اهمیت به کتاب را باید به نگرش فرهنگی عامه تبدیل کرد
اهمیت به کتاب را باید به نگرش فرهنگی عامه تبدیل کرد

معاون امنیتی و سیاسی استانداری آذربایجان‌شرقی، گفت: سرانه مطالعه در کشور هیچ تناسبی با جان مایه‌های ایمانی و اسلامی ندارد که باید به این خطر و هشدار توجه کنیم. به گزارش قلم پرس، رحیم شهرتی‌فر در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار داشت: با توجه به اینکه صنعت چاپ با تاخیر معناداری وارد […]

معاون امنیتی و سیاسی استانداری آذربایجان‌شرقی، گفت: سرانه مطالعه در کشور هیچ تناسبی با جان مایه‌های ایمانی و اسلامی ندارد که باید به این خطر و هشدار توجه کنیم.

به گزارش قلم پرس، رحیم شهرتی‌فر در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار داشت: با توجه به اینکه صنعت چاپ با تاخیر معناداری وارد کشور ایران شد ولی این ورود صنعت چاپ در تبریز رخ داد که نمایشگاه کتاب امسال با تقارن قدمت ۲۰۰ ساله صنعت چاپ متقارن شده است.

وی با بیان اینکه تولید کتاب ویترین فرهنگ یک جامعه است و قطعاً تبریز بالاترین تاثیرگذاری و بیشترین نقش را خواهد داشت، افزود: این شهر همراه با شهروندان خود بیش از دو قرن است که با نشر،کتاب و مطبوعات مانوس هستند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: می‌توان یکی از زمینه‌های فکری انقلاب مشروطه را آشنایی و حضور کتاب مطبوعات در سبد هزینه‌های خانوار استان دانست.

وی با تاکید به اینکه متاسفانه در مقاوم اولی تسخیر اوقات فراغت جوانان، تکنولوژی الکترونیکی قرار دارد، بیان کرد: با توجه به استقبال روبه فزونی اطلاعات و اهمیت کتاب، موضوعات الکترونیکی و اینترنتی نمی‌تواند جایگاه کتاب و کتابخوانی را از مردم بگیرد.

فرماندار تبریز متذکر شد: در همه بخش‌ها نیاز به توجه وجود دارد ولی با توجه به جایگاه آذربایجان، اهمیت به کتاب را باید به نگرش فرهنگی عامه تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه دو گویشی استان و امکان صادرات کتاب به کشورهای همسایه در بهبود اوضاع اقتصادی موثر است، بیان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی قرار داریم که موقعیت استان می‌تواند نقش بزرگ در توسعه فرهنگ کتابخوانی داشته باشد.

شهرتی‌فر گفت: سرانه مطالعه در کشور هیچ تناسبی با جان مایه‌های ایمانی و اسلامی ندارد که باید به این خطر و هشدار توجه کنیم، از این رو باید برنامه‌های ترویج کتابخوانی از مقاطع پیش دبستانی تا سطوح بالا ساری و جاری شود زیرا در غیر این صورت ارتقای سرانه مطالعه ممکن نمی‌شود و حتی دچار فقر فرهنگی خواهیم شد.

وی ادامه داد: دولت از ابتدا با فرآیند تسهیل نشر کتاب و موضوع ممیزی و پاسخگویی نویسندگان شکل قابل قبولی ترسیم کرده است و با آسیب‌شناسی شاهد تغییر و تحول در فرهنگ مطالعه خواهیم شد.