، عاشق تولید بودم وقتی به شرکت تراکتورسازی برای بازدید می‌رفتیم به کلاه‌های ایمنی که مهندسین برای ایمنی کار سرشان می‌گذاشتند علاقه‌مند بودم.

در شهریور سال ۱۳۸۹ دوره کارشناسی تمام شد، از مهرماه به عنوان مدیر تکنولوژی در شرکت ریخته‌گری به کار مشغول شدم. در اینجا با صنعت ریخته‌گری و نسوز آشنا شدم و هر روز علاقه‌ام به کار ریخته‌گری بیشتر می‌شد.

 

کارگاه تولید ماسه‌های کرومیتی چگونه شکل گرفت؟

همزمان با کار در ریخته‌گری مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته نانو مواد دانشگاه صنعتی سهند شدم که در سال ۱۳۹۵ کارشناسی ارشد هم تمام شد و من در سال ۱۳۹۶ با چهارسال سابقه کار در شرکت ریخته‌گری کارگاه تولیدی ماسه‌های نسوز را با دو نفر نیروی کار شروع کردم.

پدرم مشوق اصلی من در راه‌اندازی کارگاه بود، برای ایجاد و تاسیس واحد کوچک تولیدی کرومیت با سرمایه‌گذاری اولیه ۳۰۰میلیون تومان در سال ۱۳۹۶ کارم را آغاز کردم.

رفته رفته با  زحمت‌های فراوان و افزایش ظرفیت، کارگاه کوچک دو نفره را به کارخانه تبدیل کردم.

 اولین محصول تولیدی  کارگاه چه محصولی بود؟ 

ماسه‌های کرومیتی اولین محصول تولیدی بود که به صورت انبوه تولید شد.

تامین‌کننده بخشی از کرومیت مصرفی داخل کشور

شما با تولید کرومیت بخشی از واردات کشور را کاهش دادید این امر چگونه امکان‌پذیر شد؟  

کشور آفریقای جنوبی به علت داشتن منابع و ذخایر عظیم معادن، صادر کننده ماسه‌های کرومیتی به تمام کشورهای دنیا است و کشور ایران نیز وارد کننده ماسه‌های کرومیتی از آفریقا بود. حتی کشور آلمان، ترکیه و اسپانیا نیز مصرف کننده ماسه کرومیتی آفریقا هستند چون دارای کیفیت بالایی است.

ما در تحقیقات و آزمایشات متعدد متوجه شدیم ۷۰ درصدکرومیت دنیا در ایران وجود دارد، سنگ‌های معدنی که مواد اولیه تولید کرومیت هستند در استان خراسان، فارس، کرمان ‌و هرمزگان به وفور وجود دارد و ما سنگ معدن را از این شهرستان‌ها خریداری می‌کنیم.

آیا تولیدات شما واردات کرومیت را کاهش داده است؟

البته واردات کرومیت به صورت ۱۰۰ درصد از آفریقا قطع نشده ولی بخش بزرگی از نیاز مصرف به کرومیت وارداتی از طریق واحد تولیدی ما تامین می‌شود.

سه سال است که  ما محصولات تولیدی خود را در بازار مصرف عرضه می‌کنیم. در حال حاضر خیلی از واحدهای صنعتی محصولات تولیدی گروه دانش بنیان رایمند را خریداری می‌کنند به عنوان مثال شرکت تراکتورسازی برای تولید ماسه‌های ریختی و ماهیچه‌های ریخته‌گری، کرومیت مورد نیاز خود را از آفریقا وارد می‌کرد ولی الان کرومیت تولیدی شرکت ما را به علت کیفیت بالای محصول خریداری می‌کند.

 

شما در این واحد تولیدی کدام محصولات را تولید می‌کنید؟ 

۱- ماسه‌های کرومیتی در گریدهای مختلف عیاربالا و عیار پایین با دانه‌بندی‌های مختلف در قسمت ریخته‌گری و ماهیچه‌سازی

۲- ماسه‌های مجرای پاتیل در گریدهای متفاوت برای کارخانه‌های فولاد

۳-  انواع چسب

۴- جرم با مواد نسوز برای مصرف در کارخانه‌های فولاد و … از جمله محصولات تولیدی گروه دانش بنیان رایمند هستند.

تولید سالانه ۱۰۰۰ تن محصول کرومیتی

ظرفیت تولید فعلی چقدر بوده و آیا برنامه ای برای افزایش ظرفیت تولید دارید؟ 

این واحد تولیدی سالانه هزارتن محصول کرومیت و ماسه مجرا تولید می‌کند. بله در نظر داریم ظرفیت تولید را  تا پایان سال‌جاری به سه هزارتن افزایش دهیم. البته  قابلیت افزایش تولید به ۱۰هزار تن را نیز دارد.

در کنار  افزایش ظرفیت تولید، ایجاد شعبه این واحد تولیدی در استان فارس و خراسان به علت ازدیاد معادن و کیفیت بالای آن از برنامه‌های آینده ما است.

محصولات تولیدی شما در کدام استان ها مصرف می‌شود؟ 

در حال حاضر محصولات تولیدی ما در کارخانجات استان اصفهان، فارس، تهران، قزوین ، اردبیل، مازندران، آذربایجان‌شرقی و …مورد استفاده قرار می‌

در فرآیند تولید، ماسه کرومیتی با ترکیبات معدنی به ماسه مجرای پاتیل تبدیل می‌شود و در صنعت خودروسازی، فولاد و صنعت نسوز کاربرد دارد.

۲۰۰ تن صادرات به ۳ کشور

آیا شما در زمینه صادرات هم فعال هستید؟ 

بله ، یکی از اهداف بزرگ ما وارد شدن به بازارهای جهانی است و این موضوع را از کشورهای همسایه شروع کرده‌ایم. در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به کشورهای آذربایجان، تاجیکستان و عراق در مجموع ۲۰۰ تن صادرات داشته‌ایم و در سال جاری نیز صادرات ادامه خواهد داشت و در حال مذاکره برای صادرات به ترکیه نیز هستیم.

در بخش تحقیق و توسعه این واحد تولیدی بر روی چه موضوعاتی تمرکز کرده و تحقیق می‌کنید؟

بخش دیگری از فعالیت‌های این مجموعه دانش بنیان، واحد تحقیق و توسعه است. اساس و پایه کار این واحد تحقیق و پژوهش بر روی محصولاتی است که با تکنولوژی بالا تولید می‌شود. 

 واحد تحقیق و توسعه این مجموعه در محل پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی مستقر است و ما برای دستیابی به دانش فنی و تکنولوژی محصولاتی تحقیق می‌کنیم که بر پایه نانو مواد بوده و برای تولید به دانش فنی بالایی نیازدارند که از جمله می‌توان به دی اکسید تیتانیوم، اکسید بور و اکسید کروم اشاره کرد که محصولات وارداتی هستند و من پس از راه‌اندازی کارخانه تحقیقات و مطالعاتم را بر روی عنصر دی اکسید تیتانیوم و روتایل شروع کردم و خوشبختانه به لطف خدا نتایج تحقیقات رضایت بخش بود.

دستیابی به دانش فنی تولید دی اکسید تیتانیوم

شما در تحقیقات خود به دانش فنی تولید دی اکسید تیتانیوم دست یافته اید، این موضوع چگونه محقق شد؟

بله خوشبختانه ما در گروه دانش بنیان رایمند به دانش فنی و تکنولوژی تولید دی اکسید تیتانیوم در سطح آزمایشگاهی دست پیدا کرده‌ایم  و با دستیابی به این تکنولوژی می توانیم دی اکسید تیتانیوم را به صورت نانو و میکرو تولید کنیم.

در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ هزار تن دی اکسید تیتانیوم وارد کشور شده و مصرف می‌شود که در صورت تولید انبوه این محصول در این شرکت نیاز وارداتی کشور ما به طور کامل رفع می‌شود.

 دی اکسید تیتانیوم در مرحله آزمایشگاهی با موفقیت تولید شده است و ما در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذار هستیم تا دی اکسید تیتانیوم را که یک محصول استراتژیک است به تولید انبوه برسانیم.

ما به تکنولوژی و دانش فنی تولید آن دست یافته‌ایم که می‌تواند با بازدهی بیشتر زمان تولید را کاهش دهد.

 کارشناسان بعد از بررسی و تاییدهای چند مرحله‌ای تولید دی اکسید تیتانیوم در مرحله آزمایشگاهی و ثبت اظهارنامه‌های مربوطه شرکت ما را به عنوان شرکت دانش بنیان به ثبت رساندند.

دی اکسید تیتانیوم در کدام صنایع کاربرد دارد؟

دی اکسید تیتانیوم به عنوان رنگ دانه در صنعت رنگ، نسوز، کاشی و سرامیک استفاده می شود و در صورت داشتن کیفیت و خلوص خیلی بالا می‌تواند در صنعت آرایشی، بهداشتی و دارویی نیز کاربرد داشته باشد. 

دی اکسید تیتانیوم در کدام کشورها تولید می‌شود؟

کشورهایی همچون آلمان، استرالیا، چین و  روسیه تولید کننده دی اکسید تیتانیوم هستند و سالانه بیش از ۳۰هزار تن دی اکسید تیتانیوم در ایران و ۵۰ هزار تن در کشور ترکیه مصرف می‌شود. مواد اولیه تولید دی اکسید تیتانیوم سنگ معدنی و ایلمنیت است و معادن خیلی زیادی در ایران وجود دارد که می توان به معادن بوکسیت، کرومیت، مس، طلا، سیلیس، منیزیم اکسید و …اشاره ‌کرد.

از راه‌اندازی این واحد تولیدی دانش بنیان چه هدفی دارید؟ 

کارآفرینی برای جوانان فارغ التحصیل مهم‌ترین هدف من از راه‌اندازی این واحد تولیدی است، نیروی جوان متخصص سرمایه ملی هر کشوری است که باید برای حمایت از آنها کوتاهی نشود. من بر اساس علاقه‌ام به کار تولیدی این مجموعه تولیدی را راه اندازی کردم و دوست دارم جوانان متخصص مشغول به کار شوند.

در پایان بفرمایید شرکت‌های دانش بنیان با  چه مشکلاتی مواجه هستند؟

یکی از موارد مهم اینکه ضعف  اطلاع رسانی در برخی زمینه‌ها  وجود دارد، معمولا بسته‌های حمایتی و تشویقی شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی و به موقع اطلاع رسانی نمی‌شود. صندوق ها و نهادهای حمایتی به خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان شناخته شده نیستند.

با توجه به تورم موجود در کشور که ساعت به ساعت افزایش پیدا می‌کند راه‌اندازی کارگاه یا افزایش ظرفیت آن با حمایت‌های اندک غیرممکن می‌شود. گاهی وقت‌ها نیز ضمانت‌هایی که از یک شرکت دانش بنیان می‌خواهند در توان نبوده و تامین آن عملا امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/۶۰۰۲۰/ی