باز هم ترامپ توییت زد و باز هم ادعاهای بی اساس
باز هم ترامپ توییت زد و باز هم ادعاهای بی اساس
رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت که اگر ایران بتواند رابرت ای لوینسون، مأمور سابق اف بی آی را که مفقود شده است، برگرداند گام بسیار مثبتی خواهد بود.

به گزارش قلم پرس به نقل از یورونیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی ادعا کرده است؛ که اگر ایران بتواند رابرت ای لوینسون، مأمور سابق اف بی آی را که ربوده شده است، برگرداند گام بسیار مثبتی خواهد بود.

این در حالی است که عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در مورد وضعیت رابرت لوینسون، تبعه آمریکایی مفقود شده و گزارش روز گذشته برخی از رسانه‌های خارجی که ادعا کرده بودند بنا بر اعلام مقامات تهران به سازمان ملل وی دارای پرونده در دادگاه انقلاب بوده است، گفت: براساس آخرین اطلاعاتی که از قوه قضاییه کسب کردیم رابرت لوینسون هیچ پرونده قضایی و کیفری در محاکم قضایی ایران ندارد و اگر بحثی مطرح بوده است بحث مفقود شدن ایشان است. وقتی از ایران خواسته شد که در مورد تعیین وضعیت وی کمک کند ایران به عنوان یک مساله‌ی انسانی پرونده‌ای را برای وی به عنوان یک پرونده مفقودی باز کرد و همان‌طور که اشاره کردم او دارای پرونده کیفری و قضایی در ایران نیست و اگر پرونده‌ای برای وی تشکیل شده پرونده مربوط به مفقود شدن ایشان است.

بنا بر ادعای مقامات آمریکا رابرت لوینسون مارس سال ۲۰۰۷ میلادی در جزیره کیش مفقود شده و این در حالی است که در ابتدا مقامات آمریکایی او را به عنوان شهروندی معرفی کرده بودند که برای یک شرکت خصوصی کار می‌کرد. اما در سال ۲۰۱۳ خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس بر اساس نتیجه تحقیقاتی مدعی شد رابرت لوینسون در حال انجام ماموریتی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده است.

 

او در توییتی دیگر مدعی شده است: «همزمان طبق اطلاعات و باور موجود، ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم است و قبلا هم انجام داده است. این گام بسیار بدی خواهد بود.»

ادعای ترامپ درحالی است که دلیل اصلی کاهش تعهدات ایران در خصوص توافق هسته‌ای به خاطر خروج یکجانبه دولت آمریکا از این توافق بین‌المللی صورت گرفته است.

هنگامی که دولت ترامپ سیاست فشار حداکثری خود علیه ملت ایران را آغاز کرد گمان می‌کرد که ایران راه و ابزاری برای مقابله با این اقدامات ندارد و آمریکا می‌تواند با اعمال فشارهای بی‌هزینه ملت ایران را به زانو دربیاورد. اما از اردیبهشت ماه امسال بود که ایران با کاهش تدریجی تعهدات خود برگ‌های خود را رو کرد و اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها را به رخ‌ آنها کشید.

اکنون به نظر می رسد زمان برداشت محصول سیاست فشار حداکثری ترامپ فرارسیده است. ایران در این مدت هر دو ماه یک گام از تعهدات برجامی خود در حوزه فنی و هسته ای عقب نشینی کرد هر چند این گام‌ها برگشت پذیر است با این حال این برگشت منوط به‌آن است که شرکای برجامی گام ملموس و عملی در عمل به تعهدات خود بردارند.

به گزارش ایرنا، ۱۹ اردیبهشت‌ماه امسال، نخستین گام جمهوری اسلامی ایران در قالب افزایش میزان تولید اورانیوم در سطح ۳.۶۷ درصد کلید خورد . براین اساس تهران اعلام کرد که به محدودیت‌های برجام در زمینه میزان ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصد و ۱۳۰ تن آب سنگین پایبند نخواهد بود.
تهران در این زمینه مهلت ۶۰ روزه داده بود که در صورت برآورده نشدن مطالبات ایران و تداوم بی‌توجهی طرف‌های برجام به تعهدات‌شان، بویژه در تسهیل فروش نفت و انتقال مالی، گام‌های بعدی را برمی‌دارد.
برهمین اساس، به دنبال پایبند نبودن گروه ۱+۴ به تعهداتشان و برآورده نشدن مطالبات تهران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای از ۱۶ تیرماه اجرایی شد. براساس این برنامه‌، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد و این میزان به ۴.۵ درصد افزایش یافت.

همان زمان جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرد که این گام‌ها در چهارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است؛‌ ضمن آنکه این اقدامات در کاهش تعهدات هسته‌ای برگشت‌پذیر است و هر گاه شرکای اروپایی اقدام به اجرای تعهدات خود در برجام کرده و منافع ایران در توافق هسته‌ای تأمین شود تهران نیز به سرعت می‌تواند کاهش تعهدات خود را متوقف کند.

گام سوم را رئیس جمهوری اسلامی ایران ۱۳ شهریورماه بعد از پایان جلسه سران قوا اعلام کرد و گفت، از ۱۵ شهریور این مرحله کلید می‌خورد. وی تاکید کرد، هر آنچه کشور در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای نیاز دارد، سازمان انرژی اتمی اقدام کند.
روحانی افزود:‌ اقدام‌های ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود، البته مهلت ۶۰ روزه دیگری پیش روی اروپاست، هر زمان به تعهدات خود برگردند ما نیز به تعهدات برجامی بر می‌گردیم.

درباره جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ۱۶ شهریورماه در نشست خبری گفت: قرار بود از ابتدای سال یازدهم برجام، گازدهی ماشین آی.آر۶ (IR۶) انجام شود که ما آن را در گام سوم شروع کردیم.

سرانجام “حسن روحانی” رئیس‌جمهوری ایران ۱۴ آبان‌ماه، به صورت رسمی،‌ آغاز گام چهارم از کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام را اعلام کرد، اقدامی که از آن به پاسخی به بدعهدی طرف های مقابل برجامی تعبیر می‌شود.