۷۳ درصد جمعیت کشور تحت پوشش تامین اجتماعی
۷۳ درصد جمعیت کشور تحت پوشش تامین اجتماعی
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در کنار آن استقراض بی‌رویه‌ای در دوره قبل از نظام بانکی اتفاق افتاده بود و در فاصله سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰( دولت روحانی) به عنوان ابربدهکار بانکی مطرح شده بودیم و حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهکار شده بودیم.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی امشب در دیدار نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز که در جریان چهل‌وهشتمین سفر استانی برگزار شد، با تأکید بر اینکه در حال حاضر از بحران‌ها و مشکلات ماهانه و روزمره برای تأمین منابع عبور کرده‌ایم و در حال توسعه خدمات هستیم، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۱۱۵ پروژه درمانی، عموماً در مناطق محروم در دست اجرا داریم و انشالله آنها را با توکل و قوت و قدرت اجرا می‌کنیم.

وی افزود: اعتبار حوزه عمرانی سازمان تأمین‌اجتماعی در آغاز دولت مردمی سیزدهم ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال به حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و امیدواریم با این توسعه خدمات، بخشی از آلام مردم را تسکین دهیم و کاستی‌های برجای مانده از دوران گذشته را جبران کنیم.

۷۳ درصد جمعیت کشور تحت پوشش تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی حدود ۷۳ درصد جامعه ۸۵ میلیونی کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند که این عدد در قبل از پیروزی انقلاب ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیونی آن زمان بود و مقایسه این ارقام به خوبی نشان‌دهنده دستاورد بزرگ نظام ما در این حوزه است.

دولت روحانی تامین اجتماعی را با ۱۰۶ هزار میلیارد تومان ابر بدهکار بانکی کرد

وی ادامه داد: ما در اوایل این دولت هر ماه ۲۷ تا ۲۸ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری پرداخت می‌کردیم و از این رقم، هر ماه حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی برای پرداخت حقوق داشتیم و این یکی از چالش‌های اصلی ما بود که بعضاً تحت‌عنوان بحران در صندوق تأمین‌اجتماعی از آن یاد می‌شد. در کنار آن استقراض بی‌رویه‌ای در دوره قبل از نظام بانکی اتفاق افتاده بود و در فاصله سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ به عنوان ابربدهکار بانکی مطرح شده بودیم و حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهکار شده بودیم.

موسوی تأکید کرد: بحمدالله دو اتفاق بزرگ در این صندوق در این مدت رقم خورد که رویه صندوق را مثبت و رو به رشد کرد. یکی این‌که با کمک و تأدیه بدهی دولت، حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی ما به نظام بانکی که ما را به عنوان ابربدهکار نظام بانکی معروف کرده بود، تسویه کردیم. با این کار، همچنین حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان را که هزینه سود این تسهیلات بود که باید به نظام بانکی پرداخت می‌کردیم از روی دوش منابع تأمین‌اجتماعی برداشتیم.

۲ میلیون بیمه شده جدید تامین اجتماعی در دولت سیزدهم

وی افزود: اتفاق دیگر، تمرکز روی گسترش پوشش بیمه بود که هم در اصل ۲۹ قانون اساسی آمده و هم در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر آن تأکید شده است. به این موضوع توجه شد و به لطف خدا بیش از دو میلیون نفر از ابتدای دولت تا امروز بیمه‌شده جدید وارد صندوق تأمین‌اجتماعی کرده‌ایم که این گسترش پوشش بیمه، حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار جدید برای صندوق ایجاد کرده است.

مدیرعامل سارمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: طی این مدت، همچنین طرح بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان را برای امیدآفرینی و توسعه بیمه اجرا کردیم، کارگاه های کشفی جدید را افزایش دادیم و همچنین کارفرمایانی را که سالیان سال کارگرانشان را بیمه می‌کردند و خودشان امکان بیمه شدن نداشتند، تحت پوشش درآوردیم. این اتفاقات دستاوردهایی بود که به‌رغم همه مشکلات به دست آمده است.

پرداخت ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری

وی افزود: ما امروز بالغ بر ۴۱ تا ۴۲ هزار میلیارد تومان ماهانه حقوق و مستمری می‌پردازیم ولی در سال ۱۴۰۲ تا امروز حتی یک ریال هم برای پرداخت حقوق از نظام بانکی استقراض نکرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر از بحران‌ها و مشکلات ماهانه و روزمره عبور کرده‌ایم و در حال توسعه خدمت هستیم که جزو اولویت‌های ماست.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۱۱۵ پروژه درمانی، عموماً در مناطق محروم در دست اجرا داریم و آنها را با توکل و قوت و قدرت اجرا می‌کنیم. البته در برخی جاها، پروژه‌های جابجایی و جایگزینی داریم، مثلاً بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز فرسوده شده و ما آن را جایگزین خواهیم کرد.

موسوی ادامه داد: بودجه حوزه عمرانی ما در آغاز دولت، ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال به حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و امیدواریم با این توسعه خدمات، بخشی از آلام مردم را تسکین دهیم و کاستی‌های برجای مانده از گذشته در برخی حوزه‌ها را جبران کنیم.

حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز نیز در این دیدار، سازمان تأمین‌اجتماعی را سازمانی پرعائله خواند و افزود: اکثر مردم تحت پوشش این سازمان هستند و از جهات مختلف با این سازمان کار دارند، از جمله در بحث درمان و بازنشستگی. به خاطر همین کار این سازمان، کار با قداست و ارزشمندی است.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز همچنین از همه مدیران و کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی که در استان آذربایجان‌شرقی زحمت می‌کشند، تشکر کرد.

انتهای پیام/