تجلی همبستگی ملی در جشنواره ” فیلم اقوام ایرانی”
تجلی همبستگی ملی در جشنواره ” فیلم اقوام ایرانی”
رییس نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با اشاره به استقبال فیلم سازان و سینماگران کشور از این رویداد بزرگ ملی گفت : جشنواره " فیلم اقوام ایرانی" تجلی دهنده همبستگی ملی ملت بزرگ ما است.

به گزارش قلم پرس به نقل از  روابط عمومی نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، مهدی حیدری با حضور در برنامه صبحگاهی تلویزیون شبکه جهانی سحر آذری گفت : موسسه فرهنگی هنری فصل هنر با استناد به مطالعات و تحقیقات کاربردی و هدفمند در حوزه اقوام ایرانی و نیازسنجی در راستای برگزاری یک جشنواره فیلم با موضوعیت جایگاه اقوام در سینمای ایران، مراحل پژوهش و امکان‌سنجی اولین جشنواره ملّی فیلم اقوام ایرانی را از سال ۱۴۰۱ آغاز کرده و پس از مطالعات گسترده و رایزنی‌های مختلف و تشکیل کارگروه‌های تخصصی با استادان دانشگاه، نخبگان فرهنگی، فعالان حوزه سینما و مسئولان عالی رتبه کشوری و استانی، با صدور موافقت‌نامه اصولی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری این جشنواره را در گستره ملی اجرایی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: از جمله هدف های برگزاری این رویداد برجسته کردن اشتراکات فرهنگی، مذهبی و آیینی اقوام ایرانی. به تصویر کشیدن تنوع کم نظیر گستره زیست بوم فرهنگی، شیوه زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، ایجاد بستر مناسب برای نمایش ظرفیت‌های فرهنگی اجتماعی و گردشگری در مرزهای جغرافیایی تک تک اقوام ایرانی، توسط هنرمندان و فیلمسازان بومی، معرفی جاذبه‌های تاریخی، گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی که به صورت کم‌نظیر و بی نظیر در گستره جغرافیای اقوام وجود دارد و شناسایی و معرفی پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل اقوام جهت جذب سرمایه‌گذار در حوزه اقتصاد گردشگری است.
رییس نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی از ارسال بیش ز ۲۰۰ اثر به دبیرخانه این رویداد خبر داد و افزود: این رویداد ۹ تا ۱۴ آبان ماه سال جاری با حضور هنرمندان در تبریز به کار خود خاتمه خواهد داد، همچنین ناگفته نماند که این جشنواره رویدادی مهم بوده که باید برای نسل های آینده نیز به میراث گذاشته شود چراکه جای خالی این رویداد بیش از پیش احساس می شد.
حیدری در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: برای برگزاری این رویداد یکی از موضوعات فرهنگی ضروری است تا جوانان بتوانند در آن اثار تولیدی خود را به نمایش گذاشته و اتحاد و همدلی اقوام ایرانی را به نمایش بکشانند.
وی با بیان اینکه برگزاری این رویداد یکی از افتخارات بزرگی به شمار می رود، ادامه داد: به تصویر کشیدن یکپارچگی ایران جهت نمایش دادن به سایر ملت ها یکی از اقدامات ارزشمندی محسوب می شود تا اتحاد ایران به تمامی جهانیان ثابت شود همانطور که در طول ۸ سال دفاع مقدس این مهم به همگان شناسانده شده است.
حیدری در پایان سخنان خود یادآور شد: نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی در سه بخش اصلی، تجربی و جنبی در محورهای مستند، داستانی ، انیمیشن و نماهنگ بوده که اتحاد و همدلی اقوام در آنها به تصویر کشیده شده اند.
گفتنی است نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی ۹ تا ۱۴ آبان ماه سال جاری در تبریز برگزار شده و با معرفی نفرات برتر به کار خود خاتمه می دهد
ضرورت نقش آفرینی متولیان فرهنگی درجشنواره فیلم اقوام ایرانی
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با تاکید بر اینکه این جشنواره در جهت وحدت اقوام است گفت : باید متولیان فرهنگی استان با عمل به وظایف خود درجشنواره فیلم اقوام ایرانی نقش آفرینی کنند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی تراب محمدی در جلسه شورای سیاست گذاری این جشنواره با بیان اینکه در جنگ شناختی دشمنان اقدام مؤثر جبهه فرهنگی انقلاب نقش بازدارنده در برابر نقشه های آنها دارد گفت : تقویت و تعمیق همبستگی ملی در سایه توجه به عناصر جغرافیایی فرهنگی به منصه ظهور میرسد به همین جهت باید متولیان فرهنگی با تمام توان وارد میدان شوند و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندارآذربایجان شرقی و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی ایران را سرزمینی کهن با تنوعی بسیار بالا در فرهنگ ، آیین‌ها و آداب و رسوم خواند و افزود : این خرده فرهنگ ها به عنوان میراث معنوی کشور، زیباترین جلوه از عناصر همبستگی ملی است که اجرای جشنواره فیلم اقوام ایرانی میتواند این انسجام و وحدت را به جهانیان نشان دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش رئیس جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی از روند اقدامات صورت گرفته با تاکید بر اهتمام دستگاه های اجتماعی و فرهنگی برای تامین و تخصیص منابع مالی کافی گفت : یکی از موانع اساسی در پیشبرد اهداف جشنواره کمبود اعتبار مالی است که باید متولیان حوزه اجتماعی و فرهنگی استان و حتی کشور با اقدام جهادی و عملی نسبت به رفع این موضوع گام های موثر بردارند.
مهدی حیدری رئیس جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی هم در این جلسه با بیان اینکه سبقه تاریخی و فرهنگی تبریز و همچنین سینماگران برجسته این خطه آذربایجان به این رویداد ارزشمند صِحه گذاشته اند گفت : این رویداد یکی از ضرورت های حوزه فرهنگی به حساب می آید تا جوانان بتوانند در آثار تولیدی خود را به نمایش بگذارد و اتحاد و همدلی اقوام ایرانی را در فضای فرهنگی متجلی سازند.
وی افزود : نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در سه بخش اصلی، تجربی و جنبی در محورهای مستند، داستانی ، انیمیشن و نماهنگ برگزار خواهد شد که همبستگی و همدلی اقوام در آنها به تصویر کشیده شده است.
حیدری به دیدار اعضای هیات رئیسه جشنواره با نماینده ولی فقیه درآذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز هم اشاره کرد و گفت : آیت الله آل هاشم با نگاه هنری وسیع گفتند ” جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با زبان هنر و سینما تنوع فرهنگی و ظرفیت ها را به نمایش خواهد گذاشت و مشعل اتحاد ملت را روشن تر خواهد کرد.”
وی در بخش دیگری از گزارش خود با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ اثر به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است تاکید کرد : اهتمام دستگاه های اجتماعی و فرهنگی برای تامین و تخصیص منابع مالی موضوعی بسیار مهم و ضروری است و موسسه برگزارکننده این رویداد دست یاری به سوی دستگاه های مرتبط دولتی و سرمایه گذاران بخش های مختلف اقتصادی و فرهنگی درازکرده است تا بواسطه جشنواره فیلم اقوام ایرانی در جهت اعتلای همه جانبه نام تبریز گام های اثرگذار بردارد.
بلاغی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای سیاست گذاری نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی در این جلسه با تاکید بر ارتقا سطح همکاری های بین بخشی همدلی و وحدت در اجرای این رویداد بزرگ را مهم دانست و گفت : همه اقدام انجام گرفته شایسته تقدیر است اما همچنان در تامین اعتبار لازم از سوی نهاد های مرتبط مشکلاتی وجود دارد که موضوع هم با همت همه تصمیم گیران و تصمیم سازان این جشنواره مرتفع خواهد شد.
هوشیار شهردار تبریز و عضو شورای سیاست گذاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی هم در این جلسه با تاکید بر اینکه این جشنواره از تبریز و اقوام سربلند میهن عزیزمان هویت میگیرد گفت : برگزاری چنین رویدادهای ارزشمند بسیار ضروری است و شهرداری تبریز با تمام توان در میدان عمل خواهد بود تا به رسالت خود در راستای توسعه و آبادانی فرهنگی و اجتماعی این کهن شهر جامه عمل بپوشاند.
سلمانیان معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان شرقی هم در این نشست گفت : با توجه به اهمیت نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برنامه های تقویمی نهادهای فرهنگی که سالانه برگزار میشود باید در اولویت های بعدی باشد و همه باید به برگزاری هرچه باشکوه تر این رویداد بزرگ فرهنگی اهتمام جدی داشته باشند.
براساس این گزارش جلسه شورای سیاست گذاری جشنواره ملی اقوام ایرانی با حضور آقایان تراب محمدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی، سید محمد حسین بلاغی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی- جهانبخش سلمانیان، معاون توسعه و منایع انسانی استانداری آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، یعقوب هوشیار شهردار تبریز، نماینده مدیر کل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، امیر نصیر بیگی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری تبریز و همچنین جواد شریف نژاد، پژوهشگر و محقق برگزار شد.
در این دوره از جلسه شورای سیاست گذاری دیگر اعضای شورا با بیان نکته نظرات خود ؛ به تبادل افکار جهت برگزاری هرچه باشکوه این رویداد مهم فرهنگی کردند.