۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی کشور مرتبط با اعتیاد است/امحای ۷۷۳ کیلوگرم مواد مخدر در استان
۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی کشور مرتبط با اعتیاد است/امحای ۷۷۳ کیلوگرم مواد مخدر در استان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی با تاکید به اینکه بیش از ۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی کشور مرتبط با اعتیاد است، گفت: طبق آمایش انجام گرفته، بیشترین نگرانی مسوولان اعتیاد و مواد مخدر است به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، بهروز مهدوی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی و […]

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی با تاکید به اینکه بیش از ۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی کشور مرتبط با اعتیاد است، گفت: طبق آمایش انجام گرفته، بیشترین نگرانی مسوولان اعتیاد و مواد مخدر است

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، بهروز مهدوی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) اظهار کرد: وضعیت دنیا در بحث مواد مخدر نشان از آن دارد که تعداد مصرف کنندگان در حال افزایش بوده و طبق آمار و آمایش انجام گرفته این میزان افزایش ۱۹ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه انواع مواد مخدر در حال تولید بوده و ۳۲۲ درصد افزایش یافته است، گفت: متاسفانه عرضه و تقاضا در این حوزه نیز افزایش یافته به طوریکه هم عرضه و هم تقاضا رو به رشد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: با توجه به اینکه مبارزه با مواد مخدر از یک قرن پیش شروع شده ولی این مواد با قاچاق و تروریست نیز پیوند زده شده و به سلاحی مرگبار تبدیل شده است.

مهدوی با تاکید به اینکه متاسفانه سن اعتیاد پایین آمده و می‌توان گفت در کل دنیا سن اعتیاد به ۱۵ سال رسیده است، افزود: رشد اعتیاد در بین زنان و جوانان افزایش یافته است که بی‌سابقه است البته این کاهش شامل استان ما نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۲ هزار نوع مواد مخدر در دنیا افزایش یافته و همین افزایش ناخالصی در مواد مخدر باعث افزایش میزان فوت در اثر مصرف شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ابراز کرد: یکی از نشانه‌های اصلی ترویج مواد مخدر در جامعه، هدف قرار دادن مدرسه، خانواده ، محیط کارگری و صنعتی است به طوریکه ۲۲ تا ۲۵ محیط کارگری در دنیا و در کشور ایران آلوده است.

وی ادامه داد: افغانستان و پاکستان ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید می‌کنند و حتی با توجه به افزایش تقاضا کشت خشخاش نسبت به ۲۰ سال گذشته چهار برابر شده است.

مهدوی با بیان اینکه تفکرات غلط، مسائل اقتصادی و سایر مشکلات باعث شده تا اعتیاد به آسیب بزرگ کشور تبدیل شود، گفت: به قدری موضوع مواد مخدر مهم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی اولویت‌دارترین موضوع کشور را اعتیاد اعلام کردند زیرا سایر آسیب‌ها از جمله طلاق، خودکشی، نزاع و درگیری در یک خانواده ناشی از اعتیاد بوده و حتی سر رشته آسیب‌های اعتیاد است.

۲۵ درصد جامعه گرفتار اعتیاد است/ بیش از ۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی کشور مرتبط با اعتیاد است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان متذکر شد: متاسفانه ۲۵ درصد جامعه گرفتار اعتیاد است یا به عبارت دیگر از هر چهار نفر، یک نفر گرفتار این موضوع هستند.

وی با تاکید به اینکه بیش از ۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی کشور مرتبط با اعتیاد است، ادامه داد: طبق آمایش انجام گرفته، بیشترین نگرانی مسوولان اعتیاد و مواد مخدر است و متاسفانه ۶۳ درصد معتادان، متاهل بوده ۲۰ درصد معتادان تحصیلات بالای فوق دیپلم و ۲۲ درصد آنها شاغل هستند.

متلاشی شدن ۱۲۵ درصد کارگاه‌های مواد مخدر صنعتی در آذربایجان‌شرقی

مهدوی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد عملیات در مبارزه با قاچاق زیاد شده و سلاح‌های کشف ۲۵ درصد افزایش یافته است، توضیح داد: در چند سال اخیر ۱۲۵ درصد کارگاه‌های مواد مخدر صنعتی منهدم شده و ۳۸ درصد دستگیری‌ها در این زمینه افزایش یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اضافه کرد: در رابطه با مبارزه با مواد مخدر، ۵۵ درصد مراکز درمانی افزایش یافته و حتی ۱۸ مرکز عمده کشوری برای درمان راه‌اندازی شده است.

وی، با ابراز تاسف از اینکه با وجود افزایش ۹۶ درصد سازمان مردم نهاد و افزایش سایر امکانات در زمینه مبارزه مواد مخدر ولی باز هم مواد مخدر در جامعه وجود دارد، گفت: دولت سند ملی مبارزه با مواد مخدر در طول برنامه ششم توسعه را با رویکرد مبارزه با مواد مخدر تدوین کرده است که ۶۵ سازمان در این سند حضور داشته و طبق این سند باید عرضه مواد مخدر کم شده و دستگیری به مواد مخدر کاهش یابد و البته کارهای قضایی و انتظامی هم در کنار آنها باشد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان افزود: طبق سند تدوین شده باید نرخ مصرف مواد مخدر و شیوع آن کاهش یابد و افزایش مانایی بعد از درمان را ایجاد شود.

وی با بیان اینکه طبق سند تدوین شده باید طول پنج سال ۲۵ درصد اعتیاد در کشور کاهش یابد، گفت: برپایه این برنامه باید تمام آحاد جامعه روشن و آگاه شوند و حتی برنامه‌هایی برای افراد سالم جامعه نیز است. چراکه باید تلاش کنیم کسی دیگر گرفتار اعتیاد نشود زیرا ورود به مواد مخدر شاید دست خودمان باشد ولی خارج از آن دیگر دست خودمان نیست.

مهدوی هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۱۷۰ کشور تفاهم‌نامه در امر مبارزه با مواد مخدر بستند تا تلاش کنند مواد مخدر از بین برود.

وی، شعار امسال هفته مبارزه با مواد مخدر را یک شعار اساسی برشمرد و ادامه داد: ما به حرف‌های فرزندانمان کم‌تر گوش می‌کنیم در حالیکه باید برای آنها وقت بگذاریم زیرا با این گوش دادن بسیاری از حرف‌ها زده شده و جلوی خیلی از مشکلات گرفته می‌شود.

 آذربایجان‌شرقی از نظر اعتیاد جزو استان‌های سفید است و رتبه ۲۸ را دارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی از نظر اعتیاد جزو استان‌های سفید است و رتبه ۲۸ را دارد، تصریح کرد: این رتبه بدین معنا نیست که غافل از موضوع اعتیاد در استان شویم زیرا ۶۵ هزار نفر معتاد در استان تحت درمان هستند و با این وضعیت رشد، افزایش معتاد در حوزه جوانان و زنان دیده می‌شود.

وی یادآور شد: به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر نمایشگاهی در باغ گلستان راه‌اندازی شده و تمام دستگاه‌ها در آن نمایشگاه حضور دارند، همچنین جشنواره راه و چاه همچنین همایش گفتمان‌سازی با سازمان‌های مردم نهاد و برنامه‌ها فرهنگی و ورزشی انجام گرفته ولی قطعاً این برنامه‌ها به تنهایی کافی نیست.

امحای ۷۷۳ کیلوگرم مواد مخدر در بهار امسال در آذربایجان شرقی

مهدوی با اشاره به امحای ۷۷۳ کیلوگرم مواد مخدر در استان توضیح داد: این میزان نسبت به سال گذشته رشد ۲۷ درصد داشته است.

وی ابراز کرد: ۲۷۱ مرکز درمانی برای درمان معتادین در استان آذربایجان‌شرقی ایجاد شده و ۹۵ سازمان مردم‌نهاد پا به میدان گذاشته‌اند و کارهای فرهنگی انجام دادند.

مهدوی ادامه داد: ۳۵ کارگاه اشتغال برای معتادان ایجاد شده که نزدیک به یک هزار نفر آنجا کار می‌کنند.