روزنامه ایران: موج سواری روی کشتی قرآنی
روزنامه ایران: موج سواری روی کشتی قرآنی

کشتی قرآنی مطلا همچنان روی موج انتقاد است. ۵ روز پیش بود که در موزه آستان حرم حضرت فاطمه معصومه(س) از سفینه‌ای رونمایی شد که با سوزن فولادی روی ورقه‌هایی تمام قرآن حکاکی شده بود به گزارش قلم پرس روزنامه اایران در مقاله ای ب موضوع کشتی قرآنی و حوشی پیرامونن آن پرداخت: کشتی قرآنی […]

کشتی قرآنی مطلا همچنان روی موج انتقاد است. ۵ روز پیش بود که در موزه آستان حرم حضرت فاطمه معصومه(س) از سفینه‌ای رونمایی شد که با سوزن فولادی روی ورقه‌هایی تمام قرآن حکاکی شده بود

به گزارش قلم پرس روزنامه اایران در مقاله ای ب موضوع کشتی قرآنی و حوشی پیرامونن آن پرداخت:

کشتی قرآنی مطلا همچنان روی موج انتقاد است. ۵ روز پیش بود که در موزه آستان حرم حضرت فاطمه معصومه(س) از سفینه‌ای رونمایی شد که با سوزن فولادی روی ورقه‌هایی تمام قرآن حکاکی شده بود. به گفته خالق این اثر، حرم امام حسین(ع) لنگرگاه نهایی این کشتی قرآنی و طلاکوب است که حدود ۷۰ کیلو وزن دارد. اگرچه این کشتی، می‌توانست همانند دیگر نمادهای مذهبی‌ای که سالیان سال است در ایران  و سایر کشورهای اسلامی ساخته می‌شود، مورد احترام، تمجید و تبرک باشد اما انتشار یک شایعه و یک تصویر آن را دچار «طوفان انتقادها» کرد.

شایعه نخست این بود که کشتی طلاکوب از ۷۰ کیلو طلا به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان ساخته شده است و تصویر مورد اشاره، بازدید پیشین حسن روحانی از این اثر هنری بود. اگرچه انتقاد برخی رسانه‌های خارجی و آسمان ریسمان بافتن آنها بخصوص در شرایط فعلی خیلی غیرقابل پیش‌بینی نبود، اما کمتر کسی می‌پنداشت فعالان اصولگرا یا سایت‌هایی چون «تابناک» و «رجانیوز» لیدر اعتراض‌ها شوند. آن هم پس از آنکه صاحب اثر با رد شایعات، توضیح داد در ساخت این کشتی سه متری، حدود ۴۰ کیلو چوب استفاده شده و جنس بدنه نیز از برنز است. به گفته سیدعلی‌اصغر موسوی برای طراحی و ساخت این اثر تنها ۴۰ میلیون تومان آن هم از هزینه شخصی پرداخته شده و فقط و فقط ۱۵۰ گرم طلا برای آبکاری، آن هم برای افزایش ماندگاری اثر استفاده شده است. وی همچنین درباره بازدید حسن روحانی از این کشتی توضیح داد، رئیس جمهوری ۱۴ آذرماه یعنی حدود ۵۰ روز پیش در حاشیه مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی و به درخواست او از این اثر دینی- هنری بازدید کرده است.

 

با وجود این توضیحات، سایت «رجا نیوز» رسانه احمدی‌نژادی‌های تواب و نزدیک به «جبهه پایداری» با این تیتر که «حتی با نیت نذر، وقف و خیرات هم نمی‌توان زراندود کردن قرآن را پذیرفت/ آثار هنری باید مقدمه فهم قرآن باشد نه ترویج اشرافی‌گری» نوشت: «اگرچه تولید آثار هنری برآمده از قرآن قطعاً عملی ارزشمند خواهد بود، اما ساخت چنین چیزی چه اندازه با آیات و روایات اسلامی انطباق دارد؟ از سوی دیگر به ضربه‌ای که این کار به ساحت مقدس قرآن و به پاکی اسلام عزیز وارد ساخته است فکر شده است؟» این گزارش می‌افزاید: «در کشوری که جمع زیادی از مردم از اولیات محرومند، در مملکتی که شخص اول که امید دل محرومان و مستضعفان است،  لباس مندرس می‌پوشد و زندگی زاهدانه پیشه کرده، این رفتارها قطعاً تعجب‌برانگیز خواهد بود! اگر قرآن مطلا کارساز بود، پیامبر به آن امر و اقدام می‌فرمود اما نه تنها چنین نکرد بلکه به تعبیر مولا علی علیه‌السلام پیامبر چشم از جهان فرو بست در حالی که حتی دو روز پی در پی غذای سیر نخورد و هیچ اندوخته‌ای از خود باقی نگذاشت.» سایت «تابناک» منتسب به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گزارشی با عنوان «ساختن کشتی و قرآن مطلا را چگونه باید ببینیم و تفسیر کنیم؟!» نوشت: «بنا را بر این می‌گذاریم که هیچ بیکاری در کشورهای اسلامی وجود ندارد، هیچ کارگر و کارمندی هم زیر فقر نیست و در بیرون از جهان اسلام هم هیچ انسان محروم و فقیری نیست که به حکم «انسان» بودن و «انسانیت» به یاری مادی ما نیازمند باشد. و گیریم که هیچ کار فرهنگی یا هنری ضروری‌تر و مهم‌تری هم در جامعه اسلامی وجود ندارد که این قبیل هزینه‌ها برای آن صرف شود. قبول؛ آیا باز هم «قرآن مطلا» با سیره و سنت رسول توحید و عدالت ناسازگار نیست؟ آیا این حرکت در جهت خلاف حرکت آن بزرگوار به سوی جامعه توحیدی و عادلانه نیست؟» سایت وابسته به محسن رضایی می‌افزاید: «شاید وسط دعواها و مناظرات بیهوده سیاسی ما برخی از اصول را فراموش کرده باشیم و یکی از این اصول، توجه به فقرا و محرومانی است که هر یک از ما می‌شناسیم. شاید باید یک بار دیگر به این توجه کنیم که هدایا و نذورات خود را چگونه صرف کنیم تا به سیره ائمه(ع) نزدیک‌تر باشد.»همزمان با «تابناک» و «رجانیوز»، خبرگزاری‌هایی چون «بی‌بی‌سی» و «رادیو فردا» در گزارش‌های مفصل، به حواشی ساخته شده پیرامون این کشتی طلاکوب پرداخت. اگرچه رسانه‌های خارجی یادشده پیشتر در موارد مشابه، موضع مشابهی اتخاذ کرده بودند اما موتورهای جست‌وجوگر درباره مواضع رسانه‌هایی چون «تابناک» و «رجانیوز» موارد مشابه که در دولت قبل خلق شد، نتایج قابل تأملی نشان می‌دهد. چه همین رسانه‌ها خبر ساخت ضریح جدید بارگاه امام حسین (ع) و بازدید محمود احمدی‌نژاد از آنها را با آب وتاب و فراوان بازتاب دادند. ضریحی که بنا به گزارش‌های رسمی که عیناً در «تابناک» و «رجانیوز» منعکس شد، ۱۱۸ کیلوگرم طلا برای ساخت آن به کار رفته شده بود؛ یعنی ۸۰۰ برابر بیشتر از کشتی مطلای قرآنی.

به گفته حجت‌الاسلام تکیه‌ای، سخنگوی هیأت امنای ساخت ضریح، عمده طلاهای به کار رفته شده اهدایی از سوی مردم و  ارزش این اثر در روز پرده‌برداری ۷ میلیارد تومان بود. یعنی حتی اگر ادعای ساخت کشتی قرآنی مطلا راست می‌بود، به لحاظ ریالی یک‌هفتم ضریح جدید امام حسین(ع) هزینه شده بود. آن اثر با حضور آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت‌الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام تقوی رئیس وقت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و الیاس نادران نماینده وقت مجلس شورای اسلامی رونمایی شد و بعد از رونمایی، آن را از مسیر ساوه، اراک، بروجرد، خرم‌آباد، شوشتر، دزفول، آبادان و اهواز عبور دادند تا مردم ضمن بازدید از حرم جدید امام حسین(ع) به آن تبرک و تیمن بجویند. این اثر بعداً از مرز مهران خارج و به عراق رسید و در همان جایی قرار یافت که قرار است کشتی قرآنی مطلا در آن آرام بگیرد.مقایسه فضای رسانه‌ها در واکنش به این دو اثر که نمی‌توان ارزش معنوی‌شان را قیاس کرد، سؤال‌های جدی‌ای را مطرح کرده است که سایت‌هایی چون «تابناک» و «رجانیوز» باید به آن پاسخ بگویند؛ اینکه آیا «حتی با نیت نذر، وقف و خیرات هم نمی‌توان زراندود کردن قرآن را پذیرفت» اما می‌توان ضریحی که ۱۱۸ کیلو طلایی که اتفاقاً از هدایا و نذورات بوده را پذیرفت؟ آیا در زمان محمود احمدی‌نژاد در جهان اسلام  و بیرون جهان اسلام کسی به یاری مادی ما نیازمند نبود؟ اگر احمدی‌نژاد با ضریح طلایی امام حسین(ع) –که جان و مال همه مسلمانان فدای او باد- عکس یادگاری بگیرد، نماد علقه مذهبی و اعتقادات دینی اوست اما اگر تصویر حسن روحانی کنار کشتی قرآنی مطلا باشد، ترویج «اشرافی‌گری»؟ به واقع برای «تابناک» و «رجانیوز» چه فرقی میان ضریح امام حسین (ع) و قرآن مطلایی است که مصداق حدیثی که امام حسین (ع) را «سفینه‌النجاه» می‌خواند و بر همین اساس به شکل کشتی که به زبان عربی «سفینه» می‌شود، وجود دارد.

بی تردید نمادهای مذهبی، در هر دین و آیینی نه تنها مورد احترام ملتزمان و معتقدان به آن دین است، بلکه سایر ادیان بویژه ادیان الهی و توحیدی را  از هر گونه بی احترامی به نمادهای ادیان دیگر به شدت تحذیر می‌دهند. از سوی دیگر هر دین و آیینی برای جاودانه کردن اصول،اعتقادات و نمادهای خود برای اعصار آن را در ارزشمندترین قالب‌ها –چه مادی و چه معنوی- می‌ریزد. در جهان مسیحیت هنرمندانی چون میکل آنژ تندیسگر ایتالیایی مجسمه‌ مریم‌ مقدس‌ که حضرت عیسی(ع) را در آغوش مادرش نشان می‌دهد،مسیح مصلوب، مجسمه داود یکی از قهرمانان کتاب مقدس را می‌سازد و لئوناردوداوینچی «شام آخر» حضرت عیسی (ع) و حواریونش را به تصویر می‌کشد. برای نمونه در جهان اسلام هم ساخت مساجد فاخر از سوی خلفا، امرا و حتی پادشاهان نشانی از تقید آنان به دین بود و از آن جمله می‌توان به مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان، مسجد سلطان احمد در استانبول، مسجد عبودیه در مالزی، مسجد طلایی در لیبی یا توسعه و تجهیز مسجدالحرام (با بیش از ۳۰ میلیارد دلار) و مسجدالنبی اشاره کرد.
در کشور خودمان علاوه بر ساخت ضریح‌ها و گنبد‌ها با فلزات گران‌قیمت، ثبت قرآن به اشکال هنری و ارزشمند همیشه محل حمایت و احترام مردم و مسئولان بود. همین سال گذشته در اصفهان از مصحف شریفی رونمایی شد که طراحی و نگارش آن ۱۸ سال طول کشیده بود و به گزارش شفقنا بیش از هزار و ۴۰۰ نگین برلیان در جلد آن به کار رفته است. همچنین  با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی از قرآن دست‌نویسی رونمایی شد که برای نگارش این مصحف شریف از ۶۰ کیلوگرم نقره و یک کیلوگرم طلای ۲۴ عیار استفاده شده بود و قرار بود با عواید فروشش به نیازمندان کمک شود. یا در اثر نفیس دیگری، کل آیات قرآن در ۷۶ ورق دو رویه و ۱۵۲ صفحه به صورت فرش دو رویه بافته و صحافی شد. بنا به گزارش‌ها آستان قدس رضوی و آستانه مقدسه حضرت معصومه، گنجینه‌ای از نفیس‌ترین قرآن‌های خطی و قدیمی و ارزشمند است که بخشی از هویت دینی و فرهنگی ایران و ایرانیان به شمار می آید و حال سؤال اینجاست چرا کشتی قرآنی مطلا اینقدر حاشیه ساز می‌شود؟ شاید وسط دعواها و مناظرات بیهوده سیاسی ما برخی از اصول را فراموش کرده باشیم!/ روزنامه ایران