انگشتانی که مسیر زندگی معلولان را تغییر میدهند
انگشتانی که مسیر زندگی معلولان را تغییر میدهند
مدیر شرکت دانش بنیان  بهبود عضو ثانی گفت:  پروتز های توانبخشی این شرکت  مهندسی معکوس و کپی برداری نیستند و جز  به جز بر اساس خلاقیت ، تلاش و کوشش تولید شده اند.

به گزارش قلم پرس امیر پایدار ثانی ، مرد میانسالی است که در اثر حادثه ای  سه انگشت دست راستش را از دست می‌دهد و تصمیم می‌گیرد  برای خودش انگشت مصنوعی بسازد و مسیر زندگی اش را تغییر میدهد. که ما در این راستا با وی مصاحبه کرده ایم.

ایده ای ساخت و تولید این پروتز ها از کجا آمد؟
وی گفت: من برای معالجه و پیوند انگشتانم به پزشکان ارتوپد زیادی در تبریز، تهران و شیراز مراجعه کردم، اما در یکی از مراجعاتم به تهران پزشکی به من گفت :در آمریکا نوعی انگشت مکانیکی تولید می‌شود که برای افراد قطع عضو شده بسیار کارامد است اما متاسفانه به خاطر مسائل تحریم  این شرکت  به نامه‌ها و تماس های ما جواب نمی‌دهند و من به این پزشک گفتم ایا خودمان نیز میتوانیم این پروتز را درست کنیم که پزشک گفت: تکنولوژی پیچیده‌ای دارد و تقریبا ناممکن است. اما  من توانستم با همکاری  افراد صنعتی ، کار شبانه‌روزی و زحمت و آزمون و خطا های فراوان این پروتز ها را درست کنم.

درباره فعالیت این شرکت دانش بنیان توضیح میدهید؟

این شرکت دانش بنیان، فعالیت هایی در زمینه تولید انگشت مکانیکی، دست مکانیکی،  دست الکترونیکی  ، مچ الکترونیکی، آرنج الکترونیکی، روکش پوست مصنوعی و در آینده ای نزدیک پای مصنوعی داشته است و تاکنون توانسته است برگزیده جشنواره های ملی در سطح بنیاد نخبگان  شود و بتواند در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز مستقر شود. همچنین ما تنها شرکتی هستیم که توانستیم این صعنت را به مرحله تجاری سازی برسانیم و این پروتز ها مهندسی معکوس و کپی برداری نیستند و جز  به جز بر اساس خلاقیت ، تلاش و کوشش تولید شده اند.

از این محصولات چه کسانی میتوانند استفاده کنند؟
همه ی افرادی که در حادثه ای دچار معلولیت شده اند یا اینکه از بدو تولد دچار معلولیت هستند میتوانند از این محصولات استفاده کنند و یک فرد با داشتن این محصولات الکترونیکی دارای حس گر پیام های عصبی ، توانایی کنترل انگشتان و باز و بسته کردن آنها را دارد  که در این راستا پوست سیلیکونی ، این وسیله را بسیار طبیعی نشان می‌دهد که در کنار عملکرد به صورت یک عضو واقعی جلوه می‌کند و کمتر کسی متوجه مصنوعی بودن این محصول می‌شود.

در زمینه صادرات چه فعالیت هایی را داشته اید؟

ما محصولات زیادی را به کشور های ترکیه و عراق صادر کردیم همچنین  از کشور های خارجی نیز پیشنهاداتی داشتیم که این پروتز ها را به اسم شرکت آنان تولید کنیم اما با توجه به مسئولیت ما در قبال کشورمان این کار را نکردیم.

وضعیت افراد دارای معلولیت را چگونه میبینید؟
مدد جویی که به ما مراجعه میکند نه تنها با قطع عضو شغل خود را از دست داده است و درگیر کارهای روزمره شده است بلکه مشکلات روحی روحی و جسمی  فراوانی نیز دارد زیرا که از این افراد حمایت های خوبی از طرف ارگان ها نمیشوند و این افراد تبدیل به انسان‌های مستاصل و درمانده‌ای شده اند  که نمی‌دانند چکار کرده و کجا بروند،  و همدردی من میتواند باعث شود که آنان بتوانند به مسیر زندگی خود باز گردند.

چه انتظاری از مسئولان دارید؟
ما برای اینکه  بتوانیم اشتغال بیشتری برای جوانان رقم بزنیم ومعلوان بتوانند به راحتی از این پروتز ها خریداری کنند نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی بیشتری از طرف دولت هستیم زیرا که چنین پروتز های تحت پوشش بیمه برای افراد دارای معلولیت قرار نمی گیرند و با اینکه هزینه ی پروتز های ما یک پنجم پروتز های مشابه خارجی است افراد دارای معلولیت که اکثرا هم از قشر کارگر هستند توانایی خرید این محصول را ندارند؛ همچنین برای شرکت های دانش بنیان مسئول هم باید دانش بنیان باشد تا بتواند فرهنگ سازی های لازم را انجام دهد.

چه مشکلاتی در این حوزه دارید؟

ما در تهیه مواد اولیه به علت تحریم ها مشکل داریم و واردات مواد اولیه به سختی از کشور چین صورت میگیرد همچنین ما در روند  بروکراسی اداری با مشکلاتی مواجه می شویم چون مثلا برای تولید محصول  باید چندین بار آن را به روز کرده و درهر بار بروزرسانی آن  باید این مسیر بروکراسی اداری از صفر طی کنیم.

  • نویسنده : صبا نقی زاد شفیق