راه‌اندازی خط تولید خودروهای برقی در تبریز
راه‌اندازی خط تولید خودروهای برقی در تبریز
استاندار آذربایجان شرقی از راه‌اندازی خط تولید خودروهای برقی خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم در آینده نزدیک، بتوانیم در این زمینه نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به گزارش قلم پرس، محمدرضا پورمحمدی با تبریک هفته دولت و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: این دو شهید بزرگوار، اسوه خدمت‌رسانی به مردم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران هستند و ما مسئولان نیز باید همواره ادامه‌دهنده راه آنان باشیم.

وی با اشاره به سیاست‌های خصمانه استکبار جهانی علیه ملت ایران در چهل سال گذشته، عنوان کرد: به‌رغم شرایط سخت اقتصادی و اتفاقاتی مانند جنگ تحمیلی، مردم ایران همواره در مسیر خودکفایی حرکت کرده و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده‌اند.

پورمحمدی با بیان اینکه استکبار جهانی، آرزوی سقوط نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران را به گور خواهد برد، افزود: جمهوری اسلامی با اقتدار هرچه بیشتر، روند پیشرفت و توسعه را ادامه خواهد داد و مردم ما با تجربه‌ای که از شرایط سخت گذشته به دست آورده‌اند از این پس نیز با روحیه مقاومت، در برابر زیاده‌خواهی استکبار ایستاده و تمام سختی‌ها را به فرصت‌های مناسب برای شکوفایی در بخش‌های مختلف تبدیل خواهند کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه “آذربایجان، سر ایران است”، گفت: تبریز و آذربایجان در برهه‌های مختلف سیاسی و تاریخی به خوبی امتحان پس داده‌اند و در تمامی ادوار تاریخی همچون دفاع مقدس و سازندگی، در توسعه و آبادانی میهن اسلامی پیشگام بوده‌اند.

پورمحمدی به بخشی از ظرفیت‌های جغرافیایی، اقتصادی و صنعتی استان اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های مهم و حساس کشور است که همواره در مسیر توسعه و شکوفایی کشور، موثر و نقش آفرین بوده است.

وی با اشاره به تحول و توسعه در بخش کشاورزی استان، اظهار داشت: مساحت اراضی زیر کشت گلخانه‌ای در استان به ۳۲۰ هزار هکتار رسیده و روند توسعه آن نیز ادامه دارد و بر همین اساس، استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های برتر کشور در این حوزه محسوب می‌شود.

پورمحمدی همچنین به مزایای صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و سودده اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود ۱۸۰۰ اثر ثبت شده ملی و بین‌المللی در استان، توسعه گردشگری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت استان است و خوشبختانه شاهد افزایش ۸۷ درصدی گردشگران داخلی و ۳۷ درصدی گردشگران خارجی به استان در چهار ماهه نخست امسال بودیم.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت شناخت ظرفیت‌ها و مشکلات استان تأکید کرد و گفت: معتقدم که همه افراد به مشورت با انسان‌های باتجربه نیاز دارند و بر این اساس از بدو مسئولیت در جایگاه مدیریت ارشد استان، با تشکیل گروه مشورتی با حضور مسئولان، شخصیت‌های موثر و نخبه دانشگاهی و متخصصان حوزه‌های مختلف، برنامه‌ریزی برای توسعه استان و رفع مشکلات را در دستور کار قرار داده ام.

پورمحمدی، اشتغال جوانان را اصلی‌ترین دغدغه مسئولان و مردم عنوان کرد و گفت: برای ایجاد اشتغال پایدار در استان، برنامه‌های بلندمدتی طراحی شده است که یک نمونه از آن، راه‌اندازی کارخانه ذوب در مجتمع مس سونگون است که مراحل اجرایی آن آغاز شده و با بهره‌برداری کامل از این پروژه، علاوه بر اینکه از خام‌فروشی کنسانتره مس در این معدن جلوگیری می‌شود، هزاران نفر از جوانان نیز صاحب شغل خواهند شد.

وی از انتقال حساب‌های مالی مس سونگون به استان خبر داد و افزود: گردش مالی این مجموعه در سال، مبلغی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان است که با انتقال این حساب‌ها به استان، زمینه بهره‌مندی از منابع مالی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های معدنی نیز فراهم خواهد شد.

پورمحمدی همچنین از وجود بیش از پنج میلیارد تن ذخیره شناسایی شده در معدن نفلین‌سینیت سراب خبر داد و گفت: آلومینا از جمله مواد اولیه تحریمی است که در صنایع دفاعی و نظامی و پزشکی کاربرد فراوانی دارد. متاسفانه از سال‌های گذشته به این پروژه مهم، توجه چندانی نشده و در برخی موارد، آلومینای مورد نیاز کشور از کشورهای آفریقایی وارد می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به جلسات مختلف با مسئولان کشور در خصوص این پروژه، افزود: قراردادی سه جانبه میان یک شرکت خارجی و شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو منعقد شده که مراحل خوبی را طی می‌کند. بهره‌برداری از این پروژه نیز ۱۰ هزار نفر از جوانان جویای کار را صاحب شغل خواهد کرد.

پورمحمدی همچنین از اهتمام مدیریت ارشد استان برای تبدیل استان به قطب سوم خودروسازی کشور و راه‌اندازی خط تولید خودروهای برقی خبر داد و اظهار داشت: دکتر پزشکیان، نائب رییس مجلس شورای اسلامی در این زمینه حمایت‌ها و پیگیری‌های ارزشمندی انجام داده‌اند که امیدواریم در آینده نزدیک، بتوانیم در این زمینه نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هیچ واحد تولیدی و صنعتی بحرانی در استان نداریم، گفت: بسیاری از مشکلات کارخانجات که در سال های گذشته وجود داشت، با اتخاذ تدابیری همچون تغییر مدیریت و تغییر مالکیت، برطرف شده است.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این برنامه رادیویی، با اشاره به آتش‌سوزی اخیر در جنگل‌های ارسباران، گفت: در بازدیدی که از عملیات مهار آتش‌سوزی داشتم، به یکی از خبرنگاران گفتم که ارسباران، جان ماست و بر این باوریم که هر میراثی، چه تاریخی و چه مواهب طبیعی، سرمایه‌های اصلی ما هستند که باید نهایت تلاش برای حفظ و حراست از آنها انجام شود.

وی با انتقاد از افرادی که از این حادثه، بهره‌برداری سیاسی کردند، گفت: متاسفانه تعلل برخی نهادها از ارائه تجهیزات لازم برای مهار آتش‌سوزی، موجب تأخیر در این امر شد؛ با این حال بنده به عنوان نماینده دولت در استان، از زحمات و تلاش‌های تمام عوامل دخیل بویژه نیروهای تلاشگر بسیج، سپاه، ارتش و نیروهای مردمی قدردانی می‌کنم.

پورمحمدی به پروژه‌های قابل افتتاح استان در هفته دولت نیز اشاره کرد و گفت: در این هفته، ۷۸۹ پروژه خدماتی، اقتصادی و عمرانی در استان افتتاح می‌شود که از این تعداد، ۴۳۴ پروژه مربوط به مناطق روستایی است.

وی افزود: در هفته دولت ۵۵ پروژه ملی از جمله ۲۸ کیلومتر از آزادراه تبریز- ارومیه نیز افتتاح می‌شود.

پورمحمدی به آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های حوزه راه در استان نیز اشاره کرد و از افتتاح کامل بزرگراه تبریز- اهر تا گویجه‌بل تا آبان ماه، بهره‌برداری از بزرگراه تبریز- سهند تا پایان سال و بهره‌برداری از راه‌آهن میانه- بستان‌آباد تا دو ماه آینده خبر داد.