تولید نوعی کاتالیست برای حذف آلاینده های شیمیایی در دانشگاه صنعتی سهند
تولید نوعی کاتالیست برای حذف آلاینده های شیمیایی در دانشگاه صنعتی سهند
محققان دانشگاه صنعتی سهند موفق به تولید نوع جدیدی از نانوکاتالیستها برای حذف آلاینده‌های شیمیایی شدند.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، نانوکاتالیستهای نوری اکسیدنیکلِ سیاهِ تزئین شده با نانوموادکربنی و اکسی هالیدهای بیسموت با ۲ کاربرد مهم در تصفیه آبهای آلوده و تولید متانول از دی اکسید کربن، تولید شده است.

محمد حقیقی مجری این طرح تحقیقاتی گفت: این نانوکاتالیست نوری پس از قرارگیری در محیط آلاینده، مولکول‌های آلاینده را جذب و سپس تحت تأثیر نور این مولکول‌ها را به گونه‌هایی بی ضرر و یا کم ضرر تبدیل می‌کند.

وی اضافه کرد: در اختراع حاضر، نانوکاتالیست نوری اکسید نیکل سیاه کامپوزیت شده با نانو مواد کربنی و اکسی هالید بیسموت توانست آنتی بیوتیک پرمصرف تتراسایکلین هیدروکلرید را در حدود ۸۲ درصد حذف کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی سهند یادآور شد: آب‌های آلوده به آنتی بیوتیک ها یکی از معضلات بزرگ جامعه بشری در سراسر جهان محسوب می‌شود. به طوریکه حذف این نوع آلاینده‌ها از محیط‌ زیست بسیار حائز اهمیت است، از سوی دیگر اثر گلخانه‌ای دی اکسید کربن از دیگر مشکلات فعلی است که دست یابی به فرآیندی کارآمد را ضروری می‌سازد.

وی در این باره توضیح داد: شروع انقلاب صنعتی، پیشرفت شهرنشینی، صنایع و تکنولوژی منجر به افزایش تقاضای آب قابل مصرف و مشکلات زیست محیطی همانند آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی شده و آلاینده‌های نوظهوری که در آب شناسایی شدند به یکی از مهمترین چالش‌های جامعه بشری تبدیل شده است.

 حقیقی با بیان اینکه تولد آنتی بیوتیک ها یکی از دستاوردهای مهم بشری است که توانسته جان انسان‌ها را از بسیاری از بیماری‌هایی که علت آن‌ها حیوانات و باکتری‌ها هستند نجات دهد افزود: اما متاسفانه امروزه یکی از پراهمیت‌ترین آلاینده‌های نوظهور آنتی بیوتیک ها، هورمون‌ها و داروهای شیمی درمانی هستند.

وی ادامه داد: برای مثال آنتی بیوتیک ها از طریق پساب‌های صنایع داروسازی وکارخانه‌های سازنده آنتی بیوتیک ها، بیمارستان‌ها، فاضلاب‌های انسانی، داروهای تارخ مصرف گذشته، فاضلاب‌های حیوانی و… به محیط زیست و عمدتاً محیط‌های آبی وارد می‌شوند. این ترکیبات منجر به صدمات جبران ناپذیر زیست محیطی می‌شوند به طوری که در خاک رسوب می‌کنند و در صورت جاری شدن آب‌ها از روی خاک، در آب‌های سطحی و زیرزمینی ماندگار می‌شوند و در نهایت به آب آشامیدنی انسان‌ها و چرخه غذایی آنها راه می‌یابند که امروزه با افزایش جمعیت نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده، بنابراین حذف این مواد ضروری است.

این استاد دانشکده مهندسی شیمی افزود: از سوی دیگر، دی اکسید کربن به عنوان یکی از مهمترین گازهای گلخانه‌ای است که باعث گرمایش زمین شده و گرمایش زمین نیز نقش مهمی در تغییرات اقلیمی ایفا می‌کند. به طوریکه انتظار می‌رود در صورت عدم کنترل حجم ورودی دی اکسیدکربن به جو زمین، در آینده‌ای نه چندان دور، بسیاری از موجودات نتوانند به زندگی خود بر روی زمین ادامه دهند. طرح سنتز نانوفتوکاتالیست اکسیدنیکلِ سیاهِ تزئین شده با نیتروژن-کربن کوانتوم دات و کوپل شده با Bi7O9I3 و ارزیابی عملکرد آن در تصفیه پساب داروئی کار مشترک محمد حقیقی، مریم شعبانی و علی محمدی به شماره ۱۰۹۶۵۲ در اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور ثبت‌شده است.

انتهای پیام/