نداشتن اشتغال یکی از علل اصلی بازگشت به مصرف مواد مخدر
نداشتن اشتغال یکی از علل اصلی بازگشت به مصرف مواد مخدر

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس مطالعات ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۸۰ درصد از افراد ترک کرده در مراکز بازپروری پس از پایان دوره درمان، مجدداً به سمت مواد مخدر برمی‌گردند. به گزارش قلم پرس به نقل از  خبرگزاری فارس، اسماعیل جبار زاده ظهر امروز در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در […]

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس مطالعات ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۸۰ درصد از افراد ترک کرده در مراکز بازپروری پس از پایان دوره درمان، مجدداً به سمت مواد مخدر برمی‌گردند.

به گزارش قلم پرس به نقل از  خبرگزاری فارس، اسماعیل جبار زاده ظهر امروز در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در محل مرکز اقامتی بانوان باغ فرشته، با بیان اینکه چنین محل‌هایی واقعاً باغ فرشته‌ها هستند چراکه هر یک از دختران این مجموعه نور چشمان یک خانواده بوده‌اند که از کنترل خانواده‌ها خارج‌شدند، اظهار داشت: خدمت‌رسانی به چنین افرادی نیازمند توفیق بسیار بزرگی بوده و باید از دستگاه‌هایی که در راستای مبارزه با مواد مخدر و ایجاد چنین مراکزی همکاری می‌کنند تقدیر و قدردانی کرد.

اسماعیل جبارزاده، افزود: اگر امروز موفقیتی در استان به دست می‌آوریم به همت دستگاه‌های استان بوده و اگر چنانچه در این راه سستی کنیم با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهیم شد هرروز که پیش می‌رویم فصل جدیدی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: امروز فصل جدیدی که شروع‌ شده بحث اشتغال بهبودیافتگان است، بر اساس مطالعات ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۸۰ درصد از افرادی که در رابطه با مواد مخدر دستگیر شده و در مراکز بازپروری برای درمان، بعد از پایان دوره مجدداً به سمت مواد مخدر برمی‌گردند و یکی از علل اصلی بازگشت به مصرف مواد مخدر عدم اشتغال عنوان‌ شده و اگر قرار باشد انسان‌هایی که آلوده هستند درمان شوند تا زمانی که از نظر جسمی و روحی مشغول نباشند در اولین فرصت و مرحله اوقات فراغت به‌صورت ناخودآگاه به سمت مصرف مواد مخدر خواهند رفت.

استاندار آذربایجان شرقی، بیان کرد: اگر می‌خواهیم اقدامات مرحله اول همچون شناسایی و مقابله و درمان ادامه یابد مهم‌ترین مسئله در این حلقه بحث اشتغال و حرفه‌آموزی است.

جبار زاده، گفت: بیکاری زنان می‌تواند بیش از مردها مضر باشد و قطعاً آسیبی که به خود و جامعه خواهد زد غیرقابل‌پیش‌بینی بوده و می‌تواند تبعات مختلفی داشته باشد با توجه به این مسئله از سال جاری وارد مسئله بحث اشتغال شده‌ایم و بر اساس این هر طرح و ایده‌ای که مدنظر است باید در شورا ارائه و بررسی شود، چراکه این مسئله به یک کار جمعی و شور جمعی نیاز دارد و به‌تنهایی نمی‌شود کارکرد.

وی ادامه داد: در این راستا همچنین از ظرفیت تولیدکنندگان و صاحبان صنایع باید در این زمینه بهره‌مند شد و هرچقدر مشاغل جدید تعریف کنیم در این مراکز بسیار مفید خواهد بود و باید از ظرفیت بسیار بالای سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای آموزش و حرفه‌آموزی بهبودیافتگان، استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی، بیان کرد: در بحث مقابله و کشفیات مواد مخدر در چهارماهه سال جاری به میزان ۷۴۲ کیلوگرم و افزایش به میزان ۸۳ درصد قابل‌توجه و قدردانی بوده و البته دو عملیات بسیار بزرگی که یکی در جنوب استان با کشف ۲۸۵ کیلوگرم مواد مخدر و عملیات اداره کل اطلاعات انجام داده بودند که باید به‌صورت شایسته قدردانی و تشکر شوند

وی ادامه داد: همچنین برخورد با ۸ هزار و ۲۳۴ مورد قاچاقچی و توزیع‌کننده و معتاد متجاهر در یک هزار و ۶۷۸ عملیات پلیسی بسیار ارزشمند بوده و اینکه می‌گویند به استانی بدون معتاد متجاهر تبدیل‌شده‌ایم در پشت پرده به خاطر تلاش‌های شبانه‌روزی نیروی انتظامی و اداره کل اطلاعات و بعضاً نیروهای سپاه بوده است.

جبار زاده در ادامه با اشاره به اشتغال ۳۰۰ نفر در مراکز اقامتی بازپروری و یا معرفی‌شدگان به مراکز تولیدی،خاطرنشان کرد:  باید به این عزیزان اعتماد کنیم و هرکسی از تولیدکنندگان از بهبودیافتگان را جذب کند مشوق‌هایی در نظر گرفته خواهد شد، بر اساس آیه قرآن کریم اگر یک نفر را احیا کنیم، انگار کل بشریت را احیا کرده‌اید، همت این عزیزان در راستای نجات انسان‌ها در این مرکز اجر بسیار بزرگی نزد خداوند دارد.

وی در ادامه با اشاره به خبری مبنی بر اینکه در مراکز ماده ۱۶ افرادی که طلاق گرفته  بودند دوباره همسرانشان به زندگی خود برمی‌گردند، گفت: این‌یک خبر بسیار خوبی بوده، چراکه ما به دنبال کاهش نرخ طلاق بوده‌ایم و یکی از عوامل طلاق بحث اعتیاد است زمانی که فردی بهبودیافته و کنار خانواده خود برمی‌گردند نزد خداوند اجر بسیار بزرگی دارد.

استاندار آذربایجان شرقی، در ادامه بابیان اینکه بحث ایجاد مراکز نگهداری جزو وظایف ذاتی شهرداری‌ها بوده، افزود: بر این اساس شهرداری باید به در راستای مشکلات مالی شیلتر ها به‌صورت جدی ورود پیدا کنند و به این صورت نباشد که در بروکراسی اداری وارد نشود و همچنین از مراکز غیر دولتی و بخش خصوصی که به عنوان مرکز ماده ۱۶ کار می کنند باید از نظر مالی کمک شوند.

وی در ادامه با تأکید بر استفاده از محصولات ساخته‌شده در این مراکز، گفت: سوغات و هدایای تبریز تنها آجیل و نوقا نیست بلکه باید از بخش از تولیدات صنایع‌دستی چنین مراکزی نیست ادارات بهره‌مند شوند و باید زیر همان صنایع‌دستی نوشته شود که ساخته دست بیماران نجات‌یافته از دست اعتیاد است چراکه ارزش معنوی این مسئله بالاتر از چیزی بوده و علیرغم این مسئله به‌نوعی الگوسازی می‌شود.