هم‌افزایی بیشتر دولت با شهرداری‌ها به افزایش مسکن برای قشر نیازمند منجر می‌شود
هم‌افزایی بیشتر دولت با شهرداری‌ها به افزایش مسکن برای قشر نیازمند منجر می‌شود

هم‌افزایی بیشتر دولت با شهرداری‌ها به افزایش مسکن برای قشر نیازمند منجر می‌شود رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اشاره به پتانسیل بالای شهرداری‌ها در تولید مسکن گفت: هم‌افزایی بیشتر دولت با شهرداری‌ها به افزایش مسکن برای قشر نیازمند منجر می‌شود. به گزارش قلم پرس، و به نقل از روابط عمومی […]




هم‌افزایی بیشتر دولت با شهرداری‌ها به افزایش مسکن برای قشر نیازمند منجر می‌شود

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اشاره به پتانسیل بالای شهرداری‌ها در تولید مسکن گفت: هم‌افزایی بیشتر دولت با شهرداری‌ها به افزایش مسکن برای قشر نیازمند منجر می‌شود.

به گزارش قلم پرس، و به نقل از روابط عمومی ‌و امور بین‌الملل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، اولین نشست از سلسله نشست‌های هم اندیشی انتقال تجربیات موفق شهرداری‌ها با سخنرانی دکتر محمد عزتی (رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و معاون معماری و شهرسازی شهرداری تبریز) امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۱ الی ۱۲ در محل غرفه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران واقع در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

عزتی در این نشست با بیان اینکه شهرسازی در تعریف عامش تنظیم فضا و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهرهاست وگستردگی حوزه معماری و شهرسازی با همین جمله مشخص می‌شود، گفت: حوزه معماری و شهرسازی شهرداری‌ها وظایف مختلفی را به عهده دارد. یکی از این وظایف در زمینه شهروندانی است که هرروزه برای دریافت خدمات و مجوزهای مرتبط به این حوزه مراجعه می‌کنند. روزانه شاهد مراجعه چندین هزار نفر به شهرداری‌ها هستیم و می‌توان گفت حجم این حوزه بزرگترین بخش مالی شهرها را در بر می‌گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز ادامه داد: بخش بعدی وظایف حوزه معماری و شهرسازی شهرداری‌ها، تهیه طرح‌های شهری است. این حوزه در راستای همکاری با وزارت راه و شهرسازی و استانداری‌ها وظیفه تهیه طرح‌ها را به عهده دارد. در گذشته تهیه این طرح‌ها به عهده وزارت راه و شهرسازی بود و شهرداری‌ها مجری طرح‌ها بودند اما اکنون تهیه این طرح‌ها به عهده معاونت معماری و شهرسازی شهرداری‌ها است.

عزتی با اشاره به راهبری پروژه‌های شهرسازی به عنوان وظیفه دیگر حوزه معماری و شهرسازی بیان کرد: با رشد و گسترش شهرنشینی این وظیفه روزبه‌روز تخصصی‌تر شده است. در دهه ۳۰ و ۴۰ شهرها کوچکتر بودند و جمعیت آن‌ها کمتر بود اما اکنون ۸۰ درصد جمعیت کشور در شهرها هستند. مسائل و مشکلاتی مثل گستردگی بافت‌های فرسوده، اشتغال، ترافیک، زیست‌محیطی، کمبود کاربری‌های عمومی، فضاهای تفریحی و درمانی هریک وزارتخانه‌های مرتبط را دارند اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد در شهرداری‌ها تجمیع می‌شود و آنچه در شهرداری‌ها اتفاق می‌افتد در معاونت معماری و شهرسازی جمع شده است.

وی افزود: تعداد اراضی ورزشی یا فرهنگسراهای تحت نظارت شهرداری‌ها بسیار بیشتر از مجموعه‌های تحت نظارت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط است. بنابراین شهرداری به عنوان یک مجموعه بزرگ با مشکلات بسیاری درگیر است و با توجه به اینکه در صف اول ارائه خدمات به مردم قرار گرفته است نمی‌تواند منتظر بنشیند تا وزارتخانه مرتبط کار انجام دهد.

به گفته عزتی، شهرداری‌ها در حوزه حساس شهرسازی منتظر دریافت مطالبات خود نبوده‌اند تا خدمات ارائه کنند. همچنین تشویقات خود را همواره افزایش داده‌اند که این امر در بخش‌های دولتی کمتر مشاهده می‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در ادامه گفت: امروز تمامی‌بافت‌های تاریخی در اکثر شهرها به‌سازی شده و شامل مکان‌های پیاده‌محور و سنگفرش شده‌اند. همچنین کمیته‌های شهرداری‌ها در عرصه سیما و نمای شهری هم فعال‌تر از شورای عالی شهرسازی است. به‌علاوه، در حوزه ارتباط با مراکز علمی‌و دانشگاه هم اکثر شهرداری‌های ما عملکرد مثبتی داشته‌اند و با دانشگاه‌ها کمیته‌های مشترک علمی‌دارند. خوشبختانه سطح علمی‌بخش معماری و شهرسازی بسیار بالاست و این باعث شده است نگاه علمی‌تری در این حوزه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در طول دو سال گذشته شاهد تشکیل قرارگاه جهادی مسکن نیز در شهرداری‌های کشور بوده‌ایم، عنوان کرد: اگر اعتماد و اعتقاد به شهرداری‌ها مضاعف شود شهرداری‌ها پتانسیل بسیار خوبی در زمینه تولید مسکن برای قشر نیازمند جامعه دارند. ما شاهد احداث چندین هزار واحد مسکونی در شهرها هستیم اما اگر هم‌افزایی سایر بخش‌ها با شهرداری‌ها بیشتر شود، این پیشرفت‌ها افزایش می‌یابد و می‌توان بر کمبود مسکن در کشور غلبه کرد.

عزتی با اشاره به دغدغه‌های کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: در ایران حدود ۱۴۰۰ شهر داریم که ۸۰ درصد جمعیت در آنها زندگی می‌کنند اما متاسفانه تصویب طرح‌های موردنیاز برای این شهرها فقط به عهده شورای عالی شهرسازی است و بعضا تصویب طرح‌ها تا ده سال به طول می‌انجامد و وقتی تصویب می‌شود، شرایط و نیازهای شهرها تغییر کرده است. امیدواریم این مشکل با تقویض این اختیارات و تقسیم کار در این حوزه برطرف شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران اضافه کرد: تعیین تکلیف کاربری‌های سطح شهرها دغدغه دیگر ماست. دولت درخصوص اراضی مازاد مصوباتی داشته است اما انتظار این است که در کنار این تعیین تکلیف، فکری هم برای ریزکاربری‌های شهر شود چون اگر فکری نشود به ارتکاب تخلف از سوی مردم می‌انجامد.

عزتی ادامه داد: همچنین بحث پروژه‌های ملی دغدغه بعدی است. متاسفانه پس از افتتاح برخی از پروژه‌ها، اتصال آن‌ها به شبکه شهری فراموش می‌شود. انتظار این است که پروژه‌ها پس از رسیدن به شهرها رها نشوند و مردم از صددرصد آن پروژه‌ها منتفع شوند. بحث تسهیلات بانکی و دولتی در راستای طرح‌های بازآفرینی بافت‌های فرسوده و تاریخی هم دغدغه بعدی است. متاسفانه تسهیلات سود بالایی دارند و باعث می‌شوند سیاست‌های تشویقی شهرداری‌ها به خوبی پیش نرود.

وی با اشاره به هوشمندسازی به عنوان دغدغه بعدی کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران اظهار کرد: امروز حوزه معماری و شهرسازی پرچمدار هوشمندسازی در شهرداری‌هاست و شاهد سیستم‌های یکپارچه شهرداری‌ها در این حوزه هستیم که این اطلاعات برای سایر ارگان‌ها هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

عزتی در پایان گفت: هدف دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور این بوده که با ایجاد کمیسیون‌های تخصصی، مشکلات مختلف در شهرداری‌ها را به دولت و شورای عالی استان‌ها انتقال دهد تا برای آن‌ها تصمیمات بهینه اتخاذ شود. این کمیسیون‌های تخصصی باعث ایجاد ارتباطات و ارتقا و پیشرفت در زمینه‌های مختلف شده است.

بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از ۲۹ بهمن لغایت دوم اسفند در مصلی امام خمینی (ره) درحال برگزاری است.