لزوم ایجاد سیستم FATF ایرانی در داخل کشور/با وجود سیستم داده ها کسی نمی تواند رانت و قاچاق و رشوه خواری کند
لزوم ایجاد سیستم FATF ایرانی در داخل کشور/با وجود سیستم داده ها کسی نمی تواند رانت و قاچاق و رشوه خواری کند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حل کردن فساد بسیار ساده است به شرط اینکه  عزم اراده در مجلس و بالاتر آن وجود داشته باشد، گفت: راحت ترین راه این است که سیستم داده ها را در کشور ره اندازی کرده و بانک و ثبت و اسناد را به یکدیگر متصل کنیم. به گزارش قلم […]

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حل کردن فساد بسیار ساده است به شرط اینکه  عزم اراده در مجلس و بالاتر آن وجود داشته باشد، گفت: راحت ترین راه این است که سیستم داده ها را در کشور ره اندازی کرده و بانک و ثبت و اسناد را به یکدیگر متصل کنیم.

به گزارش قلم پرس، مسعود پزشکیان در نشست با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی، در رابطه با موضوع فسادهای اقتصادی اظهار داشت: حل کردن فساد بسیار ساده است به‌شرط اینکه عزم اراده در مجلس و بالاتر آن وجود داشته باشد، روشی‌هایی در دنیا وجود دارد، البته قانون هم در این مورد هست، طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات هر ایرانی باید در وزارت دارایی اعلام کند دارایی من و دخل‌وخرج من این است، چراکه هرکسی در ایران زندگی می‌کند باید مالیات بدهند.

وی افزود: اطلاعات دارایی‌های افراد را باید دارایی حفظ کند، در این صورت کسی که دارایی نداشته نباید مالیات بدهد و باید از کسی که دارد باید مالیات گرفت و اگر کسی که به‌دروغ اعلام کند دارایی ندارم، در قدم اول باید اطلاعات دارایی همه در سیستم اداره دارایی موجود باشد تا وقتی تخلفی انجام می‌شود ازنظر ثبت مشخص شود، چون وقتی کسی می‌گوید دارایی ندارم از کجا آورده و فلان خانه را خریده است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی درآمدها و اطلاعات دارایی افراد مشخص و ثبت‌شده باشد، کسی نمی‌تواند تخلف کند، این‌همه در مرزها و شهرها آدم گذاشته‌ایم تا تخلفی صورت نگیرد، درحالی‌که در کشورهای اروپایی مرزی وجود ندارد و کسی نمی‌پرسد اما وقتی فردی می‌خواهد کالای قاچاقی را بفروشد، بر اساس آمار و اطلاعات نمی‌تواند بفروشد چراکه سیستم اداره دارایی می‌پرسد که از کجا آورده‌ای.

وی ادامه داد: گرفتن قاچاقچی به این معنا نیست که در خیابان‌ها بگیروببند راه بیندازیم، می‌توان به‌راحتی از قاچاق پیشگیری کرد، اگر در سیستم داخلی FATF ایرانی را درست کنیم، در این سیستم مسیر تولد و سیر و مرگ پول مشخص خواهد شد، بااین‌وجود کسی نمی‌تواند رشوه‌خواری و قاچاق کند.

پزشکیان بیان کرد: چند نفر را می‌گیرند و در زندان نگه می‌دارند و بعد می‌گویند این‌ها پول برده‌اند و به دنبال پیدا کردن آن هستیم، اما وقتی حساب‌وکتاب مشخص باشد با بررسی دارایی‌ها مشخص می‌شود تخلفی صورت گرفته یا نه همه این اتفاقات به خاطر نداشتن فنّاوری و علم بوده و یا اینکه مدیریت آن را بلد نیستیم و گاهی آبروی یکدیگر را می‌بریم، راحت‌ترین راه این است که سیستم داده‌ها را در کشور ره اندازی کرده و بانک و ثبت و اسناد را به یکدیگر متصل کنیم.

وی ادامه داد: در سیستم داده‌ای GNAF هرکسی یک کد و حساب ملی و محل زندگی دارد، وقتی تخلفی صورت می‌گیرد و فردی احضار می‌شود در صورت سرپیچی دیگر نیاز به فرستادن امور به در خانه نخواهد بود بلکه حساب‌ها و کدها مسدود می‌شود و هرگونه حق معامله بسته می‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر حساب‌وکتاب درست باشد در کشور نمی‌توان پولی را بی‌دلیل جابه‌جا و رشوه‌خواری کرد، اما جای درست کردن سیستم به دنبال بی‌آبرو کردن یکدیگر هستیم که موجب ایجاد بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود.

وی گفت: امروز می‌شنویم در اکثر قوه‌ها تخلفاتی صورت می‌گیرد و اخراج و محاکمه می‌شوند اما آیا مسئله حل‌شده است؟! این‌گونه نیست که اروپایی‌ها خیلی خوب هستند و ما بد هستیم، در آنجا سیستم به نحوی است که به‌راحتی نمی‌شود تخلف کرد اما در سیستم کشور ما امکان تخلف راحت است، تنها راه پیشگیری ایجاد سیستم داده بوده تا برخی افراد نتوانند از زیر مالیات فرار کند.

پزشکیان بابیان اینکه اگر سیستم داده‌ها درست بود مسائل بازار ارز و طلا پیش نمی‌آمد ادامه داد: امروز در تهران خانه‌هایی وجود دارند که خالی هستند، بعضی‌ها چند خانه یکجا دارند و بعضی‌ها هم برای زندگی جایی ندارند، اگر آدرس خانه‌ها در سیستم داده‌ها ثبت‌شده باشد و مالیات به‌درستی اخذ شود هیچ‌وقت خالی نمی‌ماند و باید به‌صورت منطقی اجاره بدهد.

وی در خصوص موضوع پرداخت سپرده مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری، بابیان اینکه اگر داده وجود داشت تخلفی پیش نمی‌آمد، گفت: در آمریکا نشسته‌اند و فقط با یک برنامه می‌گویند فلان جا هستی، اما ما هنوز نمی‌دانیم پول‌ها کجاست و این‌ها نشان‌دهنده ضعف است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل برخی عدم‌جامعیت و شمول قانون و دادن اختیار به بعضی از مؤسسات و مختلف بودن کانون تصمیم‌گیری در یک سیستم باعث شده کنترل منابع به این وضعیتی الآن پیش‌آمده بیفتد، در این مورد همه ما مقصریم، امروز وضعیتی پیش‌آمده که در این بحران همه دخیل بوده‌ایم، فردی پولی را در موسسه‌ای گذاشته و به خاطر مسائل پیش‌آمده امروز صاحب سپرده پول خود را می‌خواهد و ما می‌گوییم پول نیست، وقتی به خیابان می‌آید می‌گیرند و می‌زنند، فرد نوعی چه گناهی کرده در جمهوری اسلامی پولش را جایی گذاشته یک‌بخشی به آن اجازه فعالیت داده و حتی بعضاً در صداوسیما تبلیغ می‌شود و امروز پولی در کار نیست.

وی تصریح کرد: برای حل این موضوع در ابتدا گفتیم هرکسی تا یک‌صد میلیون سپرده داشته پرداخت شود، اما می‌گفتند باید به نسبت بدهیم، درحالی‌که باید دست کسی را که شاید به خاطر یک‌میلیون تومان زندگی‌اش ازهم‌پاشیده را بگیریم و بعداً با محاکمه و بررسی پرونده و شناسایی اموال مابقی پول‌ها را بدهیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: پس از تصمیم‌گیری‌ها تا به امروز ۹۹٫۵ درصد مشکلات حل‌شده و مانده ۰٫۵ درصد که در این خصوص قوه قضائیه با محاکمه و شناسایی اموال باید پول مال‌باختگان را برگردانند، البته این پروسه زمان‌بر بوده و با توجه به مبهم بودن برخی مسائل ۴ تیم از ۴ موسسه تشکیل‌شده تا اموال را شناسایی و بر اساس شناسایی اموال به دنبال فروش اموال هستند تا پول مالباختگان را برگردانند.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود به این مقدار پول تزریق‌شده، بیشترش موجود بود و تنها یکسری نبود که در حال شناسایی است تا قوه قضائیه پس از رسیدگی مسائل را حل کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید کاری کنیم موضوع عده‌ای را که هرروز به خیابان می‌آمدند و حق خود را می‌خواستند، بهانه‌ای به دست آمریکایی‌ها و رسانه‌های معاند برای تخریب انقلاب اسلامی باشد، البته با روش‌هایی این موضوع را حل کردیم.

وی خاطرنشان کرد: امکان ندارد این‌همه موسسه یکجا مشکل پیدا کنند، اگر مشکلی پیش‌آمده همه مقصریم، همه مسافر یک کشتی هستیم و باید به طریقی پاسخگو باشند.

پزشکیان بیان کرد: اگر بتوانیم سیستم داده‌ها را راه‌اندازی کنیم این مشکلات خودبه‌خود حل‌شده و پیشگیری می‌شود و جلوی فاجعه‌ها گرفته می‌شود، چرا باید خوراک برای ضدانقلاب بدهیم تا حرف‌های بی‌ربط بزنند.

وی با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی سیستم FATF داخلی گفت: برای اجرای FATF داخلی تنها راه اجرای قانون است، برای پیشگیری از رشوه‌خواری، رانت‌خواری، قاچاق و زمین‌خواری باید از مسیرش پیش رفت، قانون GNAF در سال ۷۷ نوشته‌شده اما تا به امروز اجرانشده است، اگر این سیستم داده‌ها اجرا شود خارج از سیستم حساب مالی همه روشن می‌شود و کسی نمی‌تواند رانت و قاچاق و رشوه‌خواری کند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: پیگیر این هستیم قوانینی که وجود دارند و معطل‌مانده‌اند را اجرا کنیم، با این سیستم نیازی نیست هرکجا رفتید کپی شناسنامه و کارت ملی بدهید، اگر سیستم داده وجود داشته باشد لازم نیست کسی را بگیرند تا ببینند تخلف کرده یا نکرده، باوجوداین سیستم چند دقیقه زمان می‌برد تنها با بررسی حساب‌ها کسی هوس تخلف به سرش نمی‌زند.

وی تأکید کرد: در قانون پیشگیری بهتر از درمان است، باید کاری کنیم که آدم‌ها از مسیر منحرف نشوند نه اینکه خودمان آن‌ها را به سمت دره هل بدهیم و بگوییم پدرشان را درآوردیم، این هنر نیست هنر این است که نگذاریم انسان‌ها از دست بروند.

پزشکیان بابیان اینکه داده‌ها جمع‌آوری‌شده و پیگیر راه‌اندازی این موضوع هستیم، اضافه کرد: اگر سیستم داده فعال باشد پول ارزشی ندارد تا کسی بخواهد آن را جابه‌جا کند، اگر این سیستم باشد نیازی به برچسب زدن نیست، آبروی افراد را می‌بریم و بعد می‌گوییم اشتباه شده است.

وی ادامه داد: امروز حتی برای اشیا اینترنت ایجاد کرده‌اند، همه‌چیز را می‌توان این‌گونه درست کرد، با این اوصاف می‌توان به‌راحتی کشور را کنترل کرد تا کسی هوس تخلف کردن نکند، اینکه امروز وضعیت ارز به این شکل افتاده به این دلیل است که عده‌ای که دلار احتیاج نداشتند به اسم تجارت دلار خریده‌اند و در خارج از کشور کار دیگری کرده‌اند، اگر سیستم داده راه‌اندازی شود چنین مسائلی پیش نمی‌آید.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خرید ۳۸ هزار سکه و ۲۸ هزار سکه توسط برخی افراد، بیان کرد: یعنی جمعاً ۵۰ نفر در عرض یک ماه ۷ هزار میلیارد درآمد کسب کرده‌اند حالا به ما می‌گویند اگر به مسابقات بروید پول کشور را خوردید.

وی تأکید کرد: امروز عده‌ای برای چیزهایی گشایش اعتبار کرده‌اند که نیازی ندارند باید بر اساس عملکرد اعتبار داده شود و باید با کسانی که بازار ارزی و پولی کشور را به هم می‌ریزند به‌شدت برخورد شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: باید همه تقصیر خود را قبول کنند و دست‌به‌دست هم بدهند و مشکلات را حل کنند و برای حل مشکل به دنبال متخصصین امر باشند نه هرکسی که از راه می‌رسد و می‌گوید صاحب‌نظر است.