اجرای اطلس هسته‌ای کشور/ ساخت نخستین دستگاه پرتابل و سیار پرتودهی گاما
اجرای اطلس هسته‌ای کشور/ ساخت نخستین دستگاه پرتابل و سیار پرتودهی گاما

به گزارش قلم پرس از تبریز، سیدپژمان شیرمردی با اشاره به کاربردهای صنایع هسته‌ای در حوزه های مختلف اظهار داشت: حوزه هسته‌ای یکی از بخش‌های بسیار مؤثر در تمام مراحل فعالیت‌های کشاورزی از پیش از کاشت، کاشت، داشت و برداشت و حتی پس از برداشت است. وی ادامه داد: در مرحله پیش از کاشت می‌توان با […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، سیدپژمان شیرمردی با اشاره به کاربردهای صنایع هسته‌ای در حوزه های مختلف اظهار داشت: حوزه هسته‌ای یکی از بخش‌های بسیار مؤثر در تمام مراحل فعالیت‌های کشاورزی از پیش از کاشت، کاشت، داشت و برداشت و حتی پس از برداشت است.

وی ادامه داد: در مرحله پیش از کاشت می‌توان با استفاده از پرتودهی بذرهایی را تولید کرد که محصول آنها در مقابل خشکی، شوری و تنش‌های مختلف محیطی مقاوم باشند و در مرحله کاشت نیز همین پرتودهی بر روی برخی حشرات می‌تواند در کنترل آفات کشاورزی مؤثر باشد که عقیم سازی حشره میوه مدیترانه و کرم گلوگاه انار به عنوان آفات معروف محصولات باغی و مرکبات کشور از آن جمله هستند.

معاون سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: کاربرد پرتودهی هسته‌ای در مرحله پس از برداشت محصول یکی از حوزه‌های مهم و پرکاربرد است چرا که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی کشور پس از تولید به ضایعات تبدیل می‌شوند که با استفاده از پرتودهی می‌توان با افزایش مدت زمان انبارمانی محصولات از این میزان بالای خسارت در بخش کشاورزی جلوگیری کرد.

آغاز  طرح بزرگ آمایش استقرار سامانه‌های پرتودهی محصولات کشاورزی

وی ادامه داد: بر همین اساس طرح بزرگ آمایش استقرار سامانه‌های پرتودهی محصولات کشاورزی را در کشور آغاز کرده‌ایم که با استخراج برنامه‌ای حاصل از اطلاعات تلفیقی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و ترابری، ۱۱ منطقه مستعد و دارای ظرفیت بالا را برای استقرار این سامانه‌ها در سطح کشور شناسایی کرده‌ایم که امیدواریم با همکاری دولت و مجلس و البته مشارکت و حضور بخش خصوصی این بخش را در آینده توسعه دهیم.

شیرمردی افزود: با اجرای این طرح اگر تنها بتوانیم یک درصد از حدود ۱۲۲ میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی کشور را پرتودهی کنیم، اقدام بزرگی خواهد بود و رکوردی بی‌نظیر را در سطح جهان از این حیث بنام جمهوری اسلامی ایران ثبت خواهیم کرد.

احداث هدفمند سامانه های پرتودهی محصولات کشاورزی با اجرای اطلس هسته ای کشور

وی از تهیه و تدوین اطلس هسته‌ای کشور نیز خبر داد و گفت: با تعاملات صورت گرفته با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون کشاورزی به دنبال همسو کردن مجلس با مجموعه سازمان انرژی اتمی در اجرای این برنامه هستیم و بر همین اساس امروز ساخت نخستین دستگاه پرتابل و سیار پرتودهی گاما  را نیز آغاز کرده ایم.

احداث هدفمند سامانه‌های پرتودهی بر اساس آمایش و گردآوری اطلاعات و داده‌های دقیق علمی از وزارتخانه‌های مختلف مهمترین ویژگی این اطلس است تا با ساخت و نصب این سامانه ها در مکان‌های مناسب سود و منافع احداث چنین سامانه هایی هم عاید کشور و هم سرمایه‌گذاران این حوزه شود.

به گزارش فارس، مجتمع پرتوفرآیند شمال‌غرب کشور در حوزه پژوهش و به‌کارگیری فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف از جمله ساخت و توسعه سامانه‌های تخصصی، قطعات شتاب‌دهنده، صنایع هایتک، فناوری اتصال قطعات به یکدیگر، اصلاح پلیمری، تولید سطوح مقاوم، میکروبیولوژی و کشاورزی هسته‌ای، بیوتکنولوژی، ایجاد مصونیت در برابر آفت‌پذیری محصولات و بررسی تولید گرافیت از قیر طبیعی فعالیت دارد و موفق به طراحی و ساخت اولین سامانه پرتابل گاما بومی در کشور شده است.

انتهای پیام/۶۰۰۱۵