کاهش ۸٫۳ درصدی میزان تولد در آذربایجان‌شرقی/  ثبت بیشترین ازدواج و طلاق در بین زوجین همسن
کاهش ۸٫۳ درصدی میزان تولد در آذربایجان‌شرقی/  ثبت بیشترین ازدواج و طلاق در بین زوجین همسن

مدیرکل ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی، گفت: با توجه به آمار تولد، در مقابل هر یکصد دختر، ۱۰۹ نفر پسر در آذربایجان‌شرقی متولدشده است. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، احد جودی بعد از ظهر امروز در نشست مشترک شورای هماهنگی ثبت‌احوال و شورای راهبردی آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه درگذشته ۴۰ درصد تحولات به‌درستی ثبت نمی‌شد، […]

مدیرکل ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی، گفت: با توجه به آمار تولد، در مقابل هر یکصد دختر، ۱۰۹ نفر پسر در آذربایجان‌شرقی متولدشده است.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، احد جودی بعد از ظهر امروز در نشست مشترک شورای هماهنگی ثبت‌احوال و شورای راهبردی آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه درگذشته ۴۰ درصد تحولات به‌درستی ثبت نمی‌شد، اظهار داشت: تحولات خوبی در خصوص ثبت تحولات چهارگانه صورت گرفته و صددرصد تحولات به‌صورت دقیق و باکیفیت و در مهلت قانونی ثبت می‌شود.

وی بابیان اینکه در بسیاری موارد وضعیت استان از میانگین کشوری بهتر بوده اما این به معنای نبود مشکلات نیست، افزود: طی پنج ماهه سال‌جاری ۲۶ هزار و ۹۹۸ واقعه ولادت ثبت‌شده که ۲۶ هزار ۸۶۳ مورد در مهلت قانونی به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: ۹۹٫۷ درصد از ولادت ثبت‌شده زیر یک سال استان در مهلت قانونی ثبت‌شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸٫۳ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: از نظر جنسیت تعداد ۱۴ هزار و ۷۹ واقعه یعنی به عبارتی ۵۲ درصد متولدین پسر و ۱۲ هزار و ۹۱۹ واقعه یعنی ۴۸ درصد دختر هستند.

جودی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به آمار تولد در مقابل هر یکصد نفر دختر، ۱۰۹ پسر متولد شده است.

وی ادامه داد: از نظر محل سکونت، تعداد ۱۸ هزار و ۹۹۱ واقعه به عبارتی ۷۰ درصد ولادت‌ها در شهر و ۸ هزار و ۷ واقعه به عبارتی ۳۰ درصد در روستاهاست.

مدیرکل ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: طی پنج ماهه سال ۹۷ شهرستان اسکو با ۱۴٫۱ درصد افزایش ولادت در صدر و شهرستان خداآفرین با ۲۲ درصد کاهش پایین‌ترین میزان را به خود اختصاص داده است.

وی بابیان اینکه ۹۹٫۶ درصد ولادت‌ها دارای گواهی بیمارستان هستند، اضافه کرد: مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ۲۸٫۶ درصد ولادت بالاترین میزان ولادت را به خود اختصاص داده‌اند و در ۱۰۳ مورد از وقایع ولادت مربوط به مادران زیر ۱۵ سال است.

جودی بابیان اینکه در پنج ماهه سال‌جاری ۹ هزار و ۴۷۹ واقعه فوت در استان ثبت‌شده که ۹ هزار و ۳۲ مورد در مهلت قانونی به ثبت رسیده است، گفت: ۹۹٫۴ درصد از فوت ثبت‌ شده زیر یک سال استان در مهلت قانونی ثبت‌شده و فوت‌های ثبت‌شده در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳٫۹ درصد افزایش دارد.

وی بیان کرد: از نظر جنسیت، فوت‌های ثبت‌ شده تعداد ۵ هزار و ۱۷۷ واقعه به عبارتی ۵۵ درصد مرد و ۴ هزار و ۲۸۸ واقعه به عبارتی ۴۵ درصد زن هستند.

مدیرکل ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه در مقابل هر ۱۰۰ نفر زن و ۱۲۱ نفر مرد فوت‌ شده است، افزود: از نظر محل سکونت نیز تعداد ۶ هزار و ۶۹۹ واقعه به عبارتی ۷۱ درصد شهری و ۲ هزار و ۷۶۶ واقعه یعنی ۲۹ درصد فوت‌ها مربوط به روستاهاست.

وی ادامه داد: در پنج ماهه سال ۹۷ بیشترین علت فوت مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی با ۳۴٫۸ درصد و با علایم و حالات بد تعریف‌ شده و مبهم با ۱۳٫۵ درصد و علل نامعلوم با ۱۰ درصد است.

جودی در دامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در بین گروه‌های سنی کمترین درصد ثبت فوت مربوط به گروه سنی ۱۴-۱۰ ساله است.

وی، در خصوص آمار ثبت ازدواج گفت: در پنج ماهه سال‌جاری، ۱۳ هزار و ۵۴۷ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار ازدواج ۲٫۹ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی ادامه داد: تعداد ۱۲ هزار و ۶۷ واقعه به عبارتی ۸۹ درصد ازدواج‌ها شهری و یک‌هزار و ۴۸۰ واقعه یعنی ۱۱ درصد در روستا بوده است.

وی در خصوص میزان طلاق گفت: طی پنج ماهه سال‌جاری ۳ هزار و ۷۳۹ واقعه طلاق در استانی به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است.

جودی ادامه دارد: از این میزان آمار طلاق، تعداد ۳ هزار و ۵۱۹ واقعه به عبارتی ۹۴ درصد شهری و ۲۲۰ واقعه روستایی است.

وی خاطرنشان کرد: نسبت ازدواج به طلاق ثبت‌شده در این مدت، ۳٫۶ است یعنی به ازای هر ۳٫۶ ازدواج، یک طلاق به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی گفت: طی پنج ماهه سال ۹۷ بیشترین ازدواج ثبت‌ شده مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله با ۴ هزار و ۷۴۸ واقعه و بیشترین تعداد ازدواج مربوط به گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله با ۴ هزار ۱۸۷ واقعه است.

وی تأکید کرد: از نظر اختلاف سن زوجین در ازدواج و طلاق، بیشترین ازدواج و طلاق در بین زوجین همسن اتفاق افتاده است.

جودی بابیان اینکه ۴۰ درصد از طلاق‌ها دوام زندگی زیر چهار سال داشته‌اند، اضافه کرد: میانگین سن ازدواج مردان ۲۹٫۳ سال و میانگین سن ازدواج زنان ۲۳٫۵ سال است.