جسارت اینکه بگوییم ما نتوانسته‌ایم را نداریم/ صدا وسیما نباید غیر کارشناس را به برنامه دعوت کند
 جسارت اینکه بگوییم ما نتوانسته‌ایم را نداریم/ صدا وسیما نباید غیر کارشناس را به برنامه دعوت کند

مسعود پزشکیان، گفت: علت اینکه صنعت ما با مشکل روبرو است، جوانان ما بیکار هستند، دانشگاه‌های متعددی داریم و فارغ التحصیلان بیکار همه و همه به خاطر عمل نکردن به نگاه کارشناسی است. من معتقدم FATF  کار کارشناسی است و صداوسیما نباید غیرکارشناس را به برنامه دعوت کند از نظر علمی کارشناس مشخص است. به […]

مسعود پزشکیان، گفت: علت اینکه صنعت ما با مشکل روبرو است، جوانان ما بیکار هستند، دانشگاه‌های متعددی داریم و فارغ التحصیلان بیکار همه و همه به خاطر عمل نکردن به نگاه کارشناسی است. من معتقدم FATF  کار کارشناسی است و صداوسیما نباید غیرکارشناس را به برنامه دعوت کند از نظر علمی کارشناس مشخص است.

به گزارش قلم پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه میزبان اصحاب رسانه در تبریز بود تا پاسخگوی سوالات آن‌ها باشد. در ادامه، مشروح سخنان دکتر پزشکیان در نشست مطبوعاتی می‌آید:

اطلاعات دقیق، جلوی فساد و رانت را می‌گیرد

نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: باید به این موضوع توجه کرد که، دادن اطلاعات اشتباه گناه کبیره است و آنچه من در مجلس به دنبال آن هستم موضوعی است که مقابل فساد، رانت، دلالی و قاچاق را می‌گیرد؛ سازمان مبارزه با فساد قاچاق و زمین‌خواری درست کرده‌ایم، اما نبود اطلاعات مشکل اساسی است؛ اگر ما بتوانیم اطلاعات و داده‌ها را در دست داشته باشیم، کسی نمی‌تواند به این سادگی این کارها را بکند.

مسعود پزشکیان با اشاره به تاکید بر اینکه در تمام دنیا موضوع اطلاعات، پایه و اساس تصمیم‌گیری است، گفت: در کشور کره همه بیمه هستند، آن‌ها هم مثل ما شهرداری‌های منطقه‌ای به اسم زون دارند و دفاتری همچون پیشخوان دولت دارند و مردم وظیفه دارند اطلاعات دقیق خود را در اختیار این دفاتر قرار دهند. زمانی که می‌خواستند موضوع بیمه را نهایی کنند برمبنای اطلاعات این افراد از آنها سرانه بیمه دریافت می‌شد و بر اساس خوداظهاری از وی مالیات دریافت می‌شد و اگر بیکار بود و نداشت کمک مالی می شد. ما باید سیستمی داشته باشیم که این داده‌ها وارد آن شوند، برای نمونه ما برای کودکان، جاده سلامت داریم یعنی روند رشد کودک بر اساس معیارهایی مشخص می‌شود و همه موظف هستند که این تست‌ها را سر موقع در خصوص کودک خود انجام دهند واگر از معیارها، کمتر باشد سعی می‌کنند با آموزش و تمرین، کودک را به سطح نرمال و طبیعی برسانند اگر از نرمال هم بیشتر باشد باز به سمت طبیعی می‌رسانند یعنی مشخص است که سیر رشد کودک باید چگونه باشد.

وی ادامه داد: اگر اطلاعات در دست سیستم باشد در آمد و هزینه‌ها مشخص می‌شود و هر وقت از سطح طبیعی از نظر مالی عبور کنی، سیستم جلوی این کار را می‌گیرد. در اروپا مرزها به شکل مرزهای ما نیست که بگوییم مرزبانی وجود دارد به این شکل، اما تمام اطلاعات افراد مشخص است و فردی نمی‌تواند از مالیات فرار کند و یا پولی که به دست می‌آورد مشخص نباشد که چطور به دست آمده؛ چرا که فرد نمی‌تواند با آن خرید کند و یا وقتی فردی بخواهد زمینی را برای مثال بفروشد اما در خوداظهاری این مورد را مطرح نکرده، می‌گویند وقتی گفته‌ای ندارم چه جیزی را می‌فروشی و این اجازه به وی داده نمی‌شود.

 

وجود نظام اطلاعاتی داده‌ها، اجازه نمی‌دهد رشوه و قاچاق در کشور وجود داشته باشد

وی گفت: اگر داده‌ها در دست باشد من نمی‌توانم رشوه بگیرم و حتی اگر گرفتم سقف دریافت و پرداخت من مشخص است. این سیستم جلوی من را خواهد گرفت؛ آن زمان دیگر لازم نیست اینگونه جلوی قاچاق را بگیریم یا سازمان درست کنیم که جلوی رشوه را گرفته باشیم.

اساتید در تهیه سیستم اطلاعاتی به کمک مجلس می آیند

نماینده مردم تبریز، آذرشهرو اسکو در مجلس شورای اسلامی، از پیگیری موضوع اطلاعات و داده ها در مجلس خبر داد و اظهار کرد: در مجلس  به دنبال این هستیم که این سیتم داده ای را محقق کنیم و از اساتید این حوزه از جمله وزیر سابق ارتباطات که در حال حاضر نیز ریاست دانشکده امیر کبیر را برعهده دارد دعوت کردیم و قرار شد با جمعی از اساتید دانشگاهی بنشینیم و راه حل پیدا کنیم.

مشخص بودن مبدا و مقصد اطلاعات جلوی دلالی و زمین خواری را می گیرد

پزشکیان گفت: باید مبدا و مقصد پول مشخص باشد که اگر اینطور باشد آیا کسی می‌تواند دلالی و زمین‌خواری کند یا کسی می‌تواند رشوه بگیرد یا مالیات پرداخت نکند؟ چه موقع می‌توان این کار را انجام داد؟ با سازمان درست کردن یا داشتن اطلاعات درست؟ اگر داده‌ها در دست ما باشد مسلمان، کافر و چپ و راست، حزب‌الهی و غیر حزب‌الهی نمی‌شناسد و اجازه تخلف به کسی داده نمی‌شود و اجازه نمی‌دهد بیش از سقف ظرفیت اطلاعاتی فرد برداشت داشته باشد.

وی تشریح کرد: در خارج از کشور وقتی فردی در یک کشور دیگر می‌خواهد از کارت بانکی خود استفاده کند، موقع برداشت از حساب به صاحب آن اطلاع داده می‌شود که در آدرس مشخص می‌خواهید خرید کنید آیا خود شما هستید؟ این یعنی سیستم می‌داند که محدوده خرید این فرد چه مکان‌هایی است و نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهد.

با زور، داد و بیداد و دعوا نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم/ تنها با داده و اطلاعات است که می‌توان کشور را اداره کرد

پزشکیان گفت: اداره کرد صحیح کشور را منوط به داشتن داده‌ها و اطلاعات دقیق دانست و گفت: تنها با داده و اطلاعات می‌توان کشور را اداره کرد؛ با زور و داد و بیداد و دعوا نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم، امروز اگر بعد از ۳۸ سال هنوز مشکل اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی داریم به خاطر این است که نگاه علمی و کارشناسی به مسائل نداریم، در این دنیایی که زندگی می‌کنیم هر مشکلی راه‌حلی دارد، برای هر سختی راه حل پیدا کرده‌اند و برای حل مشکلات هزاران راه وجود دارد.

اصلی ترین مشکل ما این است که با علم، اطلاعات و داده مدیریت نمی‌کنیم

وی ادامه داد: ما باید با نگاه کارشناسی به این نتیجه برسیم که برای مثال چه مسائلی را باید چگونه حل کنیم و باید بهترین گزینه را انتخاب کنیم. اگر با نقشه پیش برویم آیا راه های ما باید این وضعیت را داشته باشد؟! برای نمونه امروز من در بازدید در سهند بودم در بهترین وضعیت اگر مسیر تبریز – سهند بعد از سال‌ها که در زمان هر ریاست جمهوری گفته می‌شود یکساله تمام می‌شود و هنوز تمام نشده است و  اگر این جاده تکمیل شود در خیابان‌های این منطقه ترافیک سنگین ایجاد می‌شود چرا که طراحی آن درست نبوده است. باید با مطالعه این کار انجام می‌شد؛ از این رو اصلی‌ترین مشکل ما این است که با علم، اطلاعات و داده مدیریت نمی‌کنیم.

 

مدیریت بدون داده و اطلاعات به راحتی به عده‌ای تهمت می‌زند

وی تهمت‌زدن در مدیریت بدون اطلاعات را راحت دانست و گفت: اگر با داده مدیریت نکنند راحت به عده‌ای تهمت می‌زنند و به راحتی عده‌ای می‌توانند مفت بخورند؛ اگر آدم داشته باشیم هر کاری می‌کنی و اگر آشنا نداشته باشیم اگر چپ بروی می‌گویند حتما تو خلاف کرده‌ای .

کارشناس تخصصی در حوزه FATF نیستم و گفتم سردرنمی‌آورم/ شورای عالی امنیت ملی باید به این موضوع رسیدگی کند

پزشکیان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ایسنا در خصوص حاشیه‌های اظهارات دکتر پزشکیان در خصوص FATF و نقد و نظرهای این موضوع  گفت: از من پرسیدند FATF  چیست، گفتم سردر نمی‌آورم، بحث کارشناسی است. با جرات و جسارت به این خبرنگار گفتم که اطلاعات تخصصی در این مورد ندارم؛ به این فرد گفتم که تو اصلا میدانی FATF مخفف چیست؟ نتوانست جواب بدهد و گفتم وقتی چیزی را نمی دانی بحث نکن. خبرنگار اصرار داشت من جواب دهم، من در پاسخ گفتم، این مقدار می‌دانم که در بانک‌های خارج از کشور باید مبدا و مقصد پول مشخص باشد و اینها می‌گویند اگر می‌خواهید با ما کار کنید باید مبدا و مقصد پولتان مشخص باشد. اینکه حالا یک قرارداد بین‌المللی منعقد شود موضوع کارشناسی است؛ اینکه درست نوشته شده است یا نه، من کارشناس تخصصی نیستم و محل تصمیم‌گیری مشخص است و اغلب این بحث‌ها در شورای امنیت ملی مشخص می‌شود و نهایتا کارشناسان به نتیجه می‌رسند و قطعا تصمیم می‌گیرند که باشد یا نه. بدیهی است که اگر من نماینده بگویم چیست این، درست نیست؛ نه اینکه اصلا نمی‌دانم – آنطور که برخی از رسانه‌ها ادعا می‌کنند – اما اینکه بخواهم به عنوان کارشناس فن نظر دهم، این کار درستی نیست و معتقدم درست و اشتباه این موضوع کار کارشناس تخصصی است.

 

می‌دانید چرا در کشور مشکل داریم؟ چون همه ادعا می‌کنند که همه چیز را می‌دانند و نظر کارشناسی می‌دهند

وی ادامه داد: من فوق تخصص جراحی قلب هستم، ۱۷ سال در دانشگاه تحصیل کرده‌ام، اما در موضوع داخلی قلب نباید به روشنی که یک متخصص این حوزه نظر می‌دهد، نظر بدهم و من به داخلی قلب نسخه نمی‌نویسم و حتما به همکارانم معرفی می‌کنم. یاد گرفته‌ام در تخصص، باید متخصص فرد بیمار را ببیند نه اینکه چهار کلمه یاد گرفته ام ابراز نظر کارشناسی داشته باشم. بلکه در امر کارشناسی باید اهل فن نظر دهد. می‌دانید چرا در کشور مشکل داریم؟ چون این کار را نمی‌کنیم، چون تصمیمات ما کارشناسی نیست، غیر ممکن است که اگر کارشناسان تصمیم‌گیر بودند کشور ما به اینجا می‌رسید. غیر ممکن بود ، هر سال در مجلس موضوع آب به عنوان طرح دو فوریتی مطرح می‌شود چرا حل نمی‌شود،

صدا وسیما نباید غیر کارشناس را به برنامه دعوت کند

پزشکیان تشریح کرد: علت اینکه صنعت ما با مشکل روبرو است، جوانان ما بیکار هستند، دانشگاه‌های متعددی داریم و فارغ التحصیلان بیکار همه و همه به خاطر عمل نکردن به نگاه کارشناسی است. من معتقدم FATF  کار کارشناسی است و صداوسیما نباید غیرکارشناس را به برنامه دعوت کند از نظر علمی کارشناس مشخص است.  علم در مسائل اجتماعی پیچیده‌تر است؛ جالب است که برخی قبول می‌کنند که وقتی با مشکل پزشکی و بیماری مواجه شده‌اند، برای درمان، جان خود را به دست متخصصان و پزشکان خارجی بسپارند اما برای حل مشکلات این چنینی، حاضر نیستند با کارشناسان بنشینند!

 

جسارت اینکه بگوییم ما نتوانسته‌ایم را نداریم/ ول گشتن جوانان از بی‌عرضگی امثال ما است

وی در خصوص برخی اظهار نظرها در خصوص موضع وی در مقابل سپاه خاطرنشان کرد: بنده بارها و بارها گفته‌ام، اگر سپاه و بسج نبود مملکت نبود؛ اما چرا بحث‌های تخصصی را به سپاه و بسیج وصل می‌کنید؟ چه ارتباطی دارد؟ من تصورم این است که  باید نگاه ما علمی و کارشناسی باشد. اگر جوانان ما در کشور ول می‌گرند، از بی‌عرضگی امثال ما است ما نتوانسته‌ایم برنامه کارشناسی بنویسیم. امکان نداشت در صنعت، کشاورزی و … کارشناسی عمل کنیم و به مشکل بربخوریم اما امروز هم جسارت اینکه بگویم ما نتوانسته‌ایم را نداریم.

ما جوانان را درست تربیت نکرده‌ایم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جوانان را درست تربیت نکرده‌ایم و می‌گوییم مویت بلند است و لباست کوتاه است؛ اینها را ما تربیت کرده‌ایم، مگر آمریکا تربیت کرده است! اگر امروز مشکلی دارند ما مقصر هستیم و نباید دنبال مقصر دیگری بگردیم. به جای اینکه خودمان را تنبیه کنیم، یقه جوانان را می‌گیریم که چرا اینگونه هستی؟ کسی حتی نمی گوید که چرا این فرزندان را اینگونه تربیت کرده اید؟ چرا صنعت را اینگونه کردید و هر کس پشت تریبون قرار می گیرد، می گوید من مقصر نیستم و اگر من نیستم و دیگری نیست پس چه کسی است؟! معتقدم تصمیم کارشناسی دارای مبنای روشنی است و چیز پنهانی نیست.