با مدیریت درست می‌توان دریاچه ارومیه را بازگرداند / اختصاص اعتباراتی از صندوق ارزی برای احیای دریاچه ارومیه
با مدیریت درست می‌توان دریاچه ارومیه را بازگرداند / اختصاص اعتباراتی از صندوق ارزی برای احیای دریاچه ارومیه
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: می‌توان امیدوار به احیای دوباره دریاچه ارومیه باشیم، در گذر زمان از سابقه ۱۲ هزار ساله این دریاچه با وجود تغییرات اقلیمی و شرایط اکوسیستمی سخنی از خشکی آن تاکنون مطرح نبوده است.

به گزارش قلم پرس، سمیه رفیعی بیش از ۸۰ درصد خشکی دریاچه ارومیه را ناشی از عوامل انسانی دانست و گفت: مطرح شدن عوامل انسانی یعنی توانایی بازگرداندن میزان خسارات وارده؛ برهمین اساس می‌توان امیدوار به احیای دوباره دریاچه ارومیه باشیم. در گذر زمان از سابقه ۱۲ هزار ساله این دریاچه با وجود تغییرات اقلیمی و شرایط اکوسیستمی سخنی از خشکی آن تاکنون مطرح نبوده است، همچنین دخالت‌های انسانی یک نقطه ضعف بزرگ است که با مدیریت می‌توان آن را بازگرداند.

 اعتباراتی از صندوق ارزی برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: یکی از پروژه‌های بزرگ محیط زیستی دولت و نظام، احیای دوباره این دریاچه است، تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه، ناظر بر مدیریت و عملکرد این ستاد است، برای احیای این دریاچه اعتباراتی از صندوق ذخیره ارزی اختصاص داده شده است در حال حاضر مجلس مطالبه گر احیای این دریاچه با توجه به اعتبارات اختصاص داده شده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  طبق هزینه‌های اختصاص داده شده قرار بود از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۳ سطح طراز دریاچه به میزان مطلوب افزایش پیدا کند که متاسفانه تاکنون اینگونه نبوده است، ناکارآمدی‌های مدیریت در این حوزه در دستور کار مجلس قرار گرفته است و باید ستاد احیای دریاچه ارومیه نسبت به این ضعف‌ها پاسخگو باشد.

دو همسایه با سرنوشتی متفاوت

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در مورد انتقادهای موجود مبنی بر مقایسه دریاچه ارومیه و وان ترکیه، تاکید می‌کند: در حالی که برخی مسئولان اصرار دارند مشکل به وجود آمده در خصوص دریاچه ارومیه تغییرات اقلیمی است و خشک شدن آن را محصول شرایط آب وهوایی قلمداد می‌کنند، اما باید در نظر بگیریم که دریاچه وان ترکیه در محاصره سدها و چاه‌های مختلف کشاورزی نیست! باید بپذیریم که خشکی نگین فیروزه‌ای آذربایجان در سایه سوء مدیریت و رفتارهای نادرست با آن شکل گرفته است.