امروزه واژه دین در فضای مجازی تعابیر جدیدی پیداکرده است/  امروز گوگل طاغوت زمانه بوده و جوامع ناخواسته برده آن شده اند
امروزه واژه دین در فضای مجازی تعابیر جدیدی پیداکرده است/  امروز گوگل طاغوت زمانه بوده و جوامع ناخواسته برده آن شده اند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای تبلیغ دین در رسانه به‌ویژه فضاهای مجازی باید تأمل و دقت بیشتری صورت گیرد، چراکه امروزه واژه دین نیز در فضای مجازی تعابیر جدیدی پیداکرده و اگر به نام دین کار می‌کنیم، دین حقیقی باشد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی نظری در اولین همایش «رسانه و تبلیغ دینی» بابیان اینکه رسانه این قدرت […]

استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای تبلیغ دین در رسانه به‌ویژه فضاهای مجازی باید تأمل و دقت بیشتری صورت گیرد، چراکه امروزه واژه دین نیز در فضای مجازی تعابیر جدیدی پیداکرده و اگر به نام دین کار می‌کنیم، دین حقیقی باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی نظری در اولین همایش «رسانه و تبلیغ دینی» بابیان اینکه رسانه این قدرت را دارد که خیال را به‌جای عقل بگذارد و خواسته‌ها و تمایلات ما را تخیلی کند، با تأمل در این امر می‌شود پی به قدرت رسانه در زندگی برد، گفت: رسانه هم هویت را تغییر می‌دهد و هم بشریت را به بردگی می‌برد، زمانی می‌رسد که تکنولوژی انسان را در اختیار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه عملیات مختلف هرروزه توسط ماهواره، یوتیوب و توییتر به‌صورت هماهنگ و مهندسی‌شده پیش می‌رود، اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشیم نخواهیم توانست در مقابل این عملیات مجالی داشته باشیم، اضافه کرد: برای مثال امروز گوگل طاغوت زمانه بوده و جوامع ناخواسته برده آن شده اند و یا اینکه به دلیل قدرت دشمن نتوانستیم تلگرام را به فرصت تبدیل کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه تحول مفاهیم در طول زمان یکی از کارکردهای رسانه در عصر حاضر است، افزود: برخی از واژه‌ها معانی خود را ازدست‌داده‌اند، اگر خبر می‌نویسیم باید بدانیم با کدام مفاهیم می‌توانیم جریان ساز باشیم یا در مقابل جریان‌ها بایستیم؛ باید این واژه‌ها را ابتدا شناسایی کنیم، سپس برای کاربرد مناسب آن‌ها استراتژی داشته باشیم.

وی ادامه داد: زمانی می‌رسد که تکنولوژی انسان را در اختیار می‌گیرد، همان‌گونه که امروز شاهدیم قواعد زندگی در فضای مجازی غیر از قواعد زندگی در فضای حقیقی است، اما فضای مجازی حقیقتاً واقعی شده است.

حجت‌الاسلام نظری با تشریح کارکرد رسانه در حوزه ترویج و تبلیغ دین اظهار داشت: برای تبلیغ دین در رسانه به‌ویژه فضاهای مجازی باید تأمل و دقت بیشتری صورت گیرد، چراکه امروزه واژه دین نیز در فضای مجازی تعابیر جدیدی پیداکرده و اگر به نام دین کار می‌کنیم، دین حقیقی باشد.

وی خواستار ارتقای سواد رسانه‌ای فعالان حوزه تبلیغ دینی در فضاهای رسانه‌ای و مجازی شد و افزود: عملیات مختلفی همه‌روزه از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی به‌صورت هماهنگ و مهندسی‌شده پیش می‌رود، که اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشیم، نخواهیم توانست شیعه‌ لندنی و وهابیت را تشیع حقیقی و اهل سنت تفکیک کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که تنها انعکاس خبر هنری برای اصحاب رسانه نیست، گفت: باید رسانه هویت‌ساز باشد و کودتای بزرگ خیال علیه عقل را باطل کند، جاهلیت مدرن در دست رسانه است، چراکه عقل و قدرت تعقل را زایل می‌کند و تخیل را جایگزین می‌کند.

وی با اشاره به این‌که جاهلیت مدرن به معنای نبود علم نیست، بلکه عدم وجود قدرت تعقل است، افزود: امروز نهضت سوادآموزی مجازی برای همه فعالان رسانه‌ای و دینی ضروری است، همه باید با تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی آشنا باشند، در رسانه نباید فقط دفاع کرد بلکه بسیاری از مواقع باید حمله کرد.

حجت‌الاسلام نظری تأکید کرد: تنها زدن خبر هنر بزرگی برای اصحاب رسانه نیست بلکه باید رسانه هویت‌ساز باشد و کودتای بزرگ خیال علیه عقل را باطل کند.

وی بابیان اینکه عرفان‌های دروغین با مدد از فضای رسانه‌ای و مجازی توانستند ضریب نفوذ خود را در جامعه افزایش دهند درحالی‌که ما در غفلت بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در رسانه نباید فقط دفاع کرد بلکه بسیاری از مواقع باید حمله کرد و اهداف را آن‌چنان‌که خود می‌خواهیم پیش ببریم.