مدارس آذربایجان‌شرقی، سبز می‌شوند
مدارس آذربایجان‌شرقی، سبز می‌شوند
مدارس آذربایجا‌ شرقی طی تفاهم‌نامه همکاری‌ ما بین ادارات کل آموزش و پرورش و منابع طبیعی و آبخیزداری استان در قالب پویش ملی «ایران سرسبز، ایران قوی» سبز می‌شوند.

به گزارش قلم پرس، مسعود سعادتی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی امروز در نشست مشترک با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، اظهار کرد: نهادینه شدن هر فرهنگی از همان دوران ابتدایی شروع شده و منجر به یادگیری پایدار خواهد شد؛ از این‌رو مدارس استان می‌توانند نقش موثری در تحقق طرح مردمی کاشت درخت داشته باشند.

وی، وجود ۷۵۰ هزار دانش‌آموز در استان و هنرستان‌های کشاورزی را ظرفیتی عظیم در گسترش سنت حسنه درختکاری با آثار باقیه و جاری دانست و گفت: درختکاری یک طرف ماجرا بوده و درختداری نیز باید در کنار آن توسط متخصصان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

سعادتی ادامه داد: پیشروی با شعار “هر دانش‌آموز، یک نهال” در صورت اجرای  درست می‌تواند علاقه دانش‌آموزان را برانگیخته و فضای سبز استانمان را توسعه دهد. با توجه به جنبه‌های آموزشی، لزوم فرهنگ‌سازی و حفظ محیط زیست و تغییرات اقلیمی پیش آمده، اگر هر دانش‌آموز سالانه یک درخت بکارد و مراقبت از آن را هم بیاموزد، بخشی از تربیت اجتماعی که مورد تاکید سند تحول بنیادین نیز می‌باشد، عملی شده است‌.

وی خاطرنشان کرد: حیات مدارس، منازل و مجتمع‌های مسکونی می‌توانند محلی برای کاشت درخت توسط دانش‌آموزان باشند و اجرای این طرح با خلاقیت‌هایی مانند هر درخت به نام یک دانش‌آموز می‌تواند در جلب مشارکت آنان موثر واقع شود‌.

سیروس داوودی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی نیز در ادامه گستره جامعه دانش‌آموزی استان را زمینه‌ای برای همکاری مشترک به منظور توسعه سرانه فضای سبز در استان و اجرای طرح ملی “هر دانش‌آموز، یک نهال” در راستای تحقق طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت دانست.

وی، افزایش سرانه فضای سبز را از تعهدات بین‌المللی اداره کل منابع طبیعی عنوان کرد و متذکر شد: طبق آمارها سرانه فضای سبز استان ما پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و تلاش می‌شود طبق سیاست‌های جدید این خلأ با انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد با بخش خصوصی و دولتی پر شده و به فرهنگ درختکاری و درختداری نیز در قالب طرحی مردمی و دانش‌آموزی پرداخته شود.

داوودی اضافه کرد: آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مهم در راستای فرهنگ‌سازی می‌تواند در زمینه‌های ایجاد بوستان‌های روستایی و دانش‌آموزی، آموزش کاشت و تولید نهال، مشارکت موثری با منابع طبیعی و آبخیزداری داشته باشد.

بر اساس این گزارش؛ تفاهم‌نامه مشترک مابین ادارات کل آموزش و پرورش و منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی در قالب پویش ملی “ایران سرسبز، ایران قوی” با عنایت به منویات مقام معظم رهبری نسبت به اهمیت درخت و در درختکاری، ایجاد فضای سبز و لزوم کاشت سه نهال توسط هر فرد ایرانی و ارتقا فرهنگ منابع طبیعی و تبدیل آن به فرهنگ و معارف عمومی و حسب دستور ریاست جمهوری، منعقد شد.

طبق این تفاهم‌نامه کاشت نهال توسط  دانش‌آموزان پایه پنجم استان در قالب پویش “ایران سرسبز، ایران قوی” و طرح شهید سید عنایت‌الله مرادی در دستور کار معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان قرار گرفته و این پویش از نهم اسفندماه در مدرسه حضرت معصومه (س) تبریز، کلید می‌خورد.

تحقق مشارکت عمومی در حفظ منابع طبیعی و محیط زیستی، عظم ملی در میان دانش‌آموزان برای احیای منابع تجدید شونده و توسعه پوشش گیاهی برای حفاظت و افزایش بهره‌وری مناسب و سرعت بخشیدن به روند تولید این منابع و ارتقا بخشیدن به فرهنگ عمومی و جلب مشارکت دانش‌آموزان در این زمینه از جمله اهداف این تفاهم‌نامه در هشت ماده می‌باشد که به امضای طرفین رسید.

انتهای پیام/