آواربرداری باید با توجه به مسائل اجتماعی و فنی انجام شود
آواربرداری باید با توجه به مسائل اجتماعی و فنی انجام شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز بر جلب مشارکت مردم در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده تأکید کرد و گفت: وظیفه دولت، پشتیبانی و کمک است و با توجه به تجارب زلزله‌های گذشته، کار بازسازی با مشارکت مردم سریع‌تر انجام می‌شود.  

به گزارش قلم پرس، جواد رحمتی جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان به منظور بررسی و پیگیری آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده شهرستان‌های میانه و سراب و روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان افزود: بنیاد مسکن آماده است که در بحث بازسازی به عنوان پیمانکار وارد شود، اما اگر کسی بخواهد خودش خانه‌اش را بسازد تسهیلات بازسازی به صورت مرحله‌ای و با تایید فنی بنیاد مسکن به خود او پرداخت می‌شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه آواربرداری باید با توجه به مسائل اجتماعی و فنی انجام شود، افزود: در خصوص واحدهای دامی نیز در تلاش هستیم تا زمان ساخت مکان‌های دائمی، روش‌هایی را به صورت موقت در پیش بگیریم و از دولت نیز در این خصوص درخواست تسهیلات خواهیم کرد.

یوسف داودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از اهتمام استاندار و مسئولان استان نسبت به حل مشکلات زلزله‌زدگان، بر تسریع در عملیات آواربرداری و تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز در این خصوص تأکید کرد.
توزیع ۱۲۰۰ تخته چادر برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان این شهرستان میانه 

فرماندار میانه نیز از توزیع ۱۲۰۰ تخته چادر برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان این شهرستان خبر داد و گفت: لوازم گرمایشی و مواد غذایی نیز به اندازه نیاز توزیع شده است.

محمدرضا مشایخی با اعلام اینکه در مجموع ۲ هزار واحد مسکونی در ۵۶ روستای بخش‌های کندوان و ترکمانچای آسیب دیده‌اند، گفت: با توجه به اتمام دفن احشام تلف شده، شروع آواربرداری با تعیین حدود توسط بنیاد مسکن اولویت اصلی است که این امر نیازمند اعزام ماشین‌آلات مورد نیاز از سوی دستگاه‌های استانی است.

خانه‌های ۱۰۶۰ خانوار روستایی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

فرماندار سراب هم تعداد روستاهای آسیب‌دیده در اثر زلزله را ۲۸ روستا اعلام کرد و گفت: خانه‌های ۱۰۶۰ خانوار روستایی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

ایرج ثقفی همچنین از تخریب ۱۰۰ واحد دامی در روستاهای این شهرستان خبر داد و گفت: عملیات آواربرداری در روستاهای این شهرستان آغاز شده و آب و برق و گاز در همه روستاهای آسیب‌دیده برقرار شده است.

فرماندهان سپاه عاشورا و نیروی انتظامی استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، شهردار تبریز، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان و معاون جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام یافته در مناطق زلزله‌زده و روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان ارائه کردند.