لزوم تدوین برنامه اقتصادی کشور توسط بخش خصوصی
لزوم تدوین برنامه اقتصادی کشور توسط بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بر تدوین برنامه اقتصادی کشور توسط بخش خصوصی تاکید کرد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، یونس ژائله  امشب در نشست صاحبان صنایع با فعالان اقتصادی با معاون صنایع عمومی وزارت صمت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بر لزوم تدوین یک برنامه ی اقتصادی توسط […]



رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بر تدوین برنامه اقتصادی کشور توسط بخش خصوصی تاکید کرد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، یونس ژائله  امشب در نشست صاحبان صنایع با فعالان اقتصادی با معاون صنایع عمومی وزارت صمت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بر لزوم تدوین یک برنامه ی اقتصادی توسط بخش خصوصی تاکید کرد و  اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در موقعیت ژئوپلتیکی و مسیر جاده ابریشم، مرکز تجارت و بازرگانی کشور و منطقه بود و امروز نیز بخش خصوصی این خطه علی‌رغم مشکلات و کاستی‌ها، بخش بزرگی از تولید کشور را بر دوش می کشد.

وی به تشریح مشکلات بنگاه های اقتصادی کشور و استان پرداخت و خاطرنشان کرد: بی‌ثباتی قوانین، مقررات و رویه‌های کسب و کار، پراکنده بودن سیاست‌ها، عدم توجه به اهمیت خصوصی‌سازی، رقابت ناعادلانه شرکت‌های دولتی با بخش خصوصی، عدم توجه به آمایش سرزمین و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی تنها بخش کوچکی از مشکلات فعالان اقتصادی است.

ژائله در ادامه به ارائه‌ی پیشنهادات و انتظارات فعالان بخش خصوصی از وزارت صمت پرداخت و افزود: تدوین استراتژی توسعه صنعتی، حذف قوانین زاید، ضرورت حذف انحصارات و ایجاد رقابت سالم بین شرکت‌های دولتی و خصوصی با پیگیری وزارت صمت، اولویت‌بندی سیاست‌های ارزی و رفع موانع صدور و تمدید کارتهای بازرگانی و دیگر مجوزهای وزارت صمت از جمله مواردی است که اعضای اتاق تبریز از وزارت صمت انتظار دارند در جهت رفع و حل آنها اقدام کند.

از مدیران موفق جهت رونق صادرات راهکار بگیرید

محمد حسین باقری رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه برای رونق صادرات نیاز به برنامه‌ریزی اساسی داریم، گفت: باید گروهی در وزارتخانه متشکل از نمایندگان وزارت صمت، اتاق‌های بازرگانی، خانه‌های صنعت، معدن و تجارت، تشکیل شود و در این گروه، کمبودها احصاء و مشخص شود از لحاظ صنعتی و اقتصادی چه نیازهایی در منطقه وجود دارد تا در این جهت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها انجام شود.

وی یادآور شد: باید دست مدیران موفق تولیدگر و کارآفرین باز گذاشته شود و حتی از آنها در مسیر بهبود و رونق صادرات مشاوره و راهکار اخذ شود.

صنعت فولاد بدترین دوران خود را طی می‌کند

رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد استان آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه در یک دهه اخیر از وارد کننده فولاد به صادرکننده فولاد تبدیل شده‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه صنعت فولاد بدترین دوران خود را طی می‌کند. تنظیم بازار شاخصه‌هایی دارد که متاسفانه رعایت نمی‌شود و بورس کالا عملا نظام عرضه تولید و توزیع را به دست گرفته و ۸۰ درصد واحدهای فولادی کشور در دست دولت است و تنها حلقه‌های انتهایی در دست بخش خصوصی است.

کریم رحیمی تاکید کرد: با ایجاد عوارض صادراتی عملا بازار را به دست روسیه دادیم و روسیه با دامپینگ، بازار را بدست گرفت و با این وضع واحدهای ذوب القایی تعطیل خواهند شد.

انتهای پیام/