جدیت و استمرار مسئولان در اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها
جدیت و استمرار مسئولان در اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها

استاندار آذربایجان شرقی طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها را گامی در راستای شفافیت در چرخه تولید، تأمین و توزیع دانست و بر جدیت و استمرار مسئولان امر در اجرای این طرح تأکید کرد. عابدین خرّم در جلسه ستاد تنظیم بازار استان، اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی از نظر اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده […]

استاندار آذربایجان شرقی طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها را گامی در راستای شفافیت در چرخه تولید، تأمین و توزیع دانست و بر جدیت و استمرار مسئولان امر در اجرای این طرح تأکید کرد.

عابدین خرّم در جلسه ستاد تنظیم بازار استان، اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی از نظر اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها جزو ۵ استان برتر کشور است.
 
وی از پیگیری مسئولان و همراهی تولیدکنندگان در اجرای این طرح قدردانی کرد و گفت: هیچ موفقیتی جز با استمرار و مداومت ماندگار نیست و اهتمام مسئولان در اجرای این طرح هم نباید کمرنگ شود.
 
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بی‌ثباتی قیمت‌ها مردم را آزار می‌دهد، افزود: کنترل تورم و تثبیت قیمت‌ها که در نهایت به نفع مصرف‌کننده است از نتایج طرح درج قیمت تولید بر روی کالاها خواهد بود.
 
وی بر اقناع افکار عمومی در اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: معیشت مردم خط قرمز دولت سیزدهم است و بعد از اجرای این طرح هیچ دلیلی بر افزایش قیمت کالاها وجود ندارد.
 
خرّم همچنین تشدید نظارت‌ها در آستانه عید نوروز را مورد تأکید قرار داد و گفت: مدیریت استان آماده است همه امکانات مورد نیاز برای انجام وظیفه نظارتی دستگاه‌ها را فراهم کند و هیچ بهانه‌ای برای کوتاهی در امر نظارت و بازرسی قابل قبول نیست.
 
وی از صداوسیما و رسانه‌ها نیز خواست تا درخصوص طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها اطلاع‌رسانی لازم را به مردم انجام دهند.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در تشریح طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها، گفت: برای اجرای این طرح، مستندات تولید ۸۴ هزار قلم کالا بررسی و مشخص شد برخی از این کالاها پس از توزیع در شبکه فروش تا ۱۶۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
 
عباس تابش با بیان اینکه تاکنون هفت هزار کالا مشمول این طرح شده‌اند، اظهار داشت: با این کار قیمت چهار هزار و ۵۰۰ کالا از پنج تا ۶۵ درصد کاهش یافته است؛ با این حال، هدف طرح شفافیت قیمت برای مصرف‌کننده بوده و کاهش قیمت هدف نیست.
 
وی بیان کرد: این طرح، تنها صدای گله‌مندی سودجویانی را بلند می‌کند که به ناحق دست در جیب مردم می‌کردند و اکنون باید از دور خارج شوند؛ حق تولیدکننده، توزیع‌کننده و فروشنده به رسمیت شناخته می‌شود اما برای دلالانی که سوءاستفاده می‌کنند حقی نباید قائل شد.
 
تابش گفت: درج قیمت تولیدکننده چند مشخصه دارد، یکی این است که هر عددی که بر روی کالا ثبت شود به عنوان فاکتور رسمی فروشنده محسوب می‌شود و مسئولیت درج قیمت با خود واحد تولیدی است.
 
وی با بیان اینکه اولویت اصلی این طرح شفاف‌سازی و همگانی کردن نظارت است، گفت: با درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا قیمت نهایی آن با ۳۰ درصد افزایش برای مردم مشخص می‌شود و هرگونه افزایش غیرمجاز تخلف محسوب می‌شود.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم در این جلسه از پیشرفت ۷۰ درصدی اجرای طرح قیمت تولیدکننده در ۴ گروه کالایی در استان خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان هفته میزان اجرای طرح را به ۱۰۰ درصد برسانیم.
 
صابر پرنیان همچنین از تشدید بازرسی و نظارت در بازار استان از ۷ اسفند خبر داد و گفت: ۳۵ درصد از شکایات مردمی مربوط به حوزه نان است و در مجموع ۲۲ درصد شکایات مردمی به تشکیل پرونده تخلف منجر می‌شود.