صدور کیفرخواست برای پرونده ارزی ۵۰ میلیون دلاری
صدور کیفرخواست برای پرونده ارزی ۵۰ میلیون دلاری
رئیس دادگستری آذربایجان‌شرقی به چندین پرونده در حوزه ارز در استان اشاره کرد و گفت: یک پرونده ارز به ارزش ۵۰ میلیون دلار است که در این پرونده برخی‌ اقدام به تهیه کارت بازرگانی به نام اشخاص کرده و سپس ارز دولتی وارد کرده بودند که الان کیفرخواست این پرونده صادر شده و در حال رسیدگی می‌باشد.

به گزارش قلم پرس، موسی خلیل‌اللهی ظهر امروز در اولین نشست خبری خود بعد از معارفه به عنوان ریاست کل دادگستری آذربایجان‌شرقی در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار در آستانه ۱۷ مرداد اظهار کرد: این جلسه صرفا دیدار است تا نشست خبری چرا که در این چند روز بعد از معارفه بنده به شدت مورد عنایت و لطف مردم قرار گرفته‌ام.

وی با بیان اینکه جایگاه رسانه و خبرنگار بر هیچ کسی پنهان نیست،گفت: بخش عمده مسائل جامعه از طریق خبرنگاران مومن و انقلابی اطلاع‌رسانی می‌شود از این‌رو بنده مشتاق به داشتن یک دیدار خصوصی برای گرفتن نقطه‌نظرات خبرنگاران داشتم که البته این جلسات به صورت مستمر برگزار خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: بارزترین نقطه و افتخار برای من، حضور در جمع مردم و خود جامعه است و تلاش می‌کنم تا با همکاری و بدون چالش با فساد مبارزه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در گام دوم بیانیه انقلاب به معنویت دستور اکیدی شده است، تصریح کرد: نقش‌های زیادی از قبیل مدرسه، دانشگاه و خانواده برای گسترش معنویت است ولی آنچه مهم است خود رسانه‌ها هستند از این‌رو از خبرنگاران می‌خواهم تا در کنار تولید خبر به حوزه معنویت و اخلاقیات نیز توجه کنند.

۱۰ اتهام مهم در آذربایجان‌شرقی/ لزوم افزایش آستانه تحمل مردم

خلیل‌اللهی بیان کرد: در استان آذربایجان‌شرقی ۱۰ اتهامات از نظر فراوانی مربوط به توهین به اشخاص، ضرب و جرح عمدی و تهدید است به طوریکه ۱۱ درصد از حجم پرونده مختص به توهین، ۱۰ درصد ضرب و جرح و ۶ درصد به تهدید برمی‌گردد که در کل ۲۸ درصد پرونده‌ها را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش آستانه تحمل مردم و کمک رسانه‌ها در این خصوص گفت: جامعه مطبوعاتی در جهت ایجاد آرامش بین مردم و کاهش جرایم نقش مهمی دارد.

مبارزه با رانت‌خواری و ویژه‌خواری از اولویت‌های دادگستری

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به وظایف دادگستری به رشد متوازن اقتصاد تصریح کرد: مبارزه با رانت‌خواری و ویژه‌خواری از اولویت‌های دادگستری است که جزو تاکیدات رهبر معظم انقلاب و ریاست قوه قضائیه می‌باشد.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه رانت‌خواری می‌تواند سرمایه اجتماعی را فراری دهد، گفت: در دهه ۸۰ یک مقاله‌‌ای نوشته شد که به تبع آن ۱۳۲ هزار هکتار از اراضی ملی خلع‌ید شد.

وی، به رسیدگی و حصول نتیجه در پرونده شورای چهارم، پرونده مرتبط با بنیاد مسکن و پرونده اختلاس بزرگ در استان، گفت: اگر بخواهیم در کشور رفاه نسبی حاصل شود و جوانان با مشکل بیکاری روبه رو نشوند، باید جرایم را کاهش دهیم از این‌رو طبق اولویت تعیین کرده‌ایم تا جلسه‌ای برای واحدهای صنعتی مشکل‌دار داشته باشیم و الحمدالله مشکلات تا به امروز مشکلات حل شده است.

احیای ۱۱ کارخانه تعطیلی شده در آذربایجان‌شرقی

خلیل‌اللهی با بیان اینکه طی سه سال اخیر ۱۱ کارخانه که با تعطیلی صددرصد روبه رو شده بود را احیاء و راه‌اندازی کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر همه آنها در خط تولید هستند که از آنها می‌توان به ماشین‌آلات صنعتی با ۴۰۰ کارگر را اشاره کرد.

وی ادامه داد: کارخانه تبریز کف برای تولید سرامیک از جمله کارخانه‌های همیشه تعطیل بود و کارگران از مرند برای اعتراض به تبریز می‌آمدند ولی الحمدالله این کارخانه در حال حاضر صادرات نیز می‌کند.

خلیل‌اللهی بیان کرد: سه کارخانه نیز در دست راه‌اندازی است و حتی یکی از آنها که مواد اولیه کشور را تامین می‌کند، راه‌اندازی و وارد خط تولید می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان، به دو هدف ایجاد اشتغال برای جوانان و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها باید در این خصوص به ما یاری رسانند.

صدور کیفرخواست برای پرونده ارزی ۵۰ میلیون دلاری با تهیه کارت بازرگانی به نام اشخاص

وی، به چندین پرونده در حوزه ارز در استان اشاره کرد و گفت: یک پرونده ارز به ارزش ۵۰ میلیون دلار است که در این پرونده برخی‌ اقدام به تهیه کارت بازرگانی به نام اشخاص کرده و سپس ارز دولتی وارد کرده بودند که الان کیفرخواست این پرونده صادر شده و در حال رسیدگی می‌باشد.

پرونده فساد ۱۲۰ میلیارد تومانی یک شرکت بازرگانی پتروشیمی

خلیل‌اللهی پرونده دیگر را مربوط به یک شرکت بازرگانی پتروشیمی برشمرد و گفت: آنها ارز گرفته شده را در بازار آزاد و ایجاد بازار ثانویه فروخته بودند و در حال حاضر شعب مبارزه با مفساد اقتصادی در حال رسیدگی است که ارزش ریالی آن ۱۲۰ میلیارد تومان بود.

پرونده فساد واردات کاغذ ۴۰ میلیون دلاری

وی اضافه کرد:پرونده‌ای دیگر که اخیراً در دست است، مربوط به واردات کاغذ است به طوریکه فردی ۴۰ میلیون دلار ارز برای واردات کاغذ گرفته بود و یک واردات بسیار کم داشت که البته ۲۵ میلیون دلار از آن به نظام بانکی برگشت.

خلیل‌اللهی ادامه داد: یکی از تلاش‌های بنده این است تا این پول‌ها قبل از رفتن به دادگاه به صندوق بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: در پرونده شهرداری تبریز نیز قبل از رفتن به دادگاه تمام وجوه ارتشاء و رشوه به صندوق بازگشته بود.

رئیس کل دادگستری استان به پرونده دیگر با ۹ متهم که مربوط به صرافی بود را مورد اشاره قرار داد و گفت آنها ارز مداخله‌ای را گرفته و در بازار آزاد فروخته بودند.

راه‌اندازی واحدی برای نقد آرای دادگستری

وی تصریح کرد: برنامه دیگر دادگستری مبنی بر راه‌اندازی واحدی جهت نقد آرای دادگستری است به طوریکه در این واحد،  آرای صادر شده دادگستری توسط اشخاص متفاوت اعم از قضات، اساتید و غیره مورد نقد قرار خواهد گرفت که تا ۱۵ روز آینده راه‌اندازی خواهد شد.

خلیل‌اللهی متذکر شد: اساساً سیاست وجودی دادگستری تامین عدالت، ارائه خدمات به مردم است به طوریکه اولویت بنده این است که کل وقت اداری را به پاسخگویی به ارباب رجوع بگذارم.

وی با تاکید بر لزوم فسادزدایی در داخل و خارج قوه قضائیه نه با ایجاد تنش و حاشیه بلکه در کمال آرامش تصریح کرد: همه توان خود را خواهیم گذاشت که اگر فسادی باشد، جلوی آن را بگیریم.

وجود یک اراذل و اوباش برای ما هم زیاد است

رئیس کل دادگستری استان بیان کرد: الحمدالله آمار زیادی از لحاظ اراذل و اوباش در استان نداریم ولی وجود یک اراذل و اوباش برای ما هم زیاد است،گفت: در طول ۱۰ سال دادستانی انقلاب تبریز فقط دو مورد مزاحمت به نوامیس در عینالی گزارش شده بود که از این به بعد حتی یک مورد هم نخواهد بود و من اجازه نمی‌دهیم تا به یک فرد مزاحمت ایجاد کرده و یا یکی قمه بر دست گرفته و ایجاد رُعب و وحشت کند.

وی اذعان داشت: اگر رانت و مشکلی در اداره‌‌ها باشد، من قول می‌دهم با کمک و همکاری ضابطان یک فضای آرام را ایجاد خواهیم کرد.

خلیل‌اللهی افزود: اگر تخلفی است برای من فرقی نمی‌کند که آن فرد کیست و به کجا وصل است و قطعاً با برخورد جدی از لحاظ مفاسد اجتماعی، اداری و اقتصادی با آنها خواهیم داشت. 

وی تاکید کرد: بدنه دادگستری یک بدنه سالم است و ما اشخاص بزرگی در این بدنه داریم که البته خود سیستم دادگستری نیز افراد ناسالم و مفسد را پس خواهد زد و ما در این سیستم با برادر خود هم شوخی نداریم و بنده وفادار به سوگندی هستم که قرائت کرده‌ام.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به رای محکومیت افراد صاحب نام و مدیر در طول قضاوت خود در تبریز گفت: عملکرد بنده را همه می‌دانند و با محکومیت و رای‌های صادره صداقت و جدیت کارم را نشان داده‌ام.

وی یادآور شد: شورای حل اختلاف مطبوعات هر چند پررونق نیست، باید فعال شود چراکه بنده  معتقدم تا هر پرونده راجع به اصحاب قلم می‌آید به این شورا ارجاع داده شده و به ترتیب اولویت پیگیری شود.