سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل از حمل ۲.۵ میلیون تن بار از طریق این راهآهن در سال اول بهرهبرداری خبر داد و گفت: پیشبینی میشود این میزان بار در سال بیستم بهرهبرداری به ۴ میلیون تن برسد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، علی کاظمی، سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل درباره مشخصات فنی راه آهن میانه- […]
سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل از حمل ۲.۵ میلیون تن بار از طریق این راهآهن در سال اول بهرهبرداری خبر داد و گفت: پیشبینی میشود این میزان بار در سال بیستم بهرهبرداری به ۴ میلیون تن برسد.
به گزارش قلم پرس،از تبریز، علی کاظمی، سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل درباره مشخصات فنی راه آهن میانه- اردبیل اظهار کرد: طول این خط آهن ۱۷۵ کیلومتر بوده و در ۱۱ قطعه در حال اجراست.
وی افزود: راهآهن میانه- اردبیل از ایستگاه زاویه واقع در شهرستان میانه استان آذربایجانشرقی آغاز میشود و با عبور از منطقه کوهستانی به ایستگاه اردبیل میرسد.
سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل توضیح داد: به لحاظ شرایط توپوگرافی، ۳۵ درصد این پروژه در منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد در تپه ماهور و ۲۰ درصد در منطقه هموار واقع شده است.
به گفته کاظمی، این محور با مشارکت ۱۱ شرکت پیمانکاری و نظارت ۶ شرکت مهندسان مشاور در حال اجراست.
سرپرست مجری راه آهن میانه- اردبیل اظهار کرد: عملیات احداث این خط آهن از سال ۸۴ شروع شده و تاکنون در حوزه زیرسازی حدود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیشرفت کلی طرح نیز به ۸۳ درصد رسیده است.
وی ادامه داد: تاکنون حدود ۱۰۱ کیلومتر از محور ریلگذاری شده و سایر قسمتها نیز در دست تکمیل است که بهطور ۱۰۰ درصدی از ریل ملی استفاده شده است.
کاظمی گفت: راهآهن اردبیل با توجه به اینکه از منطقه کوهستانی عبور میکند دارای حدود ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۴ هزار متر بوده و ۵ کیلومتر نیز پل دریایی بزرگ دارد.
به گفته سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل، این خط ریلی دارای ۳ کیلومتر پل تیپ آبرو بوده و ۲۳ دستگاه گالری به طول ۵.۵ کیلومتر دارد.
کاظمی، حجم کلی عملیات خاکی این محور را ۳۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و خاطرنشان کرد: راهآهن میانه- اردبیل دارای ۸ ایستگاه شامل ۲ ایستگاه تشکیلاتی مسافری، ۳ ایستگاه مسافری درجه دو بهنامهای فیروزآباد، گنجگاه و مهماندوست و ۳ ایستگاه بین راهی میشود.
جابهجایی مسافر از طریق این خط ریلی به ۱.۵ میلیون نفر میرسد
سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل درباره ترافیک این خط ریلی یادآور شد: پیشبینی شده در سال اول بهرهبرداری ۲.۵ میلیون تن بار و ۶۰۰ هزار نفر مسافر جابهجا شود.
وی ادامه داد: پیشبینیها برای سال بیستم بهرهبرداری از این خط ریلی نیز حاکی از حمل ۴ میلیون تن بار و جابهجایی ۱.۵ میلیون تن مسافر است.
کاظمی درباره زمان افتتاح این خط ریلی گفت: هدفگذاری ما بهرهبرداری از راهآهن میانه- اردبیل در سالجاری به شرط تامین منابع مالی مورد نیاز است.
حمل و نقل ریلی به واسطه حجم و میزان جابهجایی بار و مسافر، صرفهجویی در مصرف سوخت و زمین مورد نیاز برای احداث از بهترین زیرساختهای عمرانی به شمار میرود و اردبیل نیز به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی از سرچشمههای بار محسوب شده و به واسطه مرزی بودن نیز از لحاظ ترانزیت کالا و مسافر در کریدور شمال جنوب حائز اهمیت است.
انتهای پیام/س