انتقاد آل‌هاشم  از حضور انگشت شمار سینماگران آذربایجان‌شرقی در سطح ملی
انتقاد آل‌هاشم  از حضور انگشت شمار سینماگران آذربایجان‌شرقی در سطح ملی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با انتقاد از حضور انگشت شمار سینمای استان در سطح ملی و جشنواره فجر گفت: مایه تاسف است که ما به لحاظ کمّی در سطح کشور در طول ۴۰ سال گذشته سهم تولید فیلم حتی به اندازه انگشتان یک دست نداریم. به گزارش قلم پرس،از تبریز، حجت الاسلام و […]



نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با انتقاد از حضور انگشت شمار سینمای استان در سطح ملی و جشنواره فجر گفت: مایه تاسف است که ما به لحاظ کمّی در سطح کشور در طول ۴۰ سال گذشته سهم تولید فیلم حتی به اندازه انگشتان یک دست نداریم.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌‌هاشم امروز  در دیدار اهالی سینما  به مناسبت ۲۱ شهریور و روز سینما در پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز با اشاره به تقارن تقویمی روز سینما اظهار کرد: ۲۱ شهریور ماه، روز ملی سینما در ایران است، عده‌ای مقطع ورود سینماتوگراف توسط «مظفرالدین شاه» به ایران را ۲۱ شهریور می‌دانند و عده‌ای روز آغاز فیلمبرداری «آبی و رابی» نخستین فیلم داستانی سینمای ایران را در این روز می‌دانند، اما من دوست دارم روز سینما را به روز مبارک دیگری پیوند زده و متبرک کنم؛ چرا که ۲۱ شهریور روز تولد شهید آوینی است و چه روزی بهتر از این روز برای گرامیداشت سینما و چه زیباست که سینما را با عینک آوینی ببینیم و نقد کنیم و لذت ببریم. 

امام جمعه تبریز افزود: مرتضی آوینی از کسانی بود که نوع جدیدی از سینما را ارائه کرد تا متناسب با عرصه های معنوی دفاع مقدس باشد. از این رو، بجای پرداختن به شیوه های سنتی روایتگری به روش های جدید که مبتنی بر حکمت و شهود بود، روی آورد که از دستاورد آن سینمای دینی و سینمای معناگراست.

توسعه و گسترش مخاطب  با برنامه‌‌ریزی و آموزش اتفاق می‌افتد

آل هاشم در خصوص اهمیت سینما به عنوان دانشگاهی همگانی تاکید کرد: تاثیر سینما هم زیرپوستی است و هم محلی برای تفریح سالم و ارزان است. مصداق این امر در جذب مخاطب را در دوره جدید و در اکران فیلم‌های پرمخاطب سال‌های اخیر دیدیم که اگر درام و قصه در فیلم باشد، اگر خانواده در فیلم (حتی جنگی) محور و کانون باشد، اگر کاراکتر “زن” در فیلم صرفا به جهت جذابیت و جاذبه نباشد و بلکه به عنوان یک انسان در کنار خانواده و همسر قرار گیرد، فیلم مورد اقبال می‌شود.

اهتمام کنید برای جشنواره فجر سال آینده  لااقل ۵ فیلم تراز اول در سطح ملی داشته باشیم

وی با انتقاد از حضور انگشت شمار سینمای استان در سطح ملی و جشنواره فجر گفت: مایه تاسف است که ما به لحاظ کمّی در سطح کشور در طول ۴۰ سال گذشته سهم تولید فیلم حتی به اندازه انگشتان یک دست نداریم. مگر کارگردانان ما چه کم دارند؟ آیا تخصیص منابع مشکل دارد؟ حمایت دستگاه‌های استانی کم است؟ 

آل‌هاشم موضوع اهتمام اداره کل ارشاد و حوزه هنری برای تربیت فیلمسازان و حمایت از کارگردانان جوان استان را مطرح کرده و افزود: اهتمام کنید تا در جشنواره فجر سال آینده شاهد لااقل ۵ فیلم تراز اول ملی تولید استان در سطح ملی باشیم. 

وی توصیه کرد که هنرمندان خود را اسیر سوژه‌های روشنفکری و سیاه نکرده و روایتی ساده از خط زندگی و امید بخش داشته باشند.

در ابتدای این نشست صمیمی حسن نجفی و سعید سعیدپور به نمایندگی از طرف سینماگران استان برخی از برنامه‌ها و همچنین مشکلات پیش روی این صنف را بر شمردند.  

پایان پیام/