موضوع، تشکیل شرکت مس آذربایجان است نه استقلال مس آذربایجان
موضوع، تشکیل شرکت مس آذربایجان است نه استقلال مس آذربایجان
مدیر کل صنعت معدن تجارت آذربایجان شرقی گفت: گاها استقلال شرکت مس مطرح میشود که این اصلاح کاملا اشتباه است کما اینکه شرکت مس آذربایجان زیر مجموعه شرکت ملی مس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم پرس ، محمد جعفر عظمایی ظهر امروز در نشست صمیمی با اصحاب رسانه گفت: به مناسبت هفته دولت حدود ۱۹۰طرح، آماده افتتاح و به بهره برداری رسید. که ۱۰۰طرح آن ایجادی و ۹۰طرح آن توسعه ای است که این آمار مربوط به ۲۲بهمن سال قبل تا هفته دولت امسال را شامل میشود.
وی ادامه داد: از قِبَل راه اندازی این واحد ها، هم زنجیره ارزش افزوده بخش صنعت معدن تجارت در اشتغال کامل میشود و هم خوراک واحد های زیر مجموعه خط تولید آماده شده است. البته چون استان ما جنبه صادراتی دارد از قِبَل راه اندازی این واحد ها توانسته ایم این فرایند صادراتی را تکمیل کنیم‌.
عظمایی ادامه داد: آذربایجان شرقی رتبه ی اول کشور در صدور جواز تاسیسی جهت شروع سرمایه گذاری است. صدور حدود هزار فقره جواز تاسیسی بالغ بر ۵۵هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۲۵هزار نفر، با رویکرد توسعه متوازن که اغلب انها غیر از مرکز استان میباشد.
وی گفت: با توجه به توسعه متوازن، ایرادی که به ما وارد میشود بخصوص در استان ما در زنجیره ارزش افزوده تمرکز در واحدهای صنعتی حاشیه تبربز است. اما روند این را نشان میدهد که کم کم به سمت ایجاد توسعه متوازن حرکت می‌کنیم و این توسعه متوازن را بین شهرستان های استان توزیع کنیم.
وی ادامه داد: رتبه ی اول استان در بیشترین طرح صنعتی در حال اجرا توسط بخش خصوصی است که به پایش دو هزار و ۹۰۰ طرح در حال اجرا در داخل و خارج شهرهای صنعتی استان با حجم سرمایه گذاری ۶۸همت است . اشتغال ۴۲هزار نفر پیش بینی شده است همچنین برای رفع موانع تولید، سرمایه گذاری ، هدف گذاری تلاش شده است.
وی گفت: راه اندازی ۵۰۰طرح یعنی به عبارتی از دو هزار و ۹۰۰طرحی که جواز تاسیسی آن صادرشده است، بتوانیم ۵۰۰مورد آن را تا پایان سال ۱۴۰۲ به مرحله بهره برداری برسانیم.
عظمایی در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به ارائه ی آمار ستاد و دستگاه های مختلف خوشبختانه حدود ۶۰درصد مصوبات بصورت کامل اجرا شده است. مابقی مصوبات در حال اجرا است و اگر هم اجرا نشده است، شاید واحدهای تولیدی به واسطه یکسری مشکلات مراجعه و پیگیری لازم را انجام نداده اند.
وی افزود: توسعه فعالیت های اکتشافی و بهره برداری از منابع استان که دستور کار حوزه ی معدن است ما ۱۵فقره به بهره برداری معدن صادر کرده ایم که با سرمایه گذاری بیش از ۴۵میلیارد تومان که رشد ۱۵درصدی نسبت به مدت مشابه، اشاره به فعال شدن حوزه معدن نسبت به سایر بخش هاست.
او توضیح داد: صدور ۴۴فقره پروانه اکتشاف است که در مرحله ی اول کاووش معدن و ورود معدن کارها به حوزه پروانه ی اکتشافات است که خوشبختانه حدود ۳۵۱کیلومتر مربع مساحت این اکتشاف انجام گرفته که رشد سه برابری یا ۳۰۰درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد که صدور ۱۶فقره گواهی کشف حدود ۵۸کیلومتر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش را نشان میدهد.
همچنین

عظمایی در ادامه سخنان خود به موضوع تشکیل شرکت مس آذربایجان اشاره کرد و گفت: استقلال شرکت مس آذربایجان اصطلاح اشتباهی است زیرا این شرکت زیر مجموعه شرکت ملی مس، هم شرکت مس آذربایجان، شرکت مس شهر بابک، شرکت مس شهید باهنر وجود دارد.
اگر قرار باشد استقلال مطرح باشد در بعد ملی، شرکتی به نام شرکت ملی مس مفهوم ندارد.
او گفت: باید به این موضوع چنین توجه کنیم که موضوع، تشکیل شرکت مس آذربایجان است نه استقلال مس آذربایجان.
وی افزود: این شرکت در مصوبات سفر ریاست جمهوری اعلام رسمی و پیگیری مقامات استان در ایام و سنوات استان محقق شده است.
البته هر چند بصورت کامل اتفاق نیفتاده، ولی حرکات ارزشمند ی صورت گرفته است.
خود شرکت بواسطه ی قانون تجارت تاسیس شده است و هیئت مدیره، مشخص شده و شرکت ثبت شده است. حتی تشویق شرکت مس آذربایجان در مجمع شرکت ملی مس مصوب شد که خود حرکتی بزرگ بود. که مقداری بحث های حقوقی در انتقال و تعریف اموال شرکت توسط مقام های عالی استان و خود شرکت نیز پیگیری های لازم را انجام میدهند. تا بعد از تشکیل مس آذربایجان به سمت هویت بخشی و تحویل اموال فی الجمله: پروانه های کشف، گواهی اکتشاف، پروانه بهره برداری معادن و پروانه های بهره برداری کارخانجات و سایر اموال منقول و غیر منقول است.
مدیر کل صنعت معدن تجارت استان در پایان سخنان خود گفت: میزان صادرات کشور حدودا پنج درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است که عمده دلیل آن کاهش قیمت مواد پتروشیمی و فرآورده های نفتی است و استان ما را تحت تاثیر قرار داده است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : نسیم ادیب