یک هفتم بودجه فرهنگی کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافته است
یک هفتم بودجه فرهنگی کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافته است

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یک هفتم بودجه فرهنگی کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافته است، گفت: ۲۶ دستگاه بودجه فرهنگی دریافت می‌کنند. به گزارش قلم پرس به نقل خبرگزاری فارس، علی اصغر کاراندیش امشب در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر استان […]

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یک هفتم بودجه فرهنگی کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافته است، گفت: ۲۶ دستگاه بودجه فرهنگی دریافت می‌کنند.

به گزارش قلم پرس به نقل خبرگزاری فارس، علی اصغر کاراندیش امشب در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر استان زنجان اظهار کرد: تاکنون نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ و هنر ۲۵ استان در کشور برگزار شده و مسائل و مشکلات به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسؤولان مربوطه ارائه و اقدام به پیگیری آنها شده است.

وی خاطر نشان کرد: در سفرهای استانی نکات خوبی از سوی اصحاب فرهنگ و هنر مطرح شده است که وزارتخانه نیز بهره‌برداری لازم را از نقطه نظرات داشته و نسبت به پیگیری آنها اقدام کرده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوعات حقوق ادبی و هنری و مالیات‌ها و بحث و بودجه های سالیانه و تشکیلات وزارت خانه را از جمله مباحث مورد بررسی در سفرهای استانی اعلام کرد و گفت: مدیران در ستادهای وزارتخانه با مشکلاتی که هنرمندان با آنها دارند، مواجه نشده اند، از همین رو برگزاری جلسات و گفت و گو کمک شایانی به حل طرح این مشکلات و در نتیجه حل آنها کمک خواهد کرد.

کاراندیش با اشاره به دیدگاه امام خمینی(ره) به انقلاب اسلامی مبنی بر فرهنگی بودن آن تصریح کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی است که قرار است، انوار نورانی قرآن در آن حاکم شود و هرکس می‌‎تواند در آن نظر خود را به صورت آزادانه بیان کند.

کاراندیش در ادامه به توقعات موجود در زمینه بحث فرهنگ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: ۲۶ دستگاه و نهاد دولتی و غیر دولتی بودجه های فرهنگی را دریافت می‌کنند، پس نباید تنها ارشاد پاسخگوی مسائل فرهنگی باشد.

وی با اشاره به اینکه ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به جز اعتبارات شهرداری‌ها به عنوان بودجه فرهنگی در نظر گرفته شده است، گفت: از این میزان تنها یک هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت ارشاد است.

معاون توسعه مدیریت و منابع مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه همه مشکلات فرهنگی تنها به عهده ارشاد نیست، گفت: هیچ کدام از ۲۶ دستگاه فرهنگی که بودجه فرهنگی دریافت می‌کنند، زیر سوال نیستند و نباید جواب پس دهند، ولی وزارت ارشاد، باید در بودجه فرهنگی باید پاسخگو باشد.

کاراندیش با اشاره به اینکه چون وزارت ارشاد، وزارتخانه است، همه انتظارات از وزارت ارشاد است، گفت: در تهران هر شب بیش از ۱۰۰ نمایشنامه به صورت شبانه روی صحنه می رود، با این شرایط اگر یکی از نمایش‌ها مشکل داشت، نباید خرده گرفت که کل کار درست نبوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه داشتن یک فیلم مشکل دار نباید منجر به زیر سوال رفتن کل سینما شود، گفت: فعالیت‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه قرآن و … مطبوعات دارد بسیار زیاد است.

کاراندیش در ادامه با اشاره به تقسیم بودجه انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال قبل کل بودجه معاونت هنری، نمایش‌های موسیقی، انجمن مد و لباس، هنرستان‌های هنری و … ۳۲ میلیارد تومان بود، در صورتی که اعتبار کانون‌های مساجد ۵۲ میلیارد تومان بود، که با این اوصاف نمی‌توان گفت، وزارت ارشاد تنها به دنبال موسیقی نیست.

معاون توسعه مدیریت و منابع مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گزارشی از فعالیت‌های وزارت ارشاد در حوزه قرآن و عترت ارائه کرد و گفت: سال قبل ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه به مطبوعات و کتاب داده شده و بیش از ۷۰ هزار کتاب مجوز چاپ گرفت.

وی با اشاره به ساز و کار اعطای مجوز به موسیقی و یا ساخت یک فیلم، گفت: وقتی فیلمی مشکل داشته باشد، همه سینما زیر سوال می رود، پس باید نقش ها دیده شده و حوزه مسؤولیت‌ها دیده شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در زمینه آسیب‌های اجتماعی گروهی در وزارت کشور تشکیل و گزارش ها به مقام معظم رهبری ارائه شده است که با جدیت پیگیری می‌شود، افزود: باید برای حل مشکلات فرهنگی با همدلی و همکاری فعالیت کرد.

وی در ادامه با اشاره به توجهات صورت گرفته در زمینه اختصاص اعتبار به ادارات ارشاد تابعه بیان کرد: قبلا ۸۰ درصد اعتبارات فرهنگ و هنر هزینه اعتبارات ارشاد در تهران هزینه میشد، اما الان این هزینه ها به سمت استان‌ها سوق داده شده است و بسیاری از اعتبارات در تهران بلوکه شده است.

کاراندیش گفت: با شرایط موجود شاید اعتبارات جوابگوی تامین معیشت هنرمندان نباشد، اما اگر در کشور هنرمندی  دارای بیماری خاصی باشد، مدیران کل موظف شده‌اند که گزارش را داده و از محل‌های پیش بینی شده اعتبار مربوط به آن تهیه و تامین شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید از آثار فاخر و ارزشمند استان ها نیز حمایت ویژه ای صورت می گیرد، گفت: یکی از مشکلات در زمینه حمایت از هنرمندان بحث بیمه است، که متاسفانه، زمانی که ما صندوق را تحویل گرفتیم، صندوق هنرمندان ۴۰ میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی داشت.

وی با اشاره به اینکه برای پرداخت این بدهی در سال ۹۴ و ۹۵ اعتبار صندوق سه برابر شد، گفت: بسیاری از بدهی‌های موجود پرداخت شده است، ولی چون تعداد بیمه شدگان صندوق ۴۷ هزار نفر است، مشکلات گسترده است.

کاراندیش با اشاره به پالایش انجام شده برای شناسایی برخی از افرادی که دیگر در حوزه هنر فعال نیستند و بیمه برای آنها پرداخت می‌شود، گفت: حدود ۴۷ هزار نفر بیمه شده است، که با پالایش انجام شده اصلا این افراد نیستند و در جای دیگر بیمه شده اند، گفت: امید است که با افزایش اعتباری که برای صندوق گرفته شده است، این بدهی تصفیه شده و خدمات بیشتری ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای یارانه کتاب و مطبوعات اختصاص یافت؛ افزود: امسال این رقم به ۱۹۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، لذا اعتبارات وزارتخانه متبوع عمدتا در حوزه قرآنی، فرهنگی و مطبوعاتی است و بخشی نیز در حوزه هنر و سینما هزینه می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به موضوع آموزش و رسیدگی به وضعیت و مشکلات شهرستان‌ها نیز اشاره کرد و افزود: در بخش شهرستانی نیز بدترین وضعیت مربوط به ادارات ارشاد است.