حکومت جریان روحانی بر آموزش و پرورش!/ صنف پنداران با سیاست زدگی آبروی معلم را برده اند
حکومت جریان روحانی بر آموزش و پرورش!/ صنف پنداران با سیاست زدگی آبروی معلم را برده اند

فرهنگیان انقلابی آذربایجان شرقی خواستار تسریع در تغییرات بدنه مدیریتی آموزش و پرورش هستند و می گویند: در حال حاضر جریانی وابسته به دولت قبل و حامی اجرای سند ۲۰۳۰ بر این مجموعه حاکم است و اجازه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نمی دهد. به گزارش خبرنگار فارس از تبریز، تشکل […]



فرهنگیان انقلابی آذربایجان شرقی خواستار تسریع در تغییرات بدنه مدیریتی آموزش و پرورش هستند و می گویند: در حال حاضر جریانی وابسته به دولت قبل و حامی اجرای سند ۲۰۳۰ بر این مجموعه حاکم است و اجازه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نمی دهد.

به گزارش خبرنگار فارس از تبریز، تشکل های انقلابی فرهنگیان آذربایجان شرقی با برگزاری «گردهمایی فرهنگیان انقلابی، پیوند با ولایت، پیگیری مطالبات فرهنگیان» ضمن بررسی شرایط حاکم بر مجموعه آموزش و پرورش خواستار تحقق مطالبات این قشر به ویژه در مورد طرح رتبه بندی معلمان و البته اصلاح ساختارهای  ناکارآمد حاکم بر فضای آموزشی و پرورشی کشور شدند. 

مسئولان همت لازم برای پیگیری مطالبات رهبری را ندارند

دقیقی یکی از سخنرانان این گردهمایی بود که گفت: چون تمام زندگی خود را برای آموزش و پرورش وقف کرده ایم آینده آن برای ما مهم است و اصلی ترین هدف ما نیز پیگیری مطالبات رهبری است که بارها تکرار شده اما همتی از مسئولان مربوطه برای اجابت آنها ندیده ایم.

وی تصریح کرد: مطالبات فرهنگیان قابل چشم پوشی و فزون خواهانه نیست و باید راهکارهایی برای تحقق این مطالبات بیابیم و به دنبال نقد سیستم و ساختار معیوب فعلی هستیم چون در چنین شرایطی حتی اگر توانمندترین افراد نیز حضور داشته باشند کاری از پیش نخواهند برد و البته که باید چنین افرادی که دارای آگاهی و شجاعت لازم باشند در مجموعه بکار گرفته شوند تا با یک جراحی دقیق این سیستم معیوب را اصلاح کنیم.

طرح رتبه بندی زخمی چرکین شده است

علومی از دیگر سخنرانان این گردهمایی گفت: در ابتدای وعده هایی که در مورد رتبه بندی داده می شد، قرار بود با اجرای طرح آماده ای که می خواست معلمان را همتراز اساتید دانشگاه تهران کند، در کمترین زمان احکام معلمان زده شود اما به یکباره این موضوع را جناحی کردند و دولت قبل مدعی شد که مجلس انقلابی مانع این کار شد و با عوض شدن دولت و به گفته حجت الاسلام رئیسی مقرر شد یکبار برای همیشه این مشکل حل و تا فروردین ۱۴۰۰ نهایی شود.

وی افزود:  اما پس از دولت و مجلس نوبت به شورای نگهبان رسید و وعده شهریور سال گذشته داده شد و با این حال طرحی که مورد تأیید ارکان نظام بود اکنون به یک زخم تبدیل شده و حتی چرک کرده و برخی به نام ما و با لباس ما به بهانه رتبه بندی برخی موضوعات غیر مرتبط را خواستارند و ما که اهل تجمع در کوچه و خیابان نیستیم، تنها صدور احکام رتبه بندی به عنوان یک طرح مصوب را خواستاریم و نه وعده و وعید دیگری.

سایه شوم سیاست زدگی بر آموزش و پرورش

بیابانی به عنوان یکی دیگر از حاضران در این گردهمایی اظهار داشت: سایه شوم سیاست زدگی بر آموزش و پرورش موضوعی است که مانند همه دستگاه ها و سازمان ها و البته به دلیل تاثیرگذاری این مجموعه غیرقابل کتمان است و گرایش ها، احزاب و افراد از هیچ فرصتی برای عضوگیری و تحقق اهداف سیاسی خود از مجموعه گسترده آموزش و پرورش غفلت نمی کنند و به واسطه چنین بستری، فساد و رانت جای تعامل و تعقل را می گیرد و سنگ اندازی برای ممانعت از اجرای قانون صورت می گیرد.

وی تأکید کرد: با توجه به گستره مجموعه آموزش و پرورش و البته منفعت طلبی برخی مدیران مجموعه و فرصت طلبی برخی جریان های سیاسی زمینه برای سؤاستفاده از نام و جایگاه معلم ایجاد می شود و امیدواریم با حضور مدیر کلی انقلابی بساط این سیاست زدگی از آموزش و پرورش برچیده شود.

خدشه به جایگاه معلم  توسط برخی تحرکات / فرهنگیان قشری محجوب و مأخوذ به حیا هستند

 جعفری که به عنوان یکی از بانوان فرهنگی حاضر در این گردهمایی سخن می گفت، اظهار داشت: فرهنگیان قشری محجوب و مأخوذ به حیا هستند و در تمام این سالها مطالبات خود را از مسیرهای قانونی طرح و پیگیری کردند اما برخی تحرکات اخیر که به نام معلم و از مسیرهای نادرست صورت می گیرد، از این مطالبات به حق معلمان در جهت منافع خود سواستفاده کردند در حالی که همین افراد و جریان ها در دولت قبلی کاملا سکوت کرده بودند اما با روی کار آمدن دولت جدید آغاز به برخی تحرکات کردند که جایگاه معلم را خدشه دار کردند. 

وی افزود: مطالبه اصلی ما رسیدگی سریع به وضعیت معیشتی از طریق قانونی است چرا که در غیر این صورت مشکلات آموزشی و تربیتی نسل های آینده گریبانگیر ما خواهد شد چرا که ریشه همه مشکلات کشور را باید در آموزش و پرورش جستجو کنیم و به همین دلیل از همه مسئولان در همه رده ها می خواهیم به وضعیت روحی و معیشتی معلمان و در رأس همه آنها موضوع رتبه بندی مورد توجه قرار گیرد.

نقش معلم در تمدن سازی نوین اسلامی در همه دولت ها مغفول مانده است

کمندی از فعالان فرهنگی حوزه آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی گفت: نقش معلم در تمدن سازی نوین اسلامی نکته مغفول در همه دولت ها بوده و اگر اکنون توسعه و ابهتی پوشالی در کشورهای غربی می بینیم به دلیل سیستم تربیتی و آموزشی آنهاست و در جامعه ما با رویکردهای الهی روش های ناکارآمد و ناصواب در حوزه آموزش و پرورش اتخاذ و بکار گرفته می شود.

وی خاطرنشان شد: خواهش ما از دولت انقلابی مستقر تغییر نگاه به قشر معلم است.

چون شیرینی طرح رتبه بندی که زنگار ۱۰ ساله آن را دولت و مجلس انقلابی زدوده شد، با برخی آیین نامه ها تلخ می شود و این طرح که قرار بود معلم خوب را از معلم عادی تمییز کند، به طرحی برای افزایش حقوق معلمان تقلیل داده شد و اکنون تنها خواسته از این طرح همین موضوع حقوق است در حالی که باید مشوقی برای ارتقای سطح معلمان در ابعاد مختلف می شد.

وی کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۴ را موضوع نگران کننده بعدی دانسته و اظهار داشت: در حالی که معلمی رسالت انبیاست، کار به جایی رسیده که از سایر ارگان ها و نهادها برای جذب نیرو درخواست می شود.

خود صنف پنداران با سیاست زدگی آبروی معلم را برده اند

نظری از کنش‌گران حوزه تعلیم و تربیت نیز در این گردهمایی گفت: در حالی که طرح رتبه بندی حرکت و قدمی رو به جلو به همت دولت و مجلس انقلابی است، خود صنف پنداران با سیاست زدگی آبروی معلم را برده اند و مشخص نیست وقتی معلوم شد دولت آقای رییسی امور را به دست خواهد گرفت و نوبخت نامه ای زد که ما رتبه بندی را اجرا کرده ایم و تمام شده است، آن موقع این خود صنف پنداران کجا بودند و هیچ صدایی از آنها درنیامد. 

وی با اشاره به اینکه البته ایرادی نیز به معلمان واقعی وارد است که چرا عنان امور مطالبه گرانه را به دست نگرفته اند، افزود: در مورد معلمان مدارس غیردولتی نیز به جای اینکه ۲۵۰ هزار معلم این جامعه را وارد سیستم آموزش و پرورش کنند، بهتر است حقوق این معلمان را از مدارس طرف قرارداد آنها بگیرند و بدهند.

این کنش‌گر حوزه تعلیم و تربیت تصریح کرد: مطالبه بعدی نیز در مورد معلمان خرید خدمتی است که متأسفانه شنیده می شود ۲۰ ماه حقوق نگرفته اند و باید شرکت های جذب کننده این معلمان مورد بازخواست قرار گیرند و موضوع بعدی در این بخش برخی معلمان خرید خدمتی است که به این اسم تنها نامشان در فهرست معلمان وجود دارد و حقوق می گیرند اما در مدارس حضور ندارند.

عده ای به دنبال منحرف کردن مطالبات معلمان به نفع خود هستند

عبدالهی از دیگر فرهنگیان حاضر در این مراسم گفت: عده ای اکنون کاسه داغ تر از آش شده اند و در حالی که طرح رتبه بندی به صورت جدی از سال ۹۰ دوباره و پس از اواخر دهه ۶۰ پیگیری می شود، این عده اکنون با تغییر دولت زبان به انتقاد و مطالبه گشوده اند در حالی که در هشت سال دولت قبلی مهر سکوت به لبانشان زده بودند.

وی ادامه داد: افراد تجمع کننده فعلی که به اسم مطالبات معلمان برخی اقدامات ناهنجار را انجام می دهند، بدانند که باید از طریق قانونی مطالبه کنند و بهترین مسیر نمایندگان مجلس است و باید بگوییم برخی افراد مسأله دار که از سیستم آموزش و پرورش کنار گذاشته شده اند، با جمع کردن عده ای با این تحرکات به دنبال ریختن زهر خود هستند و متاسفانه برخی نیروهای ولائی و ارزشی نیز با این جریان همراه شده اند.

دولت روحانی بر آموزش و پرورش حکومت می کند

اژدر علمی دیگر سخنران گردهمایی فرهنگیان ولائی آذربایجان شرقی اظهار داشت: کمبود نیرو معضلی جدی در آموزش و پرورش است که با راهکارهایی مانند کوتاه کردن دوره های دانشگاه فرهنگیان با تجدید نظر در برخی واحدهای غیر ضروری و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می توان آنرا حل کرد اما متأسفانه به دلیل حضور افراد حامی سند ۲۰۳۰ در شورای عالی آموزش و پرورش هیچ حرکتی در خصوص اجرای این سند دیده نمی شود و لازمه این مهم، تغییر اساسی در ترکیب این شوراست.

وی ادامه داد: اگر به دنبال ورود نیروهای نخبه و استعدادهای فرهیخته به آموزش و پرورش هستیم، باید معیشت معلمان از طریق طرح هایی مانند رتبه بندی متحول شود و باید نیروهای توانمند در حوزه هایی مانند معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش بکار گرفته شوند تا آسیب های تربیتی که در مدارس وجود دارند، حل شوند چرا که امور تربیتی مکمل فرآیند آموزشی است.

علمی تأکید کرد: فعلا دولت روحانی بر آموزش و پرورش حکومت می کند چرا که افراد حامی سند ۲۰۳۰ عنان امور را در دست دارند و انتظار داریم تغییرات جدی در خصوص انتصاب مدیران از سوی دولت انقلابی در کمترین زمان صورت گیرد.

انتهای پیام/