بازگشت شکوهمند «تبریزیم» به شهر اولین‌ها
بازگشت شکوهمند «تبریزیم» به شهر اولین‌ها
جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریزیم در حضور پر شور مردم تبریز، علاقه‌مندان به نمایش خیابانی و هنرمندان شرکت‌کننده، زنگ آغاز خود را شنید و پس از سالها به شهروندان تبریزی سلامی دوباره داد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، فرینوش اکبرزاده: ششمین جشنواره تئاتر خیابانی تبریزیم، به عنوان یکی از معدود جشنواره‌های سراسری تئاتر در آذربایجان‌شرقی و تبریز، میزبان هنرمندان تئاتر خیابانی سراسر کشور است.

جشنواره‌ای که از لحاظ وسعت برگزاری و ساختار بی‌نظیر آن، در آذربایجان شرقی و شمالغرب کشور نظیر ندارد. این جشنواره به همت سازمان فرهنگی  اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، پس از  پنج دوره برگزاری، با وقفه‌ای چند ساله مواجه شده بود. وقفه‌ای که شیوع پاندمی آن را طولانی تر کرد.

امسال اما صحبت برگزاری مجدد جشنواره سراسری تئاتر تبریزیم انگیزه و امید مدفون خیابانی‌کاران آذربایجان را دوباره زنده کرد.

مراسم افتتاحیه به اذعان همگان با شکوه و حضور درخوری برگزار شد و نشان داد علاقه مردمان تبریز، این کهن‌شهر مبدع تئاتر در ایران به نمایش اتفاقی نیست.

در روز اول جشنواره تبریزیم، «کودک کار» نوشته بهناز قرطاسی و کارگردانی امیر مهروند از تبریز، اولین اثری بود که اجرا شد. مهروند در این نمایش به موضوع کودکان‌کار و رویاهای آن‌ها پرداخت کرده بود.

«شهر خوبان» عنوان نمایش بعدی بود که توسط بهنام کاوه، کارگردان فعال آبادانی به اجرای اموم در آمد. آبادان در جنگ و بعد از جنگ، مشکلات مردمان ساکن در نوار مرزی کشور، دغدغه بهنام کاوه بود برای تولید این اثر نمایشی.

«مردان آهنین» به نویسندگی فاطمه پاشازاده و کارگردانی مسعود کردی سومین نمایش خیابانی روز اول جشنواره تئاتر خیابانی تبریزیم بود.

به این ترتیب اجرای نمایش‌ها در نوبت صبح پایان یافت و گروه‌ها برای صرف نهار و استراحت عازم هتل آزادی تبریز شدند.

اما در نوبت بعد از ظهر «نیشتر» به نویسندگی مهدی صالحیار و کارگردانی مهدی خالقی با استفاده از شخصیت‌های نوستالژیک کتاب‌های درسی به بحران آب به این معضل و بحران پرداخت کرده بود. نمایشی که قصد آگاهی جامعه از بحران کم آبی و حتی بی آبی آینده را داشت.

نمایش «نمکی» از تبریز هم با نگاهی به معضل آلایندگی‌های صوتی که هر روز با آن سر و کار داریم، توسط جلیل یوسفی نوشته و وحید صابر آن را کارگردانی کرده بود.

«آهویی با روپوش قرمز» به نویسندگی اصغر خلیلی و کارگردانی مجتبی خلیلی نمایش بعدی بود که علاقه‌مندان به نمایش و حاضرین در مجموعه تاریخی ائل‌گلی در آن میزبان این گروه اصفهانی بودند. اشاره به مشکلات محیط زیست با زاویه دید یک آهو، توانست به برخی مشکلاتی که حیوانات و درختان را در معرض انقراض قرار می‌دهد بپردازد.

و آخرین نوبت اجرا در روز اول اختصاص داشت به نمایش «ماندالا». آرزو بهرامی نویسنده این کار بود و مهدی روزبهانی و فرشته جعفری به صورت مشترک کارگردانی این نمایش را بر عهده داشتند.
ماندالا از استان زنجان در این دوره از جشنواره شرکت کرده بود.

اجراهای بخش داوری روز دوم جشنواره، در پارک بزرگ ائل‌گلی تبریز نیز با استقبال شهروندان تبریزی همراه شدند و در نهایت چشم انتظار آخرین تحولات جشنواره خواهیم بود.

ششمین دوره «جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریزیم» از ۵ تا ۷ آبان ۱۴۰۲ به میزبانی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز و با دبیری رامین راستی در حال انجام تجربه ای به وسعت تبریز است. تجربه ای که با حضور گروه‌ها در سطح شهر و اجرا در مدارس و پارک‌های کوچک و بزرگ به همراهی هر چه بیشتر شهروندان منتهی شده است.

انتهای پیام/