نماینده مردم مهاباد در مجلس: دریاچه ارومیه حیاط خلوت دولت‌ها است
نماینده مردم مهاباد در مجلس: دریاچه ارومیه حیاط خلوت دولت‌ها است
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی دریاچه ارومیه را حیاط خلوت دولت‌ها دانست و گفت: با تغییر دولت‌ها و شعارهای انتخاباتی امیدوار به احیای این دریاچه بودیم تا جانی دوباره بگیرد اما متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است؛ دریاچه ارومیه تا به امروز حیاط خلوت دولت‌ها بوده و کاملا قربانی رفتار سیاسی گروههای خاص شده است.

به گزارش قلم پرس، جلال محمودزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تلاش‌های بی نتیجه برای احیای دریاچه ارومیه به خبرنگار خانه ملت گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات برای احیای دریاچه شور آذربایجان به ستاد احیای این دریاچه اختصاص داده شده است که متاسفانه تاکنون نه تنها نتیجه مثبتی از آن حاصل نشده است بلکه مشخص نیست این هزینه‌ها کجا و چگونه صرف شده‌‌اند.

تمام تلاش‌ها برای احیای دریاچه ارومیه بی نتیجه بود

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: بیش از ۹۰ درصد دریاچه خشک شده است این رقم به سهم خود یک فاجعه محیط زیستی است و نشان می‌دهد، تمام کوشش ها برای احیای دریاچه شور آذربایجان بی نتیجه بوده است و تنها با تغییرات جوی و شرایط آب وهوایی یعنی در فصول بارندگی شاهد افزایش حجم آبی این دریاچه بودیم و ارتباطی به عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه نداشت است.

 کشاورزی سنتی یکی از دلایل خشکی دریاچه ارومیه است

وی در ادامه تاکید کرد: بیشتر پایاب سدهای دریاچه ارومیه در ۳ استان آذربایجان غربی و شرقی و کردستان قرار دارد و متاسفانه کشاورزی این مناطق به صورت سنتی است و همین عامل اصلی شدت گیری بی آبی دریاچه شده است.

محمودزاده دریاچه ارومیه را حیاط خلوت دولت‌ها دانست و تاکید کرد: با تغییر دولت‌ها و شعارهای انتخاباتی امیدوار به احیای این دریاچه بودیم تا جانی دوباره بگیرد اما متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است؛ دریاچه ارومیه تا به امروز حیاط خلوت دولت‌ها بوده و کاملا قربانی رفتار سیاسی گروههای خاص شده است.

تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در مجلس کلید خورد

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیشتر اعتبارات اختصاص داده شده صرف مطالعات کارشناسی و پژوهشی در حد چند مقاله بوده است.بحث تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه طی چند روز گذشته در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت؛ طبق گزارشات ارسالی مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات، این تحقیق و تفحص در مرحله ابتدایی قرار دارد.

 کشاورزی سنتی کمر به نابودی دریاچه ارومیه بسته است

وی در ادامه در مورد فاصله جغرافیائی دریاچه ارومیه و دریاچه وان ترکیه، یادآورشد: امروز انتقادهای بسیاری در مورد خشکی دریاچه« ارومیه» و سرسبزی و خروشان بودن دریاچه «وان» ترکیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، این دو دریاچه در فاصله جغرافیایی بسیار کمی قرار دارند. بیشترین دلیل خشکی این دریاچه کشاورزی نادرست است، اگر در طی یک دهه اخیر همزمان با عملیات احیای دریاچه ارومیه کشاورزی را به صورت مدرن به مرحله عملیاتی شدن می‌رساندیم بی شک ورودی آب به دریاچه بیش از امروز بود، پروژه انتقال آب به دریاچه زاب از دیگر راهکارها برای زنده کردن دریاچه شور بود که متاسفانه نیمه تمام باقی مانده است؛ اگر پروژه به اتمام می‌رسید بی تردید تا حدود بسیاری می‌توانستیم امیدوار به زندگی دوباره دریاچه ارومیه باشیم.

 کم کاری سازمان‌ها و نهادها در زندگی دوباره دریاچه ارومیه مشهود است

وی در ادامه تصریح کرد: وزارتخانه‌های کشاورزی، نیرو و سازمان محیط زیست اگر وظایف ذاتی خود را به درستی به مرحله اجرا می‌گذاشتند و نهادها و سازمان‌هایی که سهمی از اعتبارات در جهت احیای دریاچه دریافت کرده‌اند تمام قد برای احیای دریاچه اعلام آمادگی می‌کردند، بی شک شاهد نتایج مثبتی برای زندگی دوباره دریاچه فیروزه‌ای آذربایجان بودیم. بیشتر مشکلاتی که در موضوع  دریاچه ایجاد شده مسائل مدیریتی است. اگر این اعتبارات اولویت بندی می‌شد مسلما امروز با خشکی این دریاچه روبرو نبودیم و ذخایر آبی کشور در این منطقه در حد استاندارد بود.

 بارورسازی ابرها می‌تواند دریاچه ارومیه را زنده کند

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: برای احیای دریاچه شور راهکارهای مختلفی وجود دارد، نخست محصولات زیر کشت با توجه به آمایش سرزمینی تولید شود است که باید جهاد کشاورزی به این موضوع ورود پیدا کند؛ از طرفی طرح بارورسازی ابرها در این منطقه برای احیای دوباره این دریاچه می‌تواند نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد؛ متولیان سه استان آذربایجان غربی، شرقی و کردستان باید روی بارورسازی ابرهای باران زا تلاش گسترده‌ای داشته باشند، امروز دریاچه ارومیه به مرز خشکی کامل رسیده است باید از تمام فرصت‌ها برای زنده کردن آن بهره‌مند شد؛ البته تاکنون کشورهای دیگر هم از ظرفیت بارورسازی ابرها استفاده کرده‌اند.

وی در ادامه یادآور شد: عدم آموزش مردم برای حفظ و نگهداری محیط زیست به ویژه منابع آبی باعث شده تا امروز در حوزه آبی با مشکلاتی روبرو باشیم، به گونه‌ای که شاهد خشکی بسیاری از رودهای کشور هستیم، در کنار تمام مسائل عنوان شده سوء مدیریت در منابع آبی عاملی برای از بین رفتن بسیاری از ذخایر آبی کشور شده است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: دولت سیزدهم باید کشاورزی مناطق درگیر با دریاچه ارومیه را به صورت مدرن احیا کند،این مسئله موجب می‌شود در حجم بسیاری از آبها صرفه جویی شود از طرفی  باید  پروژه هایی که منافع مردم را با مشکل روبرو می‌کند در سایه پیوست اجتماعی به مرحله عملیاتی شدن برساند. اگر دولت مردمی رئیسی به صورت عملیاتی برای احیای دریاچه ارومیه پیشقدم نشود بی تردید این دریاچه به تدریج جان خود را از دست خواهد داد و به شوره زاری عظیم تبدیل می‌شود.