جابجایی کشتی چوخه از فدراسیون روستایی به جودو به صلاح نیست
جابجایی کشتی چوخه از فدراسیون روستایی به جودو به صلاح نیست

قربانعلی قائمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکسال است که فدراسیون جودو طی نامه نگاری با وزارت ورزش به دنبال آن است تا این رشته ورزشی را از فدراسیون ورزش روستایی بگیرد و تحت پوشش فدراسیون جودو قرار دهد. ورزش کشتی با چوخه ورزش آیینی – پهلوانی است و ریشه در سنت […]

قربانعلی قائمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکسال است که فدراسیون جودو طی نامه نگاری با وزارت ورزش به دنبال آن است تا این رشته ورزشی را از فدراسیون ورزش روستایی بگیرد و تحت پوشش فدراسیون جودو قرار دهد. ورزش کشتی با چوخه ورزش آیینی – پهلوانی است و ریشه در سنت های مردم دارد. 

وی گفت: چوخه ورزش شناخته شده ای است و کمتر کسی در حوزه ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی وجود دارد که این رشته را نشناسد. 

رییس انجمن چوخه فدراسیون ورزس روستایی تصریح کرد: متاسفانه این رشته طی سال های گذشته دچار فراز و نشیب های زیادی شده و تحت پوشش فدراسیون های مختلفی از جمله فدراسیون پهلوانی که در آن زمان محمدرضا طالقانی مسئولیت آن را برعهده داشت، قرار گرفت. همچنین این رشته ورزشی در سال ۹۶ تا ۹۷ تحت مدیریت فدراسیون کشتی درآمد. ولی متاسفانه به دلیل مدیریت دوگانه در بعد مسابقات رسمی و مدیریت ورزش روستایی، عملکرد قابل قبولی نداشت. 

وی خاطرنشان کرد: کشتی با چوخه باید توسط مردم در گودهای چوخه و در مناطق مختلف انجام می شد، بنابراین در فدراسیون کشتی چون به مباحث این رشته توجه خاصی صورت نمی گرفت از اسفند سال ۹۷ با هماهنگی صورت گرفته با وزارت ورزش این ورزش دوباره تحت پوشش فدراسیون ورزش روستایی قرار گرفت. از آن زمان تا امروز این رشته در این فدراسیون فعالیت می کند و اقدامات موثری در زمینه علمی سازی، قانونمندی و آموزش داوران و مربیان در این رشته انجام شده است. 

رییس انجمن کشتی چوخه فدراسیون روستایی اضافه کرد: هنوز کار زیادی برای این که بتوانیم این رشته را در سطح ملی مطرح کنیم، پیش رو داریم. 
هر چند طی سال های اخیر، رسانه ملی در شناسایی این رشته همکاری خوبی با فدراسیون داشته و ما توانسته ایم کشتی چوخه را به عنوان یک رشته سنتی و پهلوانی در کشور مطرح کنیم. 

قائمی تاکید کرد: تیرماه سال گذشته فدراسیون جودو طی درخواستی به وزارت ورزش خواستار انتقال انجمن این رشته به فدراسیون جودو شد. در این خصوص جلساتی را با کارشناسان و به ویژه پیشکسوتان این رشته ورزشی برگزار کردیم و همه بر این امر تاکید داشتند که جابه جایی این رشته در شرایط کنونی به صلاح نیست زیرا مسیری که در جهت قانونمندی و علمی کردن صورت گرفته و برنامه هایی که باید برای توسعه این رشته صورت بگیرد، با این جابه جایی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: فدراسیون جودوی ایران به مدت ۴ سال تعلیق است که این مساله می تواند اثر منفی بر ورزش کشتی با چوخه داشته باشد. ما نظر کارشناسی خود را به صورت رسمی به وزارت ورزش ارائه و تاکید کردیم که با جابه جایی این ورزش به فدراسیون جودو مخالف هستیم و این جابه جایی به صلاح ورزش چوخه نیست و امکان دارد در جهت علمی سازی و توسعه آن مشکلاتی را ایجاد کند. ما همچنان منتظر تصمیم نهایی از سوی وزارت ورزش هستیم. 

قائمی در پایان خاطر نشان کرد: کشتی با چوخه در حال حاضر از جایگاه مناسبی در فدراسیون ورزش روستایی برخوردار است و مورد حمایت قرار دارد و این جابه جایی می تواند جایگاه این رشته ورزشی را تا ورزش درجه دو و سه در فدراسیون جودو کاهش دهد. رشته ای که بعد از فوتبال یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در بخش‌هایی از کشور است و دهها هزار تماشاچی در ده ها گود از قبیل؛ چشمه زینل خان اسفراین، رهورد قوچان، بابانظر و مهدی آباد مشهد، بنی هاشم برغمد جوین، امام مرشد فاروج، زیارت شیروان، گرماب فیروزه، حسینیه نینوا باخرز، شهدای ملارد، کارگران تهران و لیگ اصفهان مسابقات آن را به تماشا می نشینند. وزارت ورزش باید توسعه و فراگیری کشتی با چوخه را به عنوان یک ورزش ملی مورد توجه ویژه قرار دهد تا مثل گوشت قربانی بین فدراسیون ها جابه جا نشود. 

انتهای پیام