مجموعه مدیریتی استان مصمم به عملیاتی کردن شعارهای دولت سیزدهم است
مجموعه مدیریتی استان مصمم به عملیاتی کردن شعارهای دولت سیزدهم است

استاندار آذربایجان‌ شرقی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور وزیر کشور، گزارشی از آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی و اقتصادی استان ارائه کرد و گفت: همت مجموعه مدیریتی استان این بوده که شعارهای دولت در اینجا توسط مسئولان کارآمد، پاکدست و عدالت محور عملیاتی شود. عابدین خرّم در این جلسه با بیان اینکه […]

استاندار آذربایجان‌ شرقی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور وزیر کشور، گزارشی از آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی و اقتصادی استان ارائه کرد و گفت: همت مجموعه مدیریتی استان این بوده که شعارهای دولت در اینجا توسط مسئولان کارآمد، پاکدست و عدالت محور عملیاتی شود.

عابدین خرّم در این جلسه با بیان اینکه ما چند موضوع را جزو اولویت های استان مدنظر داریم، افزود: اولین موضوع شناخت کامل از وضعیت استان در حوزه اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و امنیتی و وضعیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی در استان بود تا نقشه راهی برای استان ترسیم کنیم.

وی تصریح کرد: تغییرات اساسی در مسئولان، مدیران دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها صورت دادیم تا مجموعه‌ای یکدست و کارآمد در استان پای کار باشند و با هدایت های نماینده ولی فقیه در استان همه مجموعه‌ها در قالب یک وحدت و همدلی مشغول خدمت باشند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: با تعداد۳۰۰ نفر از سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان نشست هایی برگزار کردیم تا سرمایه‌گذاری هایی که نیمه تمام مانده بود شروع به کار و فعالیت کند و همچنین توانستیم اعتمادی در سرمایه‌گذاران جدید عرصه های مختلف ایجاد کنیم.

خرّم افزود: صنعت استان آذربایجان شرقی نسبتا پویا است؛ اما به دلیل فرسودگی ماشین آلات و قدیمی بودن تجهیزات نیاز به نوسازی و احیا دارند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فاصله معنادار بین صنعت و دانشگاه توضیح داد: امروز به این نتیجه رسیدیم که بین دانشگاه ها و صنعت، شرکت های دانش بنیان باید ایفای نقش کنند و با تلاش های صورت گرفته رتبه استان را از لحاظ فعالیت شرکت های دانش بنیان از ۱۵ به پنجم کشور ارتقا دادیم.

وی ادامه داد: اکوسیستم نوآوری و فناروی استان تعریف شده است و اگر شرکت های دانش بنیان به مرحله تولید ثروت برسند، ناحیه نوآوری برای آنها ایجاد می‌شود.

خرّم در ادامه ابراز داشت: بخش عمده ای از واحدهای کوچک و متوسط راکد استان را شناسایی و در حدود ۳۰۰ واحد راکد با کمک دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به تولید بازگشتند.

استاندار آذربایجان شرقی متذکر شد: یکی از اولویت های اساسی استان مباحث زیربنایی است و چهار مشکل اساسی استان را آزار می دهد که اولین آنها برق است؛ بطوری که ۱۵۰۰ مگاوات نسبت به نیاز کمبود برق وجود دارد و کوچکترین آسیب به سیستم کارخانجات را دچار مشکل می‌کند.

وی اضافه کرد: در حوزه گاز با اهتمام دولت امسال کسری و تعطیلی کارخانه به دلیل کمبود گاز نداشتیم؛ اما در سطح کلان، کمبود کاملا احساس می‌شود.

خرّم یادآور شد: در حوزه آب تنش آبی جدی وجود دارد؛ البته با اقداماتی که انجام گرفته در انتقال آب بعضی از سدها در تبریز برای کوتاه مدت برنامه ریزی کردیم و سه هدف تامین آب شرب شهری، بالا بردن راندمان کشاورزی در پایاب سدها و تامین آب مورد نیاز صنایع را در دستور کار قرار دادیم.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آذربایجان شرقی محور ترانزیت شمال جنوب و شمال غرب کشور محسوب می شود اما جاده های استان دچار مشکل اساسی بوده و ۷۰ نقطه خطرخیز در استان وجود دارد و تلفات جاده ای از میانگین کشوری بالا است.

وی پایش تصویری جاده های استان را نیز دچار مشکل دانست و گفت: تجهیزات و دوربین های جادی ای استان از لحاظ کمیت ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است.

خرّم با اشاره به مسائل مبتلابه معدن مس سونگون و سایر معادن استان تصریح کرد: حدود ۸.۵ میلیارد تن ذخایر معدنی در استان وجود دارد و از این لحاظ رتبه اول کشور هستیم اما منابع طبیعی به بیش از ۴۰ درصد معادن اجازه اکتشاف نمی دهد که اگر این اجازه وجود داشته باشد، انقلاب بزرگی در حوزه معادن اتفاق خواهد افتاد.

وی بر لزوم تعریف و برجسته کردن نقش مس سونگون در اقتصاد استان و فعال کردن دیپلماسی مرزی استان تاکید و ا ظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت دادیم قصد داریم در سال آینده نسبت به مراودات مرزی در ترکیه، آذربایجان، گرجستان و بلاروس اقدام کرده و در بازارهای این کشورها متناسب با ظرفیت های استان سهم یابیم تا خیز بلندی در حوزه صادرات برداریم.

وی ادامه داد: اگر نقش خود را در بازسازی مناطق آزادسازی شده قره باغ تعریف کنیم، در اقتصاد استان، صادرات مصالح و خدمات فنی و مهندسی گام های موثری می توانیم برداریم.

وی به مسائل شهرداری و شورای شهر تبریز هم اشاره و اضافه کرد: در بخش اتوبوس حمل و نقل تبریز کاملا در مضیقه هقرار داریم و تعداد اتوبوس های شهری تبریز بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه است در حالی که و حداقل نیاز شهر ۱۲۰۰ دستگاه است.

خرّم در ادامه صحبت های خود به ساخت تعداد ۱۲ هزار واحد مسکن در استان، فعال کردن تعاونی ها و بخش خصوصی برای رونق و بهبود کسب و کار و تدوین سند فرهنگی استان اشاره کرد.