ایران سد راه سوداگران مرگ در مسیر ترانزیتی جهان است
ایران سد راه سوداگران مرگ در مسیر ترانزیتی جهان است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در همایش پیشگیری از اعتیاد ضمن ارائه آمار کلی از میزان تولید و مصرف مواد مخدر در ایران و جهان به لزوم فرهنگ سازی و مقابله فرهنگی با بحران اعتیاد تاکید کرد..

به گزارش خبرنگار قلم پرس از سراب، رضا استاد رحیمی در همایش پیشگیری از اعتیاد شهرستان سراب گفت:در سال ۲۰۱۷میلادی در یکی از شهرهای کشور افغانستان حدود ۱۰ تن و در یک ولایت نزدیک به ۱۰۵ تن سالانه ماده مخدر تریاک کشت شده که در مجموع قریب به ۳۲۸ هزار هکتار از اراضی افغانستان زیر کشت مواد مخدر بوده و حدود ۹ هزار تن ماده مخدر تریاک تولید و روانه بازار گردیده و در سال جاری این آمار ۸۷ درصد رشد داشته است و از قاچاق مواد مخدر مبلغی بالغ بر ۴۳۵ میلیارد دلار عاید سوداگران مواد مخدر شده است.

وی افزود:در حال حاضر ۱۸۰ کشور جهان درگیر بحران مواد مخدر بوده و سوداگران مواد سود هنگفتی از طریق تولید و توزیع کسب میکنند و علاوه برکشور افغانستان کشور های مکزیک و میانمار نیز از عمده تولید کنندگان مواد مخدر هستند و مصرف کنندگان این مواد در سرتاسر جهان به آن دسترسی دارند و به عنوان نمونه کشور روسیه با ۸ میلیون معتاد و کشور پاکستان با ۵ میلیون معتاد از عمده مصرف کنندگان مواد مخدر در جهان هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۵۰ تن ماده هروئین در ایران کشف و ضبط شده و در کل قاره اروپا فقط ۵ تن کشف شده است ،افزود:متاسفانه هم مرز بودن ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان و قرار داشتن در مسیر ترانزیت مواد به اروپا عامل اصلی این حجم از کشفیات مواد مخدر می باشد که در این راستا در ۴۰ سال گذشته عوامل نظامی و انتظامی کشور ما بالغ بر ۳۴ هزار درگیری مسلحانه با اشرار و قاچاقچیان موا مخدر داشته اند و نزدیک به ۴هزار شهیدو ۱۲ هزار جانباز در این راه حماسه آفرینی کرده اند تا نجات بخش جان و مال میلیون ها انسان در سراسر جهان باشند.

وی با ذکر این مطلب که سازمان ملل متحد درآغاز قرن ۲۱ ،۴ بحران عمده را در جهان مهم شمرده است گفت:بحران محیط زیست ،بحران هسته ای ،فقر اقتصادی و بحران اعتیاد اصلی ترین عواملی هستند که تمام جهان را درگیر کرده اند و در این میان بحران اعتیاد حدود ۳۲۸ میلیون انسان را به صورت مستقیم در گیر کرده و عملا با احتساب خانواده معتادین یک هشتم جمعیت جهان با بحران اعتیاد دست و پنجه نرم میکنندو سهم کشور ما از این آمار حدودا ۸ الی ۹ میلیون نفر است.

استاد رحیمی ادامه داد:بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مهمترین آسیب اجتماعی که باید تا سال ۱۴۰۰ در برنامه ششم توسعه ۲۵ در صد در برابر رشد جمعیت کاهش یابد بحران اعتیاد در ایران است و با توجه به اینکه در کشور ما سن شیوع موادمخدر کاهش یافته است به طوری که اگر رشد جمعیت را ۱ درصد در نظر بگیریم سن شیوع مصرف مواد مخدر ۳ درصد افزایش می یابد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان با بیان اینکه سوداگران مواد برای رونق کار خود اقدام به تبلیغات کاذب مانند تقویت حافظه و بهبود عملکرد کاری با مصرف قرص های ریتالین ،ترامادول و متادون می نمایند،از خانواده ها خواست که این شعارهای تبلیغاتی را باور نکنند و با اگاهی از عواقب زیانبار مصرف اینگونه قرص ها و روانگردان ها مراقب فرزندان و جوانان خود باشند.

استاد رحیمی در پایان با اشاره به وجود ۸۰۳ نوع ماده مخدر سنتی ، صنعتی و روانگردان ضمن هشدار به خانواده ها اعلام کرد:امروزه با توسعه فضای مجازی و استفاده نادرست از آن زمینه را برای دسترسی به انواع مواد مخدر تسهیل نموده و در این مورد وظیفه همه ما توسعه و گسترش فرهنگ مبارزه با مواد مخدر در سطح جامعه است تا نجاتگر جان و مال انسانها باشیم.

ایرج ثقفی فرماندار شهرستان سراب نیز در این همایش گفت:مواد مخدر یک پدیده اجتماعی است که خواه و ناخواه در جامعه با آن درگیر هستیم و باید بپذیریم که مواد مخدر زندگی جوانان و جامعه را تهدید میکند و بایستی با برنامه ریزی و کسب اطلاعات و اگاه سازی جامعه خود را از گزند اجتماعی مصون کنیم و اگر توانمدی خود در مبارزه با این آسیب اجتماعی را از دست دهیم دچار خسارات جبران نا پذیری خواهیم شد.

فرماندار سراب گفت: مردم و دولت همگی در برابر بحران مواد مخدر مسوولیت دارند و مجریان خط و مشی سیاست گذار مبارزه با مواد مخدر باید در کنار مردم با هماهنگی بین نهاد خانواده آموزش و پرورش ،دانشگاه ها و سایر نهاد های اجتماعی با پیشبینی و برنامه ریزی صحیح در مقابل این آسیب اجتماعی بایستند.

ثقفی عنوان داشت:نمیتوان با توسل به زور پدیده های اجتماعی را حذف کرد و در تقابل با آنها ایستاد بلکه برنامه ریزی و فرهنگ سازی بهترین راه مقابله با معضلات وآسیب های اجتماعی بویژه بحران اعتیاد است.